Tilslutte ekstern harddisk til netværket

  • Heysan allesammen.


    Jeg har en ekstern harddisk, nærmere betegnet en My Book Essential 2TB som jeg godt kunne tænke mig at tilslutte mit netværk. Jeg vil gerne kunne streame mine film via LAN rundt til de forskellige bokse jeg har i huset. Er der nogen som ved om det er muligt? Jeg har en blanding af mine Blu-Ray rips og DvD rips. Jeg har dog kun den router som fulgte med YouSee og der er det ikke muligt at tilslutte en USB harddisk, så hvis det var muligt, hvilken router burde jeg så købe? Og hvad skal jeg kigge efter ved køb af en router?


    Håber at det er til at overskue mine spørgsmål :)
    På forhånd tak.

  • nej det kan ikke lade gøre med you see router
    men kan tilslutte din hardisk til en pc med usb og lave netværk til forskelige bokse den vej hvis du har en browser


    i boksen

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 2 gange, sidst af doitttt ().

  • Jamen det som jeg gerne ville var at få fat på en router som kunne håndtere at jeg tilsltutede en ekstern harddisk til den, så jeg var fri for at gå ud og købe en NAS. Men jeg hørte et sted, at man skulle være sikker på at den router man købte, kunne håndtere en ekstern harddisk på den størrelse.

  • Noget af det billigste man kan få af router, hvor der er USB og support for windows fil deling osv. er denne TP-LINK TL-WR1043ND: LINK
    Den har også den fordel, at man kan installere andre firmwares på, som f.eks. openwrt, dd-wrt, gargoyle osv.


    Men... en lille advarsel, en router som denne er ikke nær så hurtig som en rigtig NAS, hvis dit performance behov ikke er så stort, kan det sikkert gå, men regn ikke med for meget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Noget af det billigste man kan få af router, hvor der er USB og support for windows fil deling osv. er denne TP-LINK TL-WR1043ND: LINK
    Den har også den fordel, at man kan installere andre firmwares på, som f.eks. openwrt, dd-wrt, gargoyle osv.


    Men... en lille advarsel, en router som denne er ikke nær så hurtig som en rigtig NAS, hvis dit performance behov ikke er så stort, kan det sikkert gå, men regn ikke med for meget.

    Så vidt jeg husker bruger Yousee noget ADSL-halløj, så den nævnte router skal i så fald tilsluttes den originale. Ved ikke helt om det bliver noget lort, men jeg ville nok finde en anden løsning.

  • Så vidt jeg husker bruger Yousee noget ADSL-halløj, så den nævnte router skal i så fald tilsluttes den originale. Ved ikke helt om det bliver noget lort, men jeg ville nok finde en anden løsning.


    Yousee, anvender ikke dsl teknologi(altså internet forbindelse over telefonledningerne), de anvender "docsis" teknologi (altså internet forbindelse over kabeltv nettet).


    Men det er korrekt at denne router ikke er en erstatning for yousee routeren, yousees routere kan dog sættes i bridge mode, så den kun fungerer som et modem.
    Jeg vil ikke anbefale en router med et indbygget modem, da man så er begrænset til kun at kunne anvende den til en internet udbyder og hvem ved hvad der vil ske hvis udbyderen opgraderer deres systemer osv., derfor har jeg anbefalet en helt almindeligt ethernet router med en USB indgang og rimelig CPU/RAM (400MHz/32MB).


    I teorien, kunne man anvende den tp-link router, udelukkende som platform til en billig filserver, det vil sige slutte den til yousee routeren, men det vil kræve nogle mindre software modifikationer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det lyder godt nok lidt forvirrende det hele. Jeg prøvede for nogle uger tilbage at hente en router i ElGiganten som havde en USB indgang. Men da jeg forsøgte at streame via LAN til min WDTV Live Hub, så var den ekstremt lang tid om at starte filmen, og hvis det endelig lykkedes så var lyden ude af sync. Nogen idé til hvorfor? Det var en Gigabit router

  • Nu ved jeg ikke hvad din definition af ekstremt lang tid er, men du skal ikke regne med at en router har regnekraft til at konkurrere med en NAS på performance.
    Det bedste du kan håbe på, er tilstrækkelig til at den gør hvad du kræver, men du skal altså regne med at være tålmodig.


    Derudover, skal du sandsynligvis påregne, at harddisken, sandsynligvis går i hvile tilstand og det tager et par sekunder for den at blive klar.


    Når det så er sagt, så er routere ikke ens og du har ikke skrevet noget om hvilken router du havde afprøvet.
    Men det er muligt at det var en langsom router du havde fundet med en dårlig firmware som ikke performer særligt godt, det er også muligt at du skal finde en anden løsning fordi du ikke har tålmodighed til at leve med den performance du kan få ud af en router.


    EDIT: en mulighed for lyd ude af sync med video, kan være et problem med din WDTV live, du kan måske kigge efter en firmware opdatering til den.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så vidt jeg kan se, har den d-link router, en rimeligt moderne CPU (jeg kan dog ikke helt finde ud af clockfrekvensen er, men den burde i hvert fald være hurtigere end den jeg linkede til), så jeg tror det er den rigtige beslutning at gå efter en NAS.


    Vær forsigtig med ikke at købe en alt for gammel udgave af en Synology NAS, angiveligt bliver de gamle ikke opdateret.
    Dit reference punkt bør være Synologys DS212j, den kan fås til ca. 1400kr.


    Med hensyn til audio out of sync med video, kunne en ide i øvrigt være at prøve den samme video tilsluttet direkte.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det kan sagtens være at jeg ikke lige har tålmodigheden til lige den løsning. Den router jeg købte var D-Link DIR-645. Den kan ses her
    http://www.elgiganten.dk/produ…router-med-smartbeam-sort


    Men ja, en decideret NAS ville nok være at foretrække. Jeg har kigget lidt rundt på nogle brugte Synology med plads til 2 harddiske.

    Jeg har samme router sammen med en DS212+, og jeg er ganske tilfreds. Router´en leverer altså varen...



    [Blocked Image: http://www.speedtest.net/result/2077276741.png]

  • Kanon. Jeg har fundet en brugt DS212j som jeg tager ud og køber i dag, så det er på plads.
    Nu kom jeg jo lige i tanke om at min YouSee router kun har 4 porte og jeg skal faktisk bruge mere end det. Kan man bare købe sig en switch og tilslutte til min YouSee router eller skal jeg ud og købe en helt ny router?

  • Hvis yousees router er sat op til at route, hvilket burde være standard, så burde en switch fungere fint.


    Men sørg for at købe en gigabit switch, når du har en NAS på netværket, de koster ikke så meget mere alligevel.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.