Bundkort booter ikke

  • Hej


    Jeg har et problem med min pc efter at min strømforsyning sprængte og gik i stykker for ca. en uge siden.
    Jeg har siden da fået købt min en ny EPS Energon 750 watt.


    På mit bundkort sidder der oppe i højre hjørne 6 små lamper, som lyser indtil at bundkortet har bootet. Jeg fik sat hele maskinen sammen idag, og da jeg tændte for pc'en bootede bundkortet ikke, og lamperne lyste indtil at pc'en efter en 5-7 minutters tid slukkede af sig selv. Jeg har prøvet at teste hver ram-blok for at se om de evt. skulle være beskadiget, derefter har jeg også prøvet uden mit grafikkort, uden harddisken sat til, og lige nu står jeg og ikke rigtig ved hvad jeg mere kan gøre.


    Hvis du ved hvad der kan være årsagen må du gerne skrive her.


    Mine specs her:


    PSU: EPS Energon 750
    CPU: Intel i7 920 2.67 GHz
    GPU: Geforce 260 GTX
    RAM: 3x2 GB 1333 MHz Kingston
    Motherboard: Gigabyte GA-EX58-UD4


    På forhånd tak.


    Får byttet PSU'en, da jeg har mistanke om at den ikke giver nok strøm. jeg vender tilbage hvis det viser sig ikke at være sagen.

  • Min første kommentar, er at du har været i ude i noget af det rigtige, i og med at du har frakoblet de ting fra computeren der ikke er absolut nødvendige for at kunne genskabe problemet.


    Det eneste jeg sådan lige kan anbefale dig at prøve af nemme ting, er at nulstille CMOS, enten ved at anvende en jumper på bundkortet, eller ved at fjerne batteriet i noget tid.


    Nu skriver du at din gamle strømforsyning døde, det er en mulighed at den har taget dit bundkort med, da den døde.
    Men... nu har du købt en generelt set rimelig dårlig strømforsyning (man får hvad man betaler for og Energon PSUer er ikke kvalitet), så en ide kunne være at låne en anden PSU af en kammerat eller sådan noget, pointen er at hvis du er "heldig" er det bare din nye PSU der ikke virker ordentligt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg må være svar skyldig med hensyn til hvordan man tyder de diagnosticerings værktøjer som er specifikke for Gigabyte/dit bundkort.
    Men som hovedregel, kan man aldrig udelukke noget sålænge det stadigvæk er i brug, især ikke efter en større skade på din computer, som den du har oplevet.


    Som en lille tilføjelse til de ting jeg anbefalede dig at tjekke, kan du meget passende prøve at frakoble alle kabler fra strømforsyningen og slutte dem til igen, i tilfælde af en løs forbindelse.
    Vær opmærksom på at der skal gå en 20/24pin atx konnektor til bundkortet, en 4/8 pin til bundkortet (altså sørg for at den sidstnævnte bliver tilsluttet).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har lidt på fornemmelsen at psu'en ikke giver nok strøm, at den muligvis skulle være defekt. Da min CPU blæser drejer utrolig langsomt ifht. normalt. Så måske jeg skulle få byttet min psu?

  • Eftersom man kan regulere blæser hastighed ved at ændre på spændingsforskellen, kan det sagtens tænkes at den ikke leverer den rigtige spændingsforskel (sandsynligvis for lav).


    Jeg vil stærkt anbefale dig at vælge en PSU af bedre kvalitet, en solidt bud, kunne være en fra Corsairs budget cx serie, cx-600 v2


    Der er masser af grunde til at vælge en bedre PSU end f.eks. en fra Energon, jeg nævner i flæng ulemperne:
    De leverer ofte ikke den effekt som de bliver solgt til at kunne levere, hvilket kan risikere at de brænder af ved selv moderat belastning.
    Der mangler ofte ordentligt sikring, så risiko for anden hardware ved nedbrud af PSUer minimeres.
    Effektiviteten er ofte lav, så PSUen har et større tab i omformningen af de 230V, hvilket betyder større el regning samt mere varme afgivet fra selve PSUen.
    De kan ofte være ude af stand til at levere stabile spændingsforskelle på de forskellige linjer, hvilket kan resultere i ustabilitet og få andre enheder til at fungere forkert.
    De holder ofte ikke lige så lang tid som en PSU af bedre kvalitet.


    Kort fortalt: en PSU er en kedelig ting at bruge penge på, men det er en rigtigt dårlig ting at spare penge på.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.