Ny gaming computer

  • Hej folkens.


    Jeg skal til at ud og købe ny computer, som hovedsageligt skal bruges til at game og streame spil, i 1080p.


    Jeg har kigget på disse ting, også har jeg et antec kabinet stående, til at smide alle sagerne i.


    CPU: Intel Core i7 3770 3.4 GHz 4 cores 8 threads 8 MB cache LGA1155 Socket
    Motherboard: MSI Z77A-G43 Bundkort ATX LGA1155 Socket Z77 USB 3.0 Gigabit LAN


    GFX: ASUS GTX670-DC2-2GD5 GF GTX 670 2 GB GDDR5


    Memory: Corsair Vengeance Hukommelse 16 GB : 4 x 4 GB DIMM 240-pin DDR3 (2133 MHZ)


    HDD(Main): WD Caviar Green WD20EARX Harddisk 2 TB intern harddisk 3.5" SATA-600


    SSD: Corsair Force Series 3 Solid state drive 60 GB intern harddisk 2.5".


    Hvad siger i til det? Er det lidt overkill, eller ser det meget passende ud?


    På forhånd tak for hjælpen,


    Kim

  • Ser meget fornuftigt ud. Hvilket bundkort vælger du og har du overvejet en 3770k i stedet? Hvad med en 120GB i stedet? Koster omkring 200 mere for dobbelt så meget plads.

  • Quote

    Hvis det kun er spil og lidt stream du skal køre, så ville jeg nu tage en i5 3570K istedet.


    Afhængigt af hans stream opsætning, så kan hyperthreading blive nyttigt. Hvis han kører Xsplit + Dxtory + spil så får man altså hurtigt brugt hele cpu'en.

  • En i7 kunne være nyttigt - dog tror jeg nu også sagtens han kan streame fuld HD med mindre. Har set masser af setups på twitch der klarer sig med meget mindre i høj kvalitet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    En i7 kunne være nyttigt - dog tror jeg nu også sagtens han kan streame fuld HD med mindre. Har set masser af setups på twitch der klarer sig med meget mindre i høj kvalitet.


    Ja, men de er også lavet af magikere :D . Mange af dem med ikke så gode systemer spiller ofte ikke med særlig høj fps. Det kan vi dog ikke se, da streamen nok er begrænset til 25 eller 30 fps. Jeg ved i hvert fald, at man ikke streamer DayZ med en Athlon x2 250 i 60 fps.


  • Ja, men de er også lavet af magikere :D . Mange af dem med ikke så gode systemer spiller ofte ikke med særlig høj fps. Det kan vi dog ikke se, da streamen nok er begrænset til 25 eller 30 fps. Jeg ved i hvert fald, at man ikke streamer DayZ med en Athlon x2 250 i 60 fps.


    Jeg tror ikke engang der er nogen der SPILLER DayZ med så gammel in processor ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mange tak for alle svar.


    Den skal udelukkende bruges til at streame og spille. Jeg kører Xsplit eller fraps. Skal først til at starte mit stream op, når jeg har min nye computer+internet, så jeg kender desværre ikke Dxtory, men tjekker det da lige ud.


    "Ser meget fornuftigt ud. Hvilket bundkort vælger du og har du overvejet en 3770k i stedet? Hvad med en 120GB i stedet? Koster omkring 200 mere for dobbelt så meget plads."


    Jeg har overvejet 3770k, men jeg har ingen erfaring med at klocke og ved desværre ikke nok til at jeg selv "tør" eller har lyst til, selv at gå igang med det.




    "SSD ville jeg nok kigge på Samsungs 830 120gb disk. Den har fået rigtig meget ros."


    SSD'en tjekker jeg lige nogen reviews på, kender desværre ikke noget til den.


    "Det kan vi dog ikke se, da streamen nok er begrænset til 25 eller 30 fps. "


    Kommer til at køre 30 fps stream.
    Det vigtigste for mig, er bare at det kommer til at køre flydende
    -


    Hvad siger i til bundkort/processor, vil det være optimalt til mit behov?

  • Skynd dig at bestil fra komplett og køb det her grafikkort
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751639 det er en hurtig 300 besparelse.
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=750724 Og den her ssd er også sat helt vildt ned igen en fed besparelse!
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=752036 Her er nogle rigtig gode ram med lave timings som også lige er sat rigtig noget ned.


    Og mht. CPU'en hvis du har pengende så ville jeg helt sikkert gå efter 3770/3770k Men hvis pengende kniber kan en 3570/3570k også klare det udemærket!


    EDIT: Hvis du mener mht. prisen på cpu'en så koster den det samme ved komplett uden den er på tilbud så om du køber ved computer salg eller komplett er ligegyldigt. Køb alt hvad du skal have det samme sted for så spare du mange penge med pest.dk eller GLS :) Tror også de fleste herinde vil være enig når jeg anbefaler komplett fordi de er de billigste og dem har mange haft gode erfaringer med.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Grafikkortet og rammene, har jeg allerede kigget på derinde fra og det ser jo super ud, til en fornuftig pris.


    Nu har jeg hørt fra flere sider at jeg burde kunne klare mig med en 3570, så derfor har jeg kigget på denne:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=660227


    med dette bundkort:
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=761487


    Vil det være en udemærket løsning, eller burde jeg ofre mere på bundkortet/processoren?


    Jeg vil gerne lidt ned i pris, ja, men samtidig vil jeg ikke gå for meget på kompromis med kvalitet/holdbarhedstid, da den gerne skulle holde nogen år.
    Jeg er ikke interesseret i at overklocke, da jeg virkelig intet aner om det.

  • Quote

    Kommer til at køre 30 fps stream.
    Det vigtigste for mig, er bare at det kommer til at køre flydende


    At streamen kører med 30 fps betyder ikke at dit spil gør. Med video så vil alt over 25 fps virke flydende, men det er ikke særlig sjovt at spille med så lav fps. Du kan selvfølgelig også stream med højere fps, det kræver bare mere cpu kraft og hurtigere internet.

  • jeg vil anbefale dig at købe i5 3570k og så kan du lige så langsom begynde at sætte dig ind i overclock måske først om 2-3 år du har brug for OC men du vil blive glad for det down the road!
    Og mht bundkort så længe du ikke regner med at skaffe 2 kort og sætte i SLI så er det helt fint og der er også masser af mulighed til bedre ram. Men som sagt det bundkort er lavet til at køre 1 gfx af gangen men det 670 holder også de næste 3-4 år så det burde ikke være et problem.
    Og da du ikke vil være den sygeste overclocker er der heller ingen grund til et bedre bundkort. Jeg syntes personligt at det ser fint ud nu.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb


  • At streamen kører med 30 fps betyder ikke at dit spil gør. Med video så vil alt over 25 fps virke flydende, men det er ikke særlig sjovt at spille med så lav fps. Du kan selvfølgelig også stream med højere fps, det kræver bare mere cpu kraft og hurtigere internet.

    Yes, det er vi enige om. Jeg regner med 30 FPS stream, som sagt.


    Med dette system, burde mit eget spil ligge noget højere.
    Har snart 40/40 mbit internet, så det burde ikke være nogen hindring.



    CPU kraft: vinder jeg meget, ved at vælge i7 3770 over i5 3570, eller vil det være begrænset?

  • Quote

    CPU kraft: vinder jeg meget, ved at vælge i7 3770 over i5 3570, eller vil det være begrænset?


    Med 3570 så har du 4 kerner/tråde. For mig ville det være 1 til xsplit, 1 til dxtory + windows og diverse, 2 til de fleste spil. Så er der ikke rigtig noget rum tilbage. Det kan sagtens lade sig gøre, men du vil kunne mærke det.

  • Jeg har desværre ingen erfaring med streaming af spil så om du har meget at tabe der kan jeg ikke svare på men hvis det er som kasper sætter det op vil en 3770 virklig være pengende værd!


    Jeg vil dog mene det er en åndsvag måde at dele det op på da det ikke er sådan det kommer til at fungere og kan ikke rigtig forstille mig stream programmer æder så meget.. Men som sagt jeg har ingen erfaring med det whatsoever.


    Jeg læste lige lidt om det inden jeg postede og det ser altså ikke ud til at streaming æder så meget f.eks kan en i5 2500 sagtens streame full hd med live kamera kørende og med 60 fps så jeg kan ikke se hvad der skulle holde en i5 ivy bridge tilbage.


    Her er mine kilder
    http://www.mmo-champion.com/th…3570k-for-wow-diablo3-sc2



    Video http://da.twitch.tv/deltruss/b/318008836 spring lige 26 minutter ind så kan man se starten på streamen.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Quote

    Jeg vil dog mene det er en åndsvag måde at dele det op på da det ikke er sådan det kommer til at fungere og kan ikke rigtig forstille mig stream programmer æder så meget.. Men som sagt jeg har ingen erfaring med det whatsoever.


    Det giver bedst resultat at tildele kernerne manuelt. Xsplit er et uintelligent program når det kommer til brug af computerens resourcer.


    Quote

    Jeg læste lige lidt om det inden jeg postede og det ser altså ikke ud til at streaming æder så meget f.eks kan en i5 2500 sagtens streame full hd med live kamera kørende og med 60 fps så jeg kan ikke se hvad der skulle holde en i5 ivy bridge tilbage.


    Her er mine kilder
    http://www.mmo-champion.com/threads/1131…wow-diablo3-sc2


    Video http://da.twitch.tv/deltruss/b/318008836 spring lige 26 minutter ind så kan man se starten på streamen.


    Der er betydelig forskel på om du streamer Amnesia i windowed mode eller Starcraft 2 i høj grafik. Sizqo har så aldrig sagt hvilket spil han vil stream og vi har ikke spurgt, så det kan ingen af os vide. Men med et GTX 670 i sigte, går jeg ud fra at det er for at stream i så god kvalitet og grafik som muligt. Som jeg også sagde, så kan han godt nøjes med en 3570, det kommer blot an på om han ønsker at have mere rum til flere programmer i baggrunden.

  • Jeg siger tak, for alle svar. Var solgt på i5'eren, pga den var lidt biligere, men i sidste ende tror jeg det bliver en i7 3770k, efter Kaspers glimrende forklaring.


    Skal streame mange forskellige spil, og der nævner Kasper mit formål meget godt.
    Vil bare gerne streame, uden jeg rigtigt kan mærke det, og uden mit stream bliver laggy.

  • ja med 3770k så er du ihvertfald sikret i 5 år hvis du overclocker engang i fremtiden!
    Og selv i fremtiden når spil bruger flere end 4 tråde kan du let følge med! Held og lykke med din nye pc :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb