Problemer med trådløst net

  • Hej Tweak.


    Jeg har lige fået en ny access point, det så ud til at virke fint, testede det via min Smartphone (Samsung galaxy s 3) efter opsætning, kunne fint komme på internettet.


    Men da jeg prøvede på min bærbar og kæresten skulle prøve på hendes iphone, kunne de 2 ikke komme på internettet, de kunne godt tilsluttes access pointen men der er bare ingen internet adgang.


    Min samsung smartphone virker stadig, så jeg har lidt svært ved at se hvor problemet er.? håber i har mulighed for at hjælpe mig.


    Min nye access point er en zyxel wap3205


    Mvh Straku

  • kunne forstille mig derer nogetmed wpa2 ,er det rigtigt password der er indtastet

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Er det et accespoint eller er det faktisk en router?


    Hvis det er et accespoint som er sat op som første led (efter modem) så kan det være fordi du kun kan få én IP fra din udbyder.


    /ask

  • Ja koden er tastet rigtigt ind, og køre med wpa2.


    Det er sat op som det første efter mit modem. Men der har jo altid været sat en access point op præcis på samme måde, så kan ikke helt forstå hvis der er tale om at jeg kun kan få 1 IP-adresse fra min udbyder, da det virkede fint med den gamle access point.


    Og det er ikke en router.



    Straku

  • Jeg syntes også det lyder som om du kun har 1 IP adresse tilgængeligt fra din internet udbyder, men det er i sagens natur svært for os at sige med garanti, når vi ikke ved hvilken internet udbyder du har, så hvilken internet udbyder har du?


    I samme tråd, er du sikker på at det gamle AP var et AP og ikke en router, det ville kunne forklare hvorfor det virkede før.


    Ellers... hvis vi nu antog at din internet udbyder kan uddele flere end én IP adresse, så kunne det være at du skal kigge efter en firmware opdatering til dit AP, da det kan være en software fejl i den.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay, dit netværk ser således ud: Enheder ------ AP------modem------internet.


    når modemmet sættes til telefonstikket, og dermed internettet, får den en ip fra din udbyder, som den giver videre til dit accesspoint, som så igen giver IP'en til en enhed på netværket. (et AP fungerer som en switch, bare trådløst).


    Det betyder ligeledes at du på ethvert givent tidspunkt kun kan slutte een enhed til efter først til mølle princippet, da din udbyder kun giver dg een ip adresse til internettet. Hvis du prøver at tage din mobil af netværket, og du så kan slutte din laptop eller hendes iphone til, så har du kun 1 IP adresse at gøre godt med på dit netværk... alt andet betragtes som ugyldigt af udbyderens system.


    Det er her routeren kommer ind. Routere kan en lille smart ting der hedder Network Address Translation, hvilket betyder at dit lokale netværk kan køre med mange IP adresser, men du bruger stadig kun een ip adresse ude på internettet...


    så kommer det til at se således ud:


    laptop------------------AP---------router--------modem---------internet
    telefon
    iphone


    Du får fra udbyderen en IP-adresse (lad os sige 1.2.3.4). På dit nuværende netværk vil den enhed der først tilsluttes til netværket komme til at være 1.2.3.4; de andre enheder kan ikke få en ip-adresse da udbyder ikke tillader det.


    Routeren kan samle flere tråde til én. routeren tager adressen 1.2.3.4 og beholder den, men kan route trafikken til et stort netværk. Det gør den ved at sende en ny IP til dine enheder (192.168.1.2 , 192.168.1.3 osv.) så den kan omdirigere trafikken fra internettet tl den rette enhed.
    På dit lokale netværk har du således en pøl af IP adresser enhederne kan tage af, men set fra internettet har du kun een IP adresse, nemlig 1.2.3.4


    så tl;dr... køb en router og dine problemer er løst ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200