Problemer med ny Hdd og ssd

  • Hej :)
    Jeg har lige købt mig en:
    WD black caviar 1tb og en instel 330 120gb ssd!


    Mit problem er at, når jeg kommer ind i windows kan jeg ikke se min nye ssd eller nye hdd!
    Men uden i min bios kan jeg fint se dem!?
    De sidder begge i de to øverste porto, som er Gsata3 i følge min manual.


    Udover min Wd black cavaiar 1tb og min intel 330 120gb ssd, har jeg også en intel x-25 80gb ssd(med win7 på, som boot enhed)
    Og en samsung f1 spinpoint hdd på 500gb.
    Mit bundkort er et gigabyte z77x-ud5h med en core I7 3770K


    Har jeg glemt/overset noget?
    Håber at nogen kan hjælpe mig.
    Mvh. Kristian Gyde

  • Dit problem er sandsynligvis forårsaget af at du har forbundet dine diske til nogle porte som styres af en seperat controller (Marvell 9172, altså ikke den dårlige Marvell 9128 ), for at du kan bruge den controller skal du sandsynligvis installere drivere til den.


    Men... I stedet for at gøre det, syntes jeg i stedet du skal forbinde din nye Intel 330 SSD til en Intel SATA-3 port, eftersom Intel laver nogle rigtigt gode SATA controllers.
    Så vidt jeg kan se er Intel SATA-3 portene markeret SATA3-0 og SATA3-1.
    Dine resterende diske kan du sagtens "nøjes" med at forbinde til de almindelige SATA2 porte (eftersom de enten ikke understøtter SATA-3(samsung hdd og intel x-25 ssd) eller ikke kan udnytte båndbredden alligevel (WD black)).


    Fordelen ved ikke at bruge de Marvell controllere der er på bundkortet, er at så kan du deaktivere dem i BIOS/UEFI og dermed "spare" den tid ekstra det tager at indlæse deres BIOS ved boot up af computeren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har du været inde i control panel/administrative tools/computer management/disk management - Her skal du så højreklikke på de nye diske og konfigurere dem.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hvis det er win7, skal du tilføje drev-bogstav på de nye.


    Min computer, Administrer, Diskhåndtering.
    Du kan så se de nye enheder. Vælg og tilføj bogstav for begge. Så kan du partitionere og formattere.

  • Har du været inde i control panel/administrative tools/computer management/disk management - Her skal du så højreklikke på de nye diske og konfigurere dem.

    :9xo

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Har du været inde i control panel/administrative tools/computer management/disk management - Her skal du så højreklikke på de nye diske og konfigurere dem.


    Haha ja, afprøv endelig dette først :thumbup:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.