bærbar til skole

  • Hey, fik lige et opklad fra en ven der skulle bruge en ny bærbar, om jeg kunne hjælpe ham med det :)
    Så fandt denne her:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=756224#extra


    Ville bare høre om den var noget værd til de penge eller om der var en anden der var bedre :)?
    Han ville helst have en på 15 tommer og hans budget er mellem 3.000 - 6.000 kr.

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • det er da en god skole bærbar med plads til lidt gaming også :D så ja det vil være et god bud

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • det er da en god skole bærbar med plads til lidt gaming også :D så ja det vil være et god bud

    Det var det jeg tænkte :D

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • Jeg tror du bliver nødt til at definere hvad din kammerat har brug for.


    Problemet ved den computer du har fundet, er nok at den ikke har alt for god batterilevetid, så hvis det er vigtigt vil det nok være smartere at finde noget uden quadcore og dedikeret grafikkort gerne med et større batteri.


    Men som sagt, det afhænger af hvad han skal bruge den til, hvis han gerne vil spille på den vil den jo være i stand til at kunne det og hvis der altid er strøm tilgængeligt er det jo også helt fint.


    Personligt, ville jeg overveje en brugt Lenovo Thinkpad (f.eks. T500/T510/T520 hvis det skal være 15"), fordi de har en rigtigt fornuftig kvalitet til studie, men de er naturligvis lidt kedelige fordi de ikke har de ikke er særligt anvendelige til spil.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • tripel post..

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

    Rettet en gang, sidst af mikk3l ().

  • -

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

    Rettet en gang, sidst af mikk3l ().

  • Han ville så gerne have en der holder lidt længere en den jeg fandt.
    Men kan slet ikke finde dem du taler om :)? Men fandt denne her:
    http://www.edbpriser.dk/baerba…ProductDetailsAccessories


    Man ja han har brug for en bærbar til skole og som er 15 tommer og holder batteri og til mellem 3.000 - 6.000 kr. :)

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • tweak fucke vidst lige op

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • jeg antager at når du skriver at din kammerat gerne vil have noget der holder lidt længere, at vi så snakker batteri levetid og ikke computerens generelle levetid.


    De bærbare jeg nævnte, er alle fra Lenovos thinkpad T serie, de er som regel dyrere end de 6k som din kammerat vil give, derfor jeg anbefalede at prøve på at finde en brugt. Derfor kan det også være nødvendigt at man skal skifte batteriet, men kvaliteten af computerne burde være fin nok, selvom man naturligvis skal kigge på computeren før køb.


    Den computer du har fundet ser fin nok ud, det er bestemt ikke en gaming maskine, men den burde være fin til studie arbejde osv.


    Et helt andet forslag kunne være en Thinkpad T420, det er godt nok en 14" skærm, men skærmen har en større opløsning end den 15" du har fundet, den koster lidt mere(ca 6500kr), men tilgengæld burde kvaliteten være i top: link
    Det skal naturligvis siges at denne computer er langsommere end den E530 du har fundet, så din kammerat skal gøre op med sig selv om han vil have noget af bedre kvalitet eller om performance er vigtigere.
    Jeg kan kun sige at jeg er MEGET glad for min Thinkpad T410, jeg gik fra en anden 15" laptop og forskellen i vægt samt batterilevetid(i mit tilfælde med 9 cellet batteri, men 6 burde også være fint), er simpelthen perfekt hvis man skal have computeren med rundt omkring.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • +1


    Jeg ville ikke gå over de omkring 2.2Kg hvis jeg skulle slæbe rundt på en laptop. Hvis man skal arbejde meget på en laptop samtidigt med at den skal slæbes med, så er sweetspot'et (i hvert fald for mig) omkring de 13"-14" og en lille vægt. 15" og op er for klodsede/tunge at slæbe på, og jeg syntes at de 12" blive lige små nok til mange (4-5-6) timers arbejde om dagen.


    Kan også kun anbefale thinkpads (X eller T serie), de virker bare og er ikke til at slå ihjel.


    /ask


  • mht. batterilevetid kan man finde ud af om producenten leverer større batterier til modellen, det er som regel de større producenter der gør dette (lenovo, dell, etc).
    På Lenovo fronten kan man skaffe et ekstra batteri der kan sidde på DVD/BD drevets plads, der giver godt 1½-2 timer ekstra.


    Til ren studiebrug er 5.5 timer mere end nok, da der som regel er stik i klasseværelset, til gaming kan han regne med ca. det halve, men det er som sagt mere end nok hvis han sidder i bussen/toget og laver lektier.


    Jeg er ikke så velkendt med nutidens Toshiba Satellites, men kvaliteten må være okay siden jeg ikke har haft mange af dem inde for at blive fikset, den eneste jeg har haft inde var pga. væske i tastaturet :)
    Thinkpads derimod er bygget efter millitær standard og kan klare en hel del tæsk, så hvis han er meget på farten eller ude i det fri med den, så kan det betale sig at købe sådan én
    mht. laptoppens holdbarhed, så kan de holde meget længe hvis man tager lidt hånd om dem. Den primære grund til at mange bliver smidt ud er pga. støv i den fælles CPU/GPU blæser og at de overopheder af den grund. Det sker som regel efter 3-4 års brug.


    En laptop i den klasse du har fundet vil kunne holde i lang tid, også mht. til specs, regn med at den kan trække de spil der kommer på markedet de næste 3-4 år.


    jacobask:
    Ikke alle laptops behøver nødvendigvis at blive slæbt rundt i en messenger bag. Til skolebrug kan jeg anbefale at købe en rygsæk med plads til laptoppen, de gør det lidt nemmere at slæbe på tungere laptops + der er plads til bøger,papirer osv.
    Nogle studier kræver mere end en subnotebook, især HTX og videregående uddannelser.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • den første bærbar holder stadig en god 5 timer hvilket er mere end nok til en 8 timers skole dag hvis man lige slumre den mellem timer og når der ikke er brug for den.


    Og ud af hvor god performance den har til den pris kan man overhovedet ikke gå galt.


    http://www.mm-vision.dk/produk…010&gruppe=visionnotebook ellers er den her rimelig fed godt nok kun 14".

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Foxx: jeg anbefaler netop ikke subnotebooks, men maskiner i 13-14" størrelsen. Har selv brugt disse igennem hele min studietid (8 år på uni) og bruger dem selv i arbejdsøjemed i dag.


    Selvfølgeligt er der forskellige prioriterer, men jeg syntes hurtigt at der bliver meget at slæbe på hvis man er over 2.5kg uanset hvordan man har dem "på ryggen".


    Min anbefaling vil bestemt være i retningen af en t4xx maskine.
    /ask

  • eller måske en ultrabook da der er mange gode valg inde for ultrabook

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg vil sige det kommer an på hvad han gider at slæbe på for det er lidt noget pjat at sige han skal tage en bette 1,5/2 kilo satan med overalt. Jeg har da lige klaret gymnasiet med en 17" asus g73. det er 4 kilo+ min ryg har sgu ikke haft nogle problemer.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb