Bedste køb - grafikkort

  • Det er ved at være noget tid siden jeg har været på computer markedet, og er derfor lidt tabt bag en vogn.


    Hvad er det ultimative kort til 3000-4000kr. ?


    Havde håbet lidt på enten en Nvidia 2D Surround løsning (sli), eller AMD Eyefinity
    (Har altid været nvidia mand, men vil godt gå andre veje hvis det kan betale sig)
    Men kan dette overhovedet lade sig gøre inden for dette budget, hvis spillene også skal kunne trækkes ordentlig?


    Kortet kommer til at sidde i et Asus Rampage IV Extreme bundbræt.

  • hvad består din computer ellers af? ram? psu? cpu?


    du kan jo godt få 2 stk. 7870 for de penge.
    men hvis det stod til mig ville jeg nok vælge et 680 det kan godt være at 2 7870 ville yde bedre, men hvad så når de ikke yder nok mere? hvis du så havde taget et 680 kunne du jo bare købe et til og sætte dem i sli:)


    ellers kunne du også tage et kig på 7950/70 også et ganske godt kort;)


    alle mulighederne kan køre 3 skærme:)


    jeg går udfra at du skal game?
    hvis ja hvad skal du så game? :D

  • Maskinen indeholder:


    PSU: Cooler Master Silent Pro M1000
    Harddisk: Intel 520 Series 120gb SSD
    Bundkort: Asus Rampage IV Extreme
    Processor: Intel Core i7 3820
    Køler: Corsair H80 Hydro Series
    Ram: Corsair 32GB DDR3 1600MHz (4x8)


    Det er som sagt kun grafikkortet der mangler :-)
    Hmm, jeg havde den opfattelse af at ved Nvidia kort skulle man køre SLI for at opnå en 2D Surround løsning?


    Det bliver battlefield3, MW3, Crysis, og den dur ;)
    - Hvad syntes i forresten om resten af opsættet?

  • med en i7 er nvidia også det bedste valg, men ati har ofte de bedste kort, hvis restenaf systemet er fra amd...hvilket også er logisk nok :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • med en i7 er nvidia også det bedste valg, men ati har ofte de bedste kort, hvis restenaf systemet er fra amd...hvilket også er logisk nok :)


    Er det kun mig, der stiller spørgsmålstegn ved at AMD-kort kører bedre med AMD end med Intel? Tror jeg har spurgt før, men det lader ikke til at være en eksakt videnskab, da der er mange modstridende holdninger og endnu har jeg ikke fundet noget konkret på at dette er tilfældet?


    Som jeg altid har fået at vide og som jeg uden at have testet til bunds i selv, så er der ikke nogen forskel på ydelsen, som er producentrelateret, når du parrer AMD, Intel og Nvidia.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • AMD grafikkort køre lige godt på både AMD, og Intel.


    Nvidia grafikkort køre bedst med Intel.




    Undgå SLI/Crossfire - Det giver ustabile framerates.


    Det er næsten altid bedre at købe et dyrt grafikkort, i stedet for 2 mindre gode.


    Derfor vil HD7970 være det grafikkort jeg peger på til spil, der kan du godt være heldig at finde et Sapphire HD7970 til den pris.

  • Nvidia grafikkort køre bedst med Intel.


    Er det noget nogen gider linke til, for de resultater jeg kan finde er mildest talt ambivalente.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Men er vi ikke enige om med kun "1" Nvidia kort, kan det ikke lade sig gøre at køre 2D Surround? Der skal to til, ikke sandt??


    Men hvorimod med Eyefinity kan du bare nøjes med 1 kort?

  • Er det noget nogen gider linke til, for de resultater jeg kan finde er mildest talt ambivalente.


    :-)


    Hvis du ser på tests med FPS målinger(Elendig måle metode, men eneste de fleste test sites kan finde ud af at bruge åbenbart(Dumhed?)).


    Tager du en Intel CPU, som generelt ligger på linje med en AMD CPU når der bliver brugt et high end AMD grafikkort, så vil du generelt kunne se en lille forskel i ydelsen, når du sætter et high end nvidia kort i til Intels fordel.


    Det er selvfølge forbeholdt at der sidder ordentlige RAM i begge maskiner. Men windows 8 har det sikkert ændret sig lidt.


    Tidligere var årsagen at nvidia havde lagt dele af DX funktionerne i driveren, frem for i hardwaren - På den måde lavede CPU'en noget af arbejdet, og Nvidia kunne på den måde opnå højre framerates, men mere ustabile framerates... Og CPU'en blev da også belastet mere, samtidigt med AMD's CPU'er blev holdt tilbage, da Intel havde spærret for AMD's brug af funktioner så som SSE(Et problem som stadigt eksistere delvis i windows 7 i dag).


    Jeg kender ikke årsagen i dag, men det kan sagens være samme årsag - Da nvidia altid har været slemme til at ville opnå høje FPS, ligegyldigt hvad prisen for den høje FPS var.. Også selvom det betød spillet nemmere begyndte at hakke... Det er sandsynligvis det samme vi ser på nvidia's nye serie, hvor de har sparet på busbredden, guderne må vide hvorfor... Anyway.. tidligere havde Nvidia 384bit bus, men den nye serie køre med 256bit bus, som virker meget ulogisk... Måske igen for at spare, så de kunne putte ekstra muskler i deres GPU, mod en højre, men mere ustabil framerate igen... Det viser sig da også at der er noget helt galt i battlefield 3, hvor selv et HD7950 er hurtigere end et GTX690 kort. Link: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)


    Det kunne meget vel hænge sammen med bussen på 256bit.


    Små FPS målinger kan have MEGET stor betydning i spillet, da FPS målemetoden er MEGET dårlig. Jeg har set FPS målinger, hvor jeg sammenlignede 2 computere... Jeg justerede selvfølge hastighederne til forsøget, men! Den ene computer behøvede kun ca. den halve FPS, for at kunne trække et spil flydende i forhold til den computer som var samlet med dele som kun en ... ville bruge... :-D




    Nå nok om det... Jeg håber jeg kom rundt om problemet, som måske er løst med windows 8 - Jeg har ikke haft tid til at teste om windows 8 løser det, og ingen andre gider:-P






    Mvh.