Dårlig trådløs forbindelse, ny router

  • Hej.


    Jeg har lige været ude og købe en trådløs router til mit fibernet. En Linksys Cisco E4200 som skulle være en okay router i følge tests. Men min internet forbindelse er mega ringe nu. Skal jeg ud og have en ny trådløs adapter til min computer eller skal der sættes noget op på routeren?


    Håber i kan hjælpe.


    /Piter

  • Nu ved jeg ikke hvor befolket område du bor i, men én ting der i hvert fald er en god idé at undersøge, er hvilken 'channel'
    din router kører på.
    Vælg en der er så langt fra alle andre routere i området som muligt.

  • hvem er din internet udbyder ?


    Da det er fiber kan der nemlig nogle gange godt være nogle problemer med Den media Converter nogle udbydere sætter op. hvorpå du skal bruge den router de lever til dig og så skal den sættes i bridge mode. og derfra tilkoble din ejen router.

  • Nu kan jeg ikke finde det sted hvor man skifter kanal :-) Jeg i Århus C så der rimelig gang i den med trådløse forbindelser. Jeg har Waoo hos østjysk fibernet. Fik ikke nogen router med den gang det blev sat op hos mig.

  • Du skifter kanalen på routeren, via dens webinterface, sandsynligvis på http://192.168.1.1 (jeg nævner det bare i tilfælde af at du har brugt en installations CD og ikke kan finde indstillingerne dér), hvis du stadigvæk ikke kan finde det så prøv at læse i manualen til routeren (eller rod rundt i menuerne).


    Et andet forslag kunne være at opdatere routerens firmware, det er muligt at det hjælper (E4200 er en af de første triple stream 802.11n routere, så det er meget muligt at det kan have en positiv effekt).


    Ellers kan du prøve at kigge på om der findes en opdateret driver til dit netkort, det kan også hjælpe på kompatiblitets problemer.
    Hvilket trådløst netkort har du i din computer? i samme omgang må du også gerne svare på om det er en bærbar eller en stationær det drejer sig om og om kortet er indbygget eller en USB dongle.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak så fandt jeg ud af hvor man skifter kanal, men det har nu ikke haft den helt store effekt. Jeg kører over en USB dongle på min stationær computer. Firmware skulle gerne være den nyeste.

  • Der er en del dårlige USB dongler på markedet, så det er en mulighed at den bare ikke virker godt sammen med den router du har købt.


    Med lidt held kan man måske finde en bedre driver end den du anvender lige pt., hvilket mærke er donglen og hvilket modelnummer har den?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay. Vil det hjælpe på det hvis jeg købte en Cisco dongle samme mærke som routeren. Jeg har fundet en på Shg's hjemmeside til omkring 350,- som har meget gode specs. Har bare en ældre sag bagi computeren som nok er forældet, husker ikke navnet pt.

  • Hvis du vil skifte donglen så er den du har fundet sandsynligvis et fornuftigt bud, det vigtigste er at antennen ikke bare sidder på bagsiden af computeren, det er ikke optimale vilkår for et radio signal hvis det skal igennem en metal kasse for at nå antennen.
    Det vil sige at hvis det er en USB dongle kan en USB forlænger ledning på (jeg vil sige max 1m) gøre underværker, hvis det er et trådløst netkort til indbygning bør der være et kabel mellem netkort og antenne.


    Et alternativ som også burde være rigtigt fornuftigt er Intel 6205 til PCIexpress, mine erfaringer siger at pciexpress kort plejer at fungere bedre end tilsvarende til USB.


    Men inden du gør noget er der jo en reel mulighed for at man kan finde en bedre driver til netkortet som kan løse problemet, nogle gange kan man finde bedre drivere hvis man kan finde ud af hvilken chip der sidder i netkortet/donglen, ved at hente en reference (eller bare generel) driver fra fabrikanten af chippen eller lignende.
    Hvis du kan finde ud af hvilket mærke/model donglen har burde jeg kunne finde ud af hvor du kan hente en nyere driver fra.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Den jeg har kigget på følger der også en adapter med så den kan stå på bordet evt. Jeg har nemlig ikke flere ledige pladser på mit bundkort.


    Den jeg har i pt. er en Trendnet Model: TEW-648UB/EU - H/W:V1.0R. Ikke en særlig god en kan jeg se :rolleyes:

  • Den du har i forvejen er nu ikke så gammel igen, men det er lidt synd at bruge en single stream (rated 150Mbps) usb dongle med en triple stream router (rated 450Mbps), så måske er det ikke en dårlig ide at skifte under alle omstændigheder.


    Umiddelbart kunne det tyde på at den dongle du har anvender en Realtek RTL8192SU chip, det kan være et forsøg værd at afprøve den nyeste driver fra Realtek i stedet for fra trendnet: LINK


    Hvilken dongle er det i øvrigt du kigger på, som sagt er det lidt synd at købe en single stream dongle (150Mbps) især når prisforskellen mellem single stream og dual stream er så relativ lav.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.