Anbefal CPU koler til Intel IvyBridge 3225

  • Jeg bestiller idag et Fractal Node 304 kabinet til min nye server.


    Bygger omkring et ITX bundkort, to lav profil RAM, (paa sigt) 6 hard disks og mangler bare en CPU koler.


    Jeg har de blaesere jeg vil bruge, to M8-P 80mm og tre M12S1.


    CPU er Intel IvyBridge 3225.




    Hvilken CPU koler ville du anbefale?


    Ville det vaere bedst med en tower koler eller en der peger ned imod bundkort/RAM?


    Jeg haelder mest selv til tower loesningen, som f.eks. ville se saadan her ud:
    [Blocked Image: http://imageshack.us/a/img716/8693/fansb.jpg]

  • Hvis det var den eneste køler i kabinettet ville jeg tage en nedadvendt køler, men når du har 5, ville jeg også tage en tower køler, da der nok skal komme luft til komponenterne omkring bundkortet.


    Når det så er sagt, så tror jeg at 5 blæsere er alt for meget, det er jo ikke en quadcore+ med flere grafikkort, så selv med lydsvage blæsere burde du kunne klare dig med færre end det. Har du planer om at modificere kabinettet så du kan bruge flere, for umiddelbart kan jeg ikke se noget på produkt siden der indikerer at man kan installere så mange(der følger 3 blæsere med og der står ikke noget om der er plads til flere).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har tænkt mig at tage de blæsere ud der allerede er monteret i kabinetet, da jeg super godt kan lide Noise Blockers kvalitet. Kabinettet kan monteres med 140/120mm bagtil og to 92/80mm foran. De sidste to var tænkt til at bruge på en CPU profil af en eller anden slags.


    Glemte måske at sige jeg beklæder kabinettet indvendig med QuietPCs tripple layer lyddæmpning, som desværre hæver temperaturen lidt.


    Havde egentlig tænkt jeg ville tage en Noctua NH-U12P SE2, ville det være ok at bruge den uden at montere blæsere på profilen?

  • Fair nok, så giver det noget mere mening.


    Umiddelbart tror jeg godt du kan klare dig uden blæsere på køleren, men det er ikke noget jeg vil lægge hovedet på blokken for, især når lydisoleringen plus 6 harddiske kommer med i ligningen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nu jeg lige fik laest lidt mere paa koeleren saa ser jeg at de anbefaler man montere blaeseren saa den blaeser igennem finnerne - dvs min tegning er forkert, blaeseren der sidder bagpaa kommer til at sidde stortset klods op af den som sdder paa Noctua = ret lang afstand op til de frontmonterede 80mm... Ville det ikke vaere en ide at montere begge blaesere paa koeleren saa?


    De 6 harddiske kommer jo til at sidde ret meget i vejen inden de to 80mm faar en chance for at puste luften ud...


    Faktisk har jeg en 120mm PWM NoiseBlocker M12-PS jeg kunne bruge som den bagerste 120mm, samt jeg har baade en 4pin PWM splitter og en molex til 3x3pin fan adapter jeg kan bruge til at drive de to paa CPUen med.



    Det ville se saadan her ud:


    [Blocked Image: http://imageshack.us/a/img825/4082/fansw.jpg]



    Det mest stoejende i hele kabinettet bliver den 120mm PWM blaeser, den siger 23dB ved max styrke =
    [Blocked Image: http://www.omafra.gov.on.ca/english/engineer/facts/03-047f12.gif]
    ...ca samme volumen som et blad der falder :D

  • Er i gang med at planlægge nogenlunde samme setup, med 304 og en ny ivy. Har tænkt at vende de 2 92mm blæsere, fjerner den 140mm der sidder der, og så en corsair h60/70 med 2x sp120 quiet edition i push pull. Så er der 2 120mm og 2 92mm