720p-1080p streaming lag

  • Hej Tweakers.


    Jeg har et problem mht at se 720p og 1080p video'er på min computer. Når jeg streamer noget på f.eks. youtube kører det fint, indtil jeg sætter det til HD, så begynder det at "hakke". Det har ikke noget med bufferen at gøre, da jeg har en udmærket internetforbindelse. Computeren er næsten lige formateret, Windows-opdateringer er installeret, Java/flash er på plads. Jeg har prøvet både Firefox og Google Chrome, hvor jeg ikke synes at kunne se nogen forskel. Jeg har deaktiveret andre programmer - også AVG - men ikke rigtig til nogen hjælp.


    Jeg har desværre ikke prøvet at køre nogle HD-film direkte fra CDrom-drevet, da jeg ikke har nogle.


    Mine specs:
    - AMD 64 X2 3600+ socket 939
    - RAM: 3gb DDR1 (1gb, 1gb, 512mb, 512mb)
    - GPU: GeForce 8800 GTS 512
    - Bundkort: Nforce 4
    - Monitor: 23,9" LG skærm (1920x1080 opløsning)


    Jeg kan bare ikke forstå, at det er min hardware, som er flaskehalsen, selvom CPUen er en gammel sag. Min bærbar computer har nemlig ingen problemer med 720p video'er, sevom den er noget dårligere (se bærbar specs i min signatur)


    Håber I kan hjælpe!
    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • du har været i Nvidia Kontrolpanel og set PhysX til GPU ik?


    mener nemlig at Adobe Flash Player hard GPU decoding min fars bærbar med en Intel Core 2 Duo T9300 2,5ghz, 4gb ram og et Nvidia GeForce 8600M GT og ka find afspille 720p og 1080p på youtube.

  • Ja det er ikke den nyeste computer må man sige, så det kan sagtens tænke sig at det bare ikke er muligt at få det til at virke, men umiddelbart burde det kunne lade sig gøre sålænge man anvender de funktioner til afkodning af video som grafikkortet stiller til rådighed.


    Derfor bør du starte med at opdatere driveren til grafikkortet, samt opdatere directx og Windows.
    Det kan også være en god ide helt generelt at opdatere drivers til de andre ting i din computer, drivers fra Windows update bør være absolut sidste valgmulighed.


    Er din stationære computer tilsluttet med et kabel til din internet forbindelse, eller anvender den et trådløst netværkskort?


    Nogle gange kan man opleve problemer som følge af at drivere fungerer skidt til streaming osv. der kan man anvende værktøjet dpclatency, til at se om det kunne være noget derover af.
    Men bemærk at det kan godt melde problemer uden at det reelt set er et problem og omvendt, altså det er et værktøj der måske kan hjælpe dig med at spore det stykke hardware som er en del af årsagen til dine problemer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej igen. Jeg har prøvet at sætte psycx til GPU, det gør ingen forskel. Angående drivers har jeg ikke brugt windows update til at finde dem, jeg har manuelt fundet diverse drivers til mine komponenter, så jeg tror det burde være i orden. Min GFX driver er også fuldt opdateret.
    Min computer bruger trådløs internet, men som sagt er der ikke problemer med buffe video'er.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • prøv at forbinde din computer med et kabel, det kan meget vel være det trådløse som giver problemer for computeren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay, det skal jeg prøve når jeg får tid. Men må jeg have lov at spørge hvilken forskel det kan gøre? Jeg har svært ved at forestille mig, at det er det, der er galt?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Trådløst netværk er per definition ikke en stabil forbindelse, hvor du nødvendigvis har den samme båndbredde til rådighed, i kraft af at det bliver påvirket af en masse udefrakommende faktorer - i modsætning til et kablet netværk(groft sagt, der er altid undtagelser).


    Derudover er der en masse forskellige fabrikanter af trådløse netværkschips, disse skal samarbejde med hinanden, dette fungerer heller ikke altid lige godt.


    Desværre er de drivere der er tilrådighed, ikke altid lige gode, nogle gange skal man prøve sig lidt frem, for at finde den løsning der passer bedst.
    Oveni er de drivers som netkortsfabrikanterne (ikke den samme som har produceret chippen) stiller til rådighed ofte ikke opdateret i forhold til de drivere som de reelt bliver baseret på(som netværkschip producterne leverer til dem), så der kan være rettelser at hente i at hente drivers direkte fra fabrikanten.


    For at gøre det kort: trådløst netværk er ikke nødvendigvis noget der er nemt at fejlsøge på, derfor er den bedste måde at lokalisere fejlen på, at udelukke det trådløse netkort fra ligningen ved at bruge kabel.


    Ovenstående er til dels baseret på mine egne erfaringer, blandt andet med streaming af diverse medier, en af grundene til at jeg nu bruger kabel primært.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej, tak for svaret. Jeg har PT ikke mulighed for at teste med kabel, men jeg tror simpelthen ikke på, at det er problemet. Jeg har lige downloadet en 1080p film fra Blizzard.com. Den kører fuldstændig uden problemer, så det er i hvertfald ikke hardwaren den er galt med(??)


    Angående det trådløse net, hvilket jeg har diskuteret meget herinde, synes jeg det virker underligt - min bærbar kører jo også med trådløs. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, det du siger med driveren til netkortet, men jeg må prøve at teste med kabel så snart jeg kan.
    Jeg synes stadig det lugter lidt af nogle software-problemer, der er forbundet til min browser. Det er også som om Youtube generelt kører dårligt på computeren (ikke noget med internettet at gøre, men f.eks. lagger den meget når jeg skifter til fullscreen)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Kører du med standard YouTube eller med HTML5?


    Hvis du ikke har prøvet HTML5 kan du jo prøve det.
    http://www.youtube.com/html5
    Du klikker bare nede i bunden hvor der står: 'Join the HTML5 Trial'.


    Hvis du allerede kører med HTML5, og det er derfor det ikke virker,
    kan du prøve at slå det fra igen.

    Hej, tak for svaret. Jeg vidste ikke engang man kunne vælge HTML5, så jeg kører med standard YouTube. Jeg har lige prøvet at skifte til HTML5, og det ser ud til, at det virker. Dog ikke helt flydende med 1080p, men markant bedre med 720p. Mange tak for hjælpen. Men hvad er konklusionen på mit problem så? Min computer har problemer med at trække flash/java?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13