FEJL: Award Bootblock BIOS v1.0 BIOS Rom checksum

  • Hey tweak.dk


    Jeg har til min store frustration arbejdet dagen lang på at få min gamle stationære til at fungere - dog uden succes.
    Problemet er den at når jeg starter min computer op (gammel, HP Pavilion Media Center TV m8047.sc - http://h10025.www1.hp.com[...] så viser den en fejlmeddelelse med teksten i overskriften, den prøver så at boote fra floppy drev A.. Jeg har forsøgt med diverse metoder jeg kunne finde rundt omkring på nettet, hertil en 'jumper' hvor man rykker sådan en lille blå dims fra A til B (ses i "Clearing CMOS"; http://h10025.www1.hp.com[...] samt en anden metode, hvor man fjerner CMOS batteriet - igen uden held - måske er batteriet fladt, måske har jeg ikke ventet længe nok (2-4m)?


    Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig ud af det her? :whistling:

  • Det lyder som om at dit BIOS image er korrupt, det den prøver at gøre når den booter er at hive et nyt image ind til din BIOS, du skal formentligt bare hente den seneste BIOS opdatering fra HP og smide på en diskette.

  • Tusind tak LeetDonkey for det hurtige svar; det lyder ret lovende, er det bare denne hersens fil jeg skal hente? og kan den mon brændes på en disk? Den stationære har intet diskette drev.

  • På hps website skulle du kunne finde en bios opdatering til dit bundkort under downloads, ellers kan det være dit batteri som er fladt, den kan du finde ved næsten enhver købmand eller urmager og den koster ikke ret mange kr.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Du kan udpakke .exe filen med f.eks. 7-zip og få .rom filen på den måde.


    Såvidt jeg kan se bruger HP et Asus P5LP-LE i den PC


    Jeg har udpakket rom filen for dig her, og lagt den i en .zip fil:


    http://www.k-rad.dk/317.zip


    Såvidt jeg kan huske fra de 'tidlige' bios recovery dage er det nok at putte rom filen på en diskette og så starte PC'en.


    Jeg kom til at tænke på om du for nyeligt har sat nogle indstikskort i? Det kunne godt give den slags fejl kan jeg huske.

  • Hej igen LeetDonkey, og tak for din indsats! - jeg prøver at skaffe mig en diskette, indtil nu har jeg kun et usb stik, kan det fungere som et floppy drev?


    EDIT: jeg er ret sikker på fejlen kom da jeg uventet kom til at lukke computeren ned midt i en BIOS updatering - shit happens!


    EDIT 2: jeg købte mig nogle nye c2032 batterier til mobo, det løste dog heller ingen problemer, så er det ihvertfald tjekket!

  • Det tror jeg ikke desværre, på de gamle boards er det normalt kun en diskette og et floppydrev der fungerer.


    Hvis det er midt i en biosupdate den er crashed, så er der ikke så meget at sige til at den brokker sig, så er den eneste vej at få flashet via den recovery funktion du ser på skærmen nu :)

  • Øv, øv, øv! Jeg har nemlig intet floppydrev på min computer, ihvertfald ikke som det ser ud; er den så ikke til at redde, med mindre jeg skifter mobo ud? Jeg har læst lidt om at flashe bios, men jeg er ikke helt kommet til bunds til hvordan det fungere endnu, kender du en god guide til at flashe?


    Tak endnu engang for hjælpen

  • Jeg kan lige sige at computeren sagtens kan boote CD'er op, så som en XP Pro installation (selvom jeg ved den er til ingen nytte lige pt.) det kan vel ikke være muligt at brænde .rom'men ned på en boot cd vel?

  • Helt sikkert! Du er til større hjælp end du aner - jeg pønsede nemlig på den metode der igår, men opgav da jeg simpelthen ikke kun finde den .bin fil jeg skulle bruge - af frygt for at gøre mere skade end gavn - men som det ser ud i guiden du henviser til ligner det bare at de bruger en .rom fil - er det bare det jeg gør? Altså om døber 317.rom filen til bios.rom? Spændende, spændende..

  • Du følger guiden til i allerførste omgang at oprette en bootable CD.


    Når CD'en booter får du en kommandoprompt som man kender den fra de gamle DOS-dage


    Ved hjælp af programmet awdflash kan du så flashe den nye bios hvis alt går efter planen.
    Du behøver ikke at omdøbe filen 317.rom.


    Ved kommandoprompten når du har booted fra CD'en bør det egentligt være nok at skrive:
    awdflash 317.rom og følge instruktionerne.


    Hvis awdflash af en anden grund ikke kan flashe din bios kan du prøve uniflash som jeg linkede til tidligere

  • Lige et hurtigt spørgsmål på falderebet, vedrørende Awdflash; hvilken version skal jeg tage? Jeg kører på 32Bit så går ud fra det bare er den øverste, i nederste box-menu jeg napper, altså Award Winflash 1.76Only 32-bit supported


    EDIT: Har brændt disken, men nu er problemet at jeg ikke har mulighed for at komme ind i mit BIOS setup via. nogle af standard tasterne; del, F1-12 - intet har virket - det kan da ikke passe at BIOS er 'væk'? så ville den da ikke kunne komme nær så langt?


    EDIT 2: Det kunne selvfølgelig have noget at gøre med at det tastatur jeg bruger er et USB og derfor ikke kan reagere endnu... Må se om jeg ikke har et gammelt tastatur liggende

  • Nu jeg nået lidt længere; når jeg skriver awdflash 317.rom i DOS, skriver den A:\>awdflash 317.rom
    This program cannot be run in DOS mode.


    Hvad gør jeg så?


    Du har hentet Winflash som er Award flash til windows :)
    Du kører lige nu med en DOS boot CD, så der er ikke så meget at sige til at det ikke virker, du skal bruge én af dos-versionerne, den seneste version 8.99 er formentligt fin:
    http://www.wimsbios.com/files/…/awdflash/awdflash899.exe

  • Okay, jeg tror vi er et skridt videre - jeg er kommet ind i AwardBIOS Flash Utility V8.99 nu i DOS, jeg får dog beskeden;


    Flash Type - Warning :
    File Name to Program : bios
    System was not new AWARD BIOS version !
    Please updata ROM BIOS First ....


    Message: Source FIle Not Found !


    Ved du hvad jeg kan gøre her?

  • Undskyld for dobblepost - jeg havde selvfølgelig bare skrevet .bin istedet for .rom :whistling:


    Jeg får dog stadig en fejlmeddelelse:


    Flash Type -


    File Name to Program : bios.rom


    -> The program file's part numer <-
    -> does not match with your system! <-


    Message: Please input File Name!


    Mystisk, for mig ser det ud til at være noget med den opdatering, uden overhovedet at have forstand på det.


    Har læst lidt op på det her:
    http://www.wimsbios.com/faq/pr…artnumberdoesnotmatch.jsp



    Det lyder jo ret simpelt, men hvordan skriver jeg den kommandolinje?


    Bare flash bios.rom /Py ?


    Så frem at min flasher hedder flash.exe (omdøbte den, håber ikke det gør en forskel) og bios hedder bios.rom?

  • Det den siger er sådanset at Bios'en ikke matcher part numberet på dit system, har du evt. mulighed for at åbne PC'en og se hvilket board der rent faktisk sidder i?
    Du kan nemlig godt force flashe den, men hvis det er den forkerte fil så kan du risikere at boardet ikke booter igen.

  • Jeg kan sagtens tjekke hvilket board der er i - tror jeg, altså med øjne, tør ikke rigtigt pille i noget, he he - men det burde meget gerne være standard boardet, og ligner det da også på en prik (altså "P5LP-LE Motherboard") mon ikke bare det er en version højere end den der er på i forvejen? Og hvis jeg tager 'chancen' er det så kun motherboardet der ryger, eller er det samtlige elektroniske dele i computeren? 8o


    Har lige tre-dobbelt-tjekket og det må 100% være et P5LP-LE, hvis versionen er højere end den tidligere kan det så gøre skade ligeså?