Vishera FX processorer (poll)

  • hvad synes du om Vishera processor 15

    1. hey det lyder spænde (7) 47%
    2. nah fx sucks (4) 27%
    3. vil vide mere (4) 27%

    Ville lige lave en afstemning om hvad folk her inde synes om de kommende Vishera FX processorer altså om i tror de vil forbedre noget ved de nuværende fx processor og om de vil være penge værd, ved godt vi ikke har fået meget at vide om dem men aligevel kom med jeres meninger om dem :D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Er der reelt noget nyt i dem ud over højere frekvenser?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tja det er jo ikke den originale bulldozer arkitektur men der imod den nye Piledriver arkitektur så kan da godt være den har fået et boost


    http://www.tweak.dk/images/upl…hera_FX_processorer_2.png

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ærligt talt, så syntes jeg den her slags polls er dumme og spild af tid
    (jeg ville gerne være konstruktiv, men jeg kunne ikke finde nogen måde at formulere det pænere).


    Derfor har jeg "stemt" på "nah fx sucks", men det er ikke fx der sucks, men denne tråd :rolleyes:


    For at være bare lidt konstruktiv så får i også mine 2 cents omkrings AMD og denne CPU
    AMD lader til at have fundet sit område af markedet ved at sælge mange kerner for relativt få penge, i forhold til Intel, altså de ligger et fornuftigt sted i værdi for pengene markeds segmentet.
    Jeg tvivler på at denne serie af proccesorer kommer til at placere AMD meget anderledes på markedet i og med at det stadigvæk bunder i en modifikation af tidligere designs, men nu må vi se hvad der sker, der er altid plads til at man kan blive overrasket.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Altså lidt mærkeligt du siger "
    Ærligt talt, så syntes jeg den her slags polls er dumme og spild af tid " men dog aligevel svare du på min afstemning og skriver en forklaring, vil endelig godt vide hvad der er dumt ved den her afstemning du kan jo bare lad vær med at svare :D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Altså lidt mærkeligt du siger "
    Ærligt talt, så syntes jeg den her slags polls er dumme og spild af tid " men dog aligevel svare du på min afstemning og skriver en forklaring, vil endelig godt vide hvad der er dumt ved den her afstemning du kan jo bare lad vær med at svare :D


    Jeg er ikke ude på at deraile din tråd, det er bare en pointer til at der er andre måder man kan starte en diskussion omkring et kommende produkt end at oprette en poll. Pointen går på at resultatet fra din poll ikke kan bruges til noget, så giver det bedre mening at starte en diskussion op omkring emnet direkte end at bruge end vag poll.


    Men lad det nu ligge, din tråd bør ikke handle om en diskussion omkring polls, men omkring AMDs Vishera :thumbup:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ok tak for oplysning :D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • AMD's CPU'er er RIGTIGT hurtige i spil - Så ingen grund til at AMD laver dem hurtigere, Vishera FX er noget hurtigere.


    Men om AMD så lavede deres CPU dobbelt så hurtig, så vil der altid være nogle som tester den med gamle styresystemer(Windows 8 64bit har været uden i et års tid nu som beta/preview, og det fungere fint), gamle test programmer, langsommer RAM osv.. Ja se bare alle dem som stadigt tester med super-pi, selvom y-cruncher er kommet, og den udnytter de nye cpu'er til beregning af pi - Det er jo tåbeligt... Som Thomas(crucial-kid fra HOL.DK) engang sagde: 'Det er meget relevant i spil f.eks. hvor computeren konstant bruger pi'. Hehe.. For det første beregner computeren ikke pi til spil brug(Og grafikkortet klare beregningerne. pi, og ligende tal, liggende som en variable klar til at bruge), og for det andet, ingen programmør med respekt for sig selv, eller sit arbejde, ville beregne pi med så gamle metoder som superpi bruger, på en moderne desktop computer:) Nu er crucial-kid så også lidt mere end normalt arrogant, lige som jeg kan være - Men alligevel... Derfor kan man da godt gøre sit bedste, for at holde sig til sandheden:-)


    Derfor: Der vil altid være nogen der kritisere AMD's CPU'er lige meget hvad.


    Når det er sagt, jammen selvfølge ville jeg da vælge den nye FX CPU frem for den gamle - Hvis prisen er rigtig, man får jo mere ydelse osv.. Men jeg tror AMD skal til at kikke på RAM bussen i stedet snart, for dual channel RAM er for langsomt til så hurtige CPU'er som AMD's 6-8 kerner CPU'er nu engang er.


    Og står valget mellem dual channel AMD/Intel til spil - Så vil jeg vælge AMD's FX-8xxx serie med det samme, og bruge lidt mere på rammen hvis der er råd:)




    Mvh.

  • om det intel eller amd.
    det der sætter grænsen om cpuen, kan scalere grafikkortet.dvs om den kan køre de nye spil.
    vi får nok se hvad amd, kan med den nye cpu.

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • tja tænker bare de skal lægge prisen rigtig hvis de nye cpu'er s fra amd skal klare den for hvis de sætter den højre end intels så kommer salget nok ikke til at gå så godt, det sjove ved det hele er at jeg snart skal had en ny cpu og gpu :D så tror jeg nupper de nye cpu'er fra amd jeg er faktisk glad for at had vente med at købe nye dele

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • RTM du kommer ind og flamer for derefter at sige du ikke gider diskutere, se sådan noget er irriterende..
    Du skal da ikke bestemme hvad der er spild af tid og dumt. Det kan godt være det er din mening men det har intet med tråden at gøre! :offtopic:


    Til vishera altså jeg står selv i den situation at jeg overvejer at bygge en pc når der falder et arbejde i mit skød og nogle penge i lommen og er da kun glad for at der kommer flere og flere cpu'er så der både kommer konkurrence og når jeg nu skal købe den har mulighed for det nyeste/toppen af poppen :)
    skal jeg være helt ærlig vil jeg hellere gå efter amd cpu men det er jo ret tydeligt at forskellen på fx8150 og i5 3570k er at cpu'en koster 200 mere men tilgengæld smadre den også fx cpu'en i spil ihverfald(og det er det eneste jeg skal bruge). Desuden bruger den også mindre strøm underload.. Der er altså ikke meget der taler for 8150 frem for ivy setup udover jeg nok spare omkring 400 på mobo og cpu tilsammen. men når jeg går efter et 5-6000 build så er det små knaster for mig hvis det giver et ordentlig performance boost.


    Men Dnope jeg vil rigtig gerne se nogle kilder med fx 8150 på w8 hvis du har nogle artikler ved hånden ? :) for hvis den kan følge med ivy bridge så er jeg da ikke i tvivl om det bliver am3+ bundkort!

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • her er der noget fra hans egen side, til
    emilpapis93
    http://dnope.dk/viewtopic.php?f=8&t=691
    oc af 8120/8150 http://dnope.dk/viewtopic.php?f=10&t=700
    Har selv læst meget der inde og lært en del også, han har sku nogle gode points der inde det må jeg gi ham.
    Du kan også tjekke det her ud :D
    http://www.xtremesystems.org/f…nd-Windows-7-vs-Windows-8

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • i dit sidste link vinder 8150 på win7 over 8150 med win8 i næsten alt?? det er jo ikke ligefrem det resultat man havde håbet på..

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • nu er det selv noget tid siden jeg har haft nyt hardware i mit kabinet, og skulle jeg ud og have nyt, kommer det da meget an på hvad det skal bruges til, og hvor godt bundkort/cpu/gfx er til at arbejde sammen, til det formål jeg nu skal bruge den. Til ren gaming, ville jeg personligt selv købe en ret billig cpu, og så bruge lidt penge på støjsvage kølere og overclocke systemet selv.
    Det kræver til gengæld nok et godt bundkort og ram, så om man i virkeligheden sparer noget i sidste ende er nok tvivlsomt.
    Har man valgt Amd så har det ofte vist sig på det sidste at et ATi gfx også er bedst til gaming. til andre formål er nvidia/intel måske en bedre kombination.


    Det der har givet min maskine mest boost generelt er dog stadig nok min første SSD hdd. så om man gik fra 2 til 4 kerner, gav egentlig kun en varmere maskine.......så tvivler på at flere tråde eller kerner i cpuerne virkeligt giver noget, medmindre det faktisk er det der begrænser maskinen i det daglige (grafisk arbejde fx)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Men Dnope jeg vil rigtig gerne se nogle kilder med fx 8150 på w8 hvis du har nogle artikler ved hånden ? :) for hvis den kan følge med ivy bridge så er jeg da ikke i tvivl om det bliver am3+ bundkort!


    Det her er også relevant for Vishera FX, jeg ville gerne gi' dig nogle benchmarks - Men jeg har ikke kunne finde nogle, dog kan jeg sige ud fra mit eget brug af windows 8 64bit:


    I nogle spil er AMD CPU'er langsommere, men generelt køre det bedre i spil.


    Specielt lagde jeg mærke til vores videoovervågning, hvor det kom til at køre mindst dobbelt så hurtigt med windows 8 64bit, i forhold til windows 7 64bit - Der må være nogle funktioner som er markant forbedret lige der.


    De test jeg har lavet, var med en beta version af windows 8 64bit - AVX, og FMA4 virker f.eks. ikke ordentligt.


    Men windows 8 64bit er lige om hjørnet, og når det udkommer vil du sikkert kunne finde en masse tests - Desværre er det sådan er der er en tydelig GENEREL hastigheds forbedring i windows 8 64bit med en AMD CPU, og derfor vil 'Anti' Windows 8 anmeldere nemt kunne finde ting som ikke køre ordentligt, eller 'Anti' AMD anmeldere vil kunne finde ting hvor AMD køre dårligere - Det værste eksempel overhovedet... Entropia Universe vil ikke køre med FX cpu'en overhovedet lige nu, uden du selv kan lave modifikationer, som gør spillet meget langsomt... Og hvis du så vælger en anden CPU, så vil det ikke køre med windows 8. Så 2 ting det spil bare ikke kan sammen med er windows 8, og AMD's FX CPU, fejlen ligger hos spil udvikleren med hensyn til windows 8, Og fejlen ligger sandsynligvis i windows 7 med hensyn til FX CPU'en, men det ændre ikke på fakta.


    Der er mange problemer med windows 7 og AMD's FX CPU, derfor skal man holde sig til windows 8 med en FX CPU - Men som du kan se er det nemt at kritisere Windows 8, og AMD's FX CPU, selvom det ikke ser ud til at være hos dem fejlen ligger. Faktisk er jeg overbevist om at Windows 8 løser netop den fejl der er i windows 7, med hensyn til håndtering af FX CPU'ens kerner, men det hjælper jo ikke meget, hvis spillet så ikke vil køre med windows 8:)


    Nok om det.. Stort set alle andre spil kan komme til at køre fint med windows 8 64bit, ja selv steam(Lorte system) kan køre:)


    Generelt er windows 8 64bit en gave til folket.


    Hvad angår FX-81x0, så er dual channel RAM for langsomt, til en så hurtig CPU - Jo hurtigere RAM/Nordbro, jo hurtigere vil den arbejde, så 1333mhz CL9 ram, og den vil ikke være meget hurtigere end en FX-4170 med 1600mhz CL9 RAM(Af flere årsager..). Men med 1600mhz CL6 RAM, og en nordbro hastighed på 2,6ghz(5,2ghz), så sker der noget... :)


    Så vil du sige, jamme Intel's CPU'er kan godt nøjes med dual channel RAM - Ja.. Deres 4 kernet kan, men de er jo heller ikke lige så hurtige generelt. Der sker et eller andet, når du får flere kerner, det belaster rammen mere på visse områder, og lig mærke til at i spil der udnytter mere end 4 kerner, så er FX-81x0 hurtigere end Intel(Battlefield 3), selvom den f.eks. kun har 1600mhz cl9 ram, og det er på trods af at battlefield 3, faktisk kun udnytter ca. 5 kerner. I spil kan du sige at en ny 4 kernet AMD svare ca. til en ny 4 kernet Intel, men FX-8120/FX-8150 er altså 8 kernet... Spillene bruger bare ikke alle kerner endnu, og der er nogle fjolser der ude, som ikke har opdaget windows 8 64bit endnu:-)


    FX-8150/8120 = Store RAM krav for at udnytte cpu'ens fulde hastighed.
    windows 8 64bit for at kunne bruge SSE og en række andre funktioner i en AMD CPU, det kan du læse om her(Intel fik et knald for at forhindre AMD i at yde maximalt, derfor AMD's CPU'er yder dårligere i windows 7 og ældre styre systemer): http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=433


    Mange benchmark's programmer har fået betaling fra Intel, og har 'sjovt nok' lagt særligt vægt på de funktioner Intel er bedre end AMD til, hvilket igen giver et skævt resultat: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=651 Futuremark er en af de meget brugte test programmer, som giver Nvidia, og Intel en fordel. Men blandt nørder bliver superpi også brugt meget, et program som sammen med 1000 andre programmer blev udviklet til x86 kernen - Men lige superpi var det program som gav de bedste score med en Intel, og derfor har nogle nørder valgt at bruge det som eksempel for hastighed, på trods af at i dag findes der programmer som udnytter både AVX, SSE, flere kerner, og mange andre funktioner i de nye CPU'er fra både AMD og Intel. Det bedste jeg har set af dem er y-cruncher: http://www.numberworld.org/y-cruncher/


    Til dem der bruger windows 7 med en FX-8150/FX-8120 det er ren dumhed, Windows 7 kan ikke sammen med de CPU'er, computeren bliver ustabil, og yder dårligt.


    Og et lille fif.. Jo mere du overclocker din FX-8150/FX-8120 med cool and quite slået til, jo mindre strøm bruger den ved lav belastning - Strømforbrug på under 80 watt idle kan nemt opnåes, min bruger f.eks. 85watt idle med et gammel HD4850 grafikkort i;-)


    Og tilbage til Vishera FX - Vishera FX bruger ca. 20% mindre strøm, ved samme ydelse som FX-8150, og bliv ikke overrasket, hvis forbruget ligger lidt lavere, selvom Vishera FX er hurtigere... I mine øjne havde FX-8150 en eller anden dum børne sygdom i forhold til f.eks. Phenom II x4, som sagens kan komme ned under 50 watt idle(Jeg har været nede på under 30 watt idle, med en Phenom II x4(Standart hastighed)). Jeg HÅBER de har rettet den fejl i Vishera FX, der ud over er der nye funktioner i Vishera FX: F16C, FMA(Sikkert første standart FMA), BMI1, TBM, og TCE. Alt sammen noget der vil give ekstra hastighed, selvom det ikke er det AMD's 8 kernet CPU har brug for, det er tripple eller quad channel RAM.


    Der er også noget Intel vs. AMD på vej i alt det her, men igen.. Selvom vi tester i windows 8 64bit, så kan man ikke sammenligne Intel's, og AMD's CPU'er - De har deres fordele, og deres ulemper. Den ene er ikke bedre end den anden, til spil ville jeg dog personligt vælge AMD's FX-Serie, sammen med windows 8 64bit - Da jeg er overbevist om at i specielt spil, spiller AMD med musklerne - Især hvis vi tager med i betragtning at AMD's CPU har flere kerner, så du kan køre flere ting i baggrunden samtidigt, eller vente på der kommer spil der bruger 8 kerner:) Igen er det alt sammen på betingelse af at du bruger windows 8 64bit, hvis jeg skulle køre windows 7 64bit, så ville jeg købe Intel til spil - Men nu kan vi selv vælge styresystem, og så har AMD noget at tilbyde:)


    Så ingen benchmarks, men baggrunden for hvorfor tingene ser ud som de gør i tests, og en ide om hvad du skal være opmærksom på, når du ser benchmarks med AMD i windows 8 64bit. Der er lidt teori i det her også, men det meste er fakta - På nettet er der tests og spekulationer i at windows 8 64bit peger mod en ekstra ydelse i forhold til Intel, på 2-40% Men det er hvad det er.. Gætteri, og spekulationer... For det kommer meget anden på, hvad du bruger computeren til - Men som sagt generelt er der en mærkbar forskel, som tyder på en ekstra ydelse(som da også i nogle tilfælde kan måles/ses), bare husk at windows 8 64bit er også lidt langsommere til nogle ting:)


    Efter hvad jeg ved er Vishera FX stadigt den GODE gamle 'Bulldozer' CPU, dog med nogle optimeringer, hvor den vigtigste er at Vishera FX har fået en reduktion i strømforbrug, reduktionen er så blevet brugt til at clocke den højre.




    mvh. Danni

  • he he har lige fundet noget mere om
    Vishera Fx, det jeg glæder mig til er at se hvor meget oc der ligger i den :D



    http://www.tomshardware.com/ne…driver-cpu-amd,16175.html


    http://www.fudzilla.com/home/i…350-is-a-40ghz-eight-core

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Den kommer ikke til at overclocke meget bedre end den gamle FX-8150, så forvent ikke mere end max. 5 ghz med en god luftkøling: http://dnope.dk/download/file.php?id=18

  • damm når jeg får sådan en basse skal den oc til 5Ghz med vand på ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ja det er jo lidt af et problem hvis den nye piledriver kræver at man har minimum 1866mhz ram med gode timings for så kommer det da til at koste knaster.. og ikke engang sikkert vi kan få sådan nogle her i DK .. hmmm ser umiddelbart ikke lysere ud i mine øjne på trods af at de skulle blive noget stærkere i win8. Men det er jo stadig spekulation, eller ihvertfald ikke noget der er bevist endnu.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • men emil det er vel også noget du kan oc dig til :D ved godt det er lidt begrænset men stadig væk kan det gi et bedre resultat

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB