udskift hdd til ssd på lenovo bærbar ?

  • Hej tweakers.



    I har før været meget behjælpelige til at svare på alle mine "dumme" spørgsmål.


    Har lige et her, jeg er i tvivl om.


    1) kan jeg skifte en normal harddisk sata 2 (sata 3 kompatible) ud til en ssd ?


    2) størrelsen tænkte jeg 2,5" er det ikke bærbar størrelse?


    3) hvor kompliceret er det ? går ud fra jeg på en eller anden måde skal klone software fra den nuværende harddisk også over på ssd'en.


    4) Vil en ssd forkorte batteri levetiden?



    mit eneste krav til ssd'en er minimum 128GB. Forslag velkommen!



    bærbaren er den her:


    http://www.lenovo.com/products…s/g580/G580_Datasheet.pdf


    http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/LEG5802189F5G/lenovo-ideapad-g580-15-6-barbar
    nuværende hdd:
    type SATA
    Kapacitet (GB) 500
    Rotations hastighed (RPM) 5 400



    MVH. :rules:

  • Det burde ikke være svært at udskifte din gamle harddisk med en SSD, Lenovo er så venlige at de lægger videoer op der viser hvordan man skiller deres computere ad, blandt andet hdd: LINK


    I langt de fleste tilfælde er det rigtigt nok 2.5", ultrabooks og små computere bruger måske andre typer dog, din computer er rimeligt stor så er højst sandsynligt en 2.5". Du kan jo meget passende anvende anvisningerne i videoen til at tage harddisken ud så du kan prøve det af selv og dermed tjekke harddisken (men du kan også nøjes med at tjekke model nummeret f.eks. via enhedshåndteringen i Windows).


    Det er ikke særligt svært at installere en SSD, umiddelbart vil jeg dog anbefale dig at geninstallere Windows via recovery disks, som jeg antager at du har lavet til din computer (de plejer ikke at følge med), på den måde får du samtidigt ryddet op i hvad du har på computeren.


    Det med strømforbruget er ikke et helt simpelt område, men som regel bruger SSDs mindre strøm når de er idle end almindelige harddiske, mens visse diske kan bruge mere når de er i brug, bemærk at SSDer har den fordel at de er hurtigere, så de burde være i stand til at blive hurtigere færdigt med deres arbejde og vende tilbage til idle.
    Et eksempel, er Samsungs ganske fine 830 SSD, den bruger ikke så meget strøm i idle tilstand, men i load bruger den ganske meget (desværre kan jeg ikke lige finde nogle reviews af nyere dato hvor der også er almindelige harddiske med i sammenligningen, men her er et uden en almindelig harddisk med i sammenligningen: Anandtech).


    Bemærk at diske ikke er det der bruger mest strøm i computeren, så forskellen på en der bruger lidt og en der bruger meget er ikke så stor igen.


    Et bud på en forholdsvis billig disk og stabil som ikke bruger alt for meget strøm under idle/load kunne være en Intel 330 120GB eller en Crucial m4 128GB

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nej tværtimod så burde en SSD forlænge strømtiden en smule da den ikke har alle de mekaniske dele som en traditionel harddisk har. :thumbup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • tusind tak for det hurtige svar jeg vil straks tjekke link ud!


    kan man lave en recory på en ekstern hdd istedet for en cd?


    Hvis du vil kopiere hele disken med OS og alt andet, så skal du anvende en ekstern harddisk, men jeg er ikke sikker på at Lenovos software kan finde ud af det.
    Der skal du nok kigge på noget software til formålet som f.eks. acronis trueimage eller symantec ghost, visse SSD fabrikanter leverer sådan noget software med deres SSDer eller fra deres hjemmeside og du kan måske også findes lignende opensource software på nettet (men regn ikke med at det er lige så brugervenligt).


    Det jeg nævnte tidligere, bygger på at lave nogle simple gendannelses CDer via noget Lenovo software på computeren (hvis du er heldig er der måske sådan nogle diske vedlagt allerede), som kan gendanne computeren som den var da den blev leveret med Windows og intet andet (dog plus Lenovo software).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nej tværtimod så burde en SSD forlænge strømtiden en smule da den ikke har alle de mekaniske dele som en traditionel harddisk har. :thumbup:


    Det er så lidt, så det ikke bemærkes IRL. Skal man skifte, bør man gøre det for performance og ikke batterilevetid. Kan desværre ikke finde det jeg fik mine info fra i sin tid, men fandt dette: http://www.tomshardware.com/re…ssd-hdd-battery,1955.html
    Er dog ikke altid helt keen på tomshardware, men man kan da tage det med i overvejelserne.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tror du vil blive glad for en Samsung 830 128Gb, har selv lige fået en og kan bare mærke enorm forskel på alt som start af os, loading af maps i spil og selvfølgelig muligheden for at kunne åben alle programmer når din computer starter, har faktisk en video med det :)



    Video: http://www.youtube.com/watch?v=JFs4_yWNWzM

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • tweak lavede en prøve kørsel af 830 og den havde en elendig write. :pinch:
    Også tweaktown brokker sig lidt over det
    "The Samsung 830 Series 128GB SSD has some very strong features going for it. The drive is capable of delivering very good read performance, something you want in a consumer drive. The write performance on the other hand still has some issues that we simply can't overlook."

    Jesper din video er privat :)

    http://www.tweaktown.com/revie…drive_review/index13.html

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Så må man jo købe den større version ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Renegger: Sagde jeg andet? Spørgsmålet var jo klart og tydeligt "bruger en SSD mere strøm", ikke "Hvor meget sparer jeg?" :|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Renegger: Sagde jeg andet? Spørgsmålet var jo klart og tydeligt "bruger en SSD mere strøm", ikke "Hvor meget sparer jeg?" :|


    Du skrev at det burde forlænge batteritiden, hvilket jeg skrev ikke nødvendigvis er rigtigt, da dette er blevet modbevist ved flere lejligheder. Blandt andet i det link jeg gav. Tror vist vi har misforstået hinanden et sted.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Semantics - i teorien burde det forbedre strømforbruget "en smule". ;)


    Praksis er jo en helt anden sag - men som sagt skal man ikke opgradere til en SSD pga. strøm men ydelse. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • 1. Ja, SATA er bagudkompatibel i begge ender, du kan sagtens smide fx. en SATA1 disk til et SATA3 bundkort, eller en SATA 3 disk til et SATA1 bundkort


    2. 2.5 tommer er standarden for harddiske til laptops, stort set alle SSDere er af denne størrelse... der kan dog være undtagelser når man arbejder med subnotebooks, eller hvad vi i dag nok vil kalde netbooks (de små med 10 tommer skærm), disse kan operere med mindre harddiske, gerne 1.8 tommer


    3. det er ikke kompliceret. Du installerer først windows og programmer, herefter kan dokumenter osv. overføres fra en stationær, alternativt kan du købe en ekstern boks til den gamle harddisk, her kan du bruge disken som ekstern, disse koster ca. 2-300 kr.
    128 GB kan sagtens blive for lidt på en laptop, så overvej det.


    4. I teorien vil en ssd forlænge batteritiden på en laptop, da der fx. ikke er bevægelige dele der skal styres (plademotor og voice coil til læsearmen). Til gengæld bruger de dele ikke meget i strøm, så du vil nok få max. et par minutter ekstra.


    Hvis den gamle harddisk ellers virker som den skal, så genbrug den... smid den i din PS3 eller i en ekstern boks... 500 gb plads er altid godt at have ved hånden. :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200