Ny PC, prekonfigureret - Skal bruge jeres insider viden! :-)

  • Hey Tweakere


    Først og fremmest, undskyld den lange tråd.


    Jeg står og skal købe en ny PC, og jeg er blevet meget i tvivl om hvor jeg skal gå hen. Jeg kunne godt samle den selv (det har jeg gjort med mine sidste 3-4 PCer), men jeg er blevet lidt træt af at fejfinde osv hvis der går noget galt.


    Jeg vil benytte lejligheden til at forhøre mig om hvilken PC i synes jeg skal vælge.


    Mine behov:
    Max power i gaming, støjsvag og kvalitet. Desuden må butikken gerne have et godt omdømme, da jeg HAR ejet en Zepto der var forfærdelig at få igennem en RMA.


    Mit budget er på de 7-8.000,-. Udover det der følger med computeren, vil jeg gerne have sat 2x1 TB op i noget Raid-1/Mirror, så hvis der kun sidder f.eks. en 128 gig SSD disk i i forvejen, så er det fint. Jeg kan dog også godt leve uden SSD, hvis det kommer til det.


    Den computer jeg umiddelbart er mest forelsket i, er denne:
    http://topdata.dk/product.asp?product=8336


    EDIT: I skrivende stund har de nu fjernet tilbuddet, så den igen ligger til 10.000 kr.
    Alternativet er denne:


    http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10659


    Der ville jeg så opgradere til noget vand på CPUen og OC'e den.


    Dog er der jo også Fønix Computer, som har nogle fede PCer, men hvad er jeres erfaringer med dem? Hvad med Komplett, MM-Vision, eller helt fjerde butikker?


    Jeg håber nogle af jer har 5 minutter til evt. at skrive en kort kommentar, eller pege mig i en retning jeg kan følge :-)


    Mange tak for jeres tid.


    Mvh

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

    Rettet en gang, sidst af Hayes ().

  • Jeg har haft gode erfaringer med RMA hos komplett og MM-Vision. Dog aldrig med komplette PC'er. Hos MM-Vision har jeg haft købt en Kiss DVD afspiller for flere år siden, der var problemer med, men blev ombyttet på steder (da jeg kom indenfor 14 dage).
    Hos Komplett har jeg haft et HD5830 til RMA, hvor deres afdelinger ikke rigtig kunne kommunikere og PostDK smed pakken væk efterfølgende, men jeg fik dog mine penge retur, selvom der måtte slås en del koldt vand i blodet.


    Når man køber en færdig PC er kotumen dog at man sender hele PC'en ind, hvis bare en enkelt del fejler, hvilket for mig er ganske belastende, når man har fejlsøgt og mener at man kan nøjes med at sende et enkelt komponent afsted - hos Komplett vil de i hvert fald have hele PC'en retur, men går ud fra at det er sådan alle steder, man køber en færdig maskine.


    Her på det seneste har jeg hørt et par dårlige ting herinde, på HWT eller HOL om Fønix, men hos mig eller min omgangskreds har vi faktisk aldrig sendt noget til RMA hos dem, og kender kun en der har købt en PC fra dem for en 5-6 år siden, hvilket var en lækker maskine dengang uden problemer, så angående dem, kan jeg ikke være behjælpelig med RMA.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hejsa


    Mange tak for svarene.


    Det er svært at forholde mig helt til den forskel mellem Intel og AMD, både i processorer og grafik (NVidia ATI). Du virker som om du hælder til AMDs løsninger generelt, og den PC du linker til ser også rigtig lækker ud. Dog ser jeg bare på sammenligninger af det 7950 og GTX670 store performance forskelle de to imellem. Er der noget jeg misser?


    Se evt. her:


    http://www.hardocp.com/article…n_7970_7950_gaming_perf/2


    Jeg er glad for at du, Renegger, siger at både MM-Vision samt Komplett har fin RMA (sådan nogenlunde). At sende hele computeren ind generer mig ikke, da jeg alligevel ikke har reservedele liggende til hvis noget skulle gå galt.


    Mange tak for svarene igen :-)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Synes i hvert fald mine oplevelser hos dem begge har været fine :D


    I prisklassen 7-8k er der en del veje at gå.


    Med hensyn til CPU vil jeg mene at valget står mellem:
    2500k
    2600k
    3570k
    FX-8120
    FX-8150


    Her kommer det så også ind hvad du vil smide efter et bundkort og hvor meget du vil bruge på køler og OC (disse muligheder indskrænkes jo, npr du skal købe en færdig PC, men kan du finde en maskine med den rette balance, så er der intet galt i færdige løsninger.


    Med hensyn til grafikkort er der også nogle valg, hvor jeg vil mene at valget står imellem:
    GXT670
    HD7950/70 (snarligt kommer de højere clockede GHZ versioner og priserne på de alm. skulle falde i løbet af den næste uge eller to).


    Hvis du også skal have penge til premuim i bundkort, kabinet og kølere samt en god SSD, så kan du blive presset ned i HD7870, som også er et lækkert kort, men står du og kan vælge, så ville jeg tage en 2500k eller FX-8120 (de billigste af de nævnte CPU'er) og så gå op i et større gfx, da det giver mere på spilfronten en HT og kraftigere CPU - og når du alligevel vil OC, så kan de to CPU'er virkelig sparke fra sig.
    Alle de nævnte CPU'er er jeg overbevist om vil give dig en tilfredsstillende oplevelse og de clocker alle dejligt (3570k skulle dog blive mere varm end 2500k på trods af den nyere arkitektur).


    Det hele ender ud i hvad du prioriterer og hvor du vil spare lidt, men finder du et system med en af de nævnte CPU'er og sammen med et af de GFX, så kan det næsten ikke gå galt - det er så alt det andet såsom køler, kabinet, bundkort, PSU, der kommer til at afgøre hvor du skal handle.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay - Så du vil simpelthen foreslå jeg bygger selv måske. Hmm..


    Så vil jeg tillade mig, nu du har givet mig en lillefinger, lige at nuppe hel hånden. Det setup jeg præsenterer nedenfor, har de faktorer du lægger vægt på, nemlig CPU 3570K samt GTX670, så der burde være power. Når det så kommer til Bundkort, der går jeg lidt kold. Kan ikke finde et review af det (leder nok forkert) og har ikke forstand på om det skal ogpraderes (Jeg har vedhæftet de muligheder de præsenterer). Da jeg allerede ligger over budget, ser jeg mig helst fri for at opgradere hvis jeg kan clocke CPUen fint uden.


    Komplett har dette setup til 8000 kr. ligeud:


    Kabinet
    Fractal Design Define R3 Black Pearl (Noget lyddæmpet noget som virker fint)


    Strømforsyninger
    Cooler Master GX Lite 600W PSU ATX


    Processorer
    Intel® Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fan (Har tænkt mig at smide vandkøling på istedet for box)


    Bundkort
    MSI B75MA-P45, Socket-1155 m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, VGA, DVI, UEFI


    DDR3 hukommelse
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240


    Grafikkort
    Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort, 915MHz


    Harddisk
    Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Basic Kit (Smider selv 2x1TB i)

  • Nu er jeg ikke 100% inde i Intel baserede bundkort, men tror du skal have fat i et Z77 chipsæt for at kunne overclocke og det bundkort som de nævner er vist ikke beregnet til at kunne OC overhovedet - ud over at det ikke er en god bundkortchip til det, så har den vist heller ikke så meget power på strømtilførslen til CPU, hvilket også vil begrænse. Så her skal du i hvert fald op i noget andet.
    Derudover er det fjollet at smide et mATX bundkort i en full ATX kabinet, men det er så en helt anden ting.


    R3 er et lækkert og prisbilligt kabinet som har nok til de fleste, så her ville jeg bare holde mig til det.


    Med de mere strømsparende grafikchips i de nyere AMD og Nvidia kort kunne 600W nok være rigeligt, men skal der være rum for OC af CPU og måske også gfx, så ville jeg anbefale en 50-100w mere - uden at gå ned i kvalitet på PSU og derfor stadig holde mig til gode mærker af kvalitet.


    Her er et par builds og lidt mere info i en tidligere tråd med lignende parametre på nær at det er en saml-selv: Hjælp til køb af gamer PC. Budget: Ca. 7600 kr.
    Du har desuden helt ret. Kan du samle selv, så vil jeg anbefale det, så har man 100% frihed til at sammensætte og selv vælge hvor der skal spares og smides ekstra guld henne.


    Tidligere tråd: Hjælp til køb af gamer PC. Budget: Ca. 7600 kr.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Super - Så tror jeg at jeg er ved at have styr på det. Det er godt nok et hurtigt udviklende marked. Du har fået mig overtalt til at bygge selv (igen). Jeg kan se at få opgraderinger til f.eks. et Gigabyte Gtx670 istedet for et Gainward (ca 300 kr.) skulle give et kæmpe performance boost. På den her måde kan jeg også bare lægge 130 kr. ekstra og uppe strømforsyningen med 100 W.


    Jeg er kommet frem til disse dele, og vil høre om de er et go eller ej. Prisen ryger op på 10.000,- pga. det store harddisk forbrug, men jeg vil gerne køre en backup harddisk i noget RAID.


    Kabinet
    Fractal Design Define R3 Black Pearl


    Strømforsyning
    Cooler Master GX Lite 700W PSU ATX


    Processorer
    Intel® Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fan


    Køler til CPU:
    Cooler Master Hyper 212 Evo


    Bundkort
    MSI Z77A-GD55


    DDR3 hukommelse
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB


    Grafikkort
    Gigabyte GV N670OC-2GD


    Harddiske
    1x Corsair Force Series GT 120 GB
    2x WD Caviar Green WD20EARX 2 TB

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • I mine øjne ser det ud til at være en rimelig PC :)


    Kan se at du meget gerne vil have en Intel CPU og Nvidia gfx. Hvad ligger det GTX670 i, du har valgt at tage?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Så du vil ikke lave din egen compurter denne her gang eller hvad blev det til?
    for vil selv ikke gide at købe en prekonfigureret computer da det koster mere :D men synes helt klart du skal tag noget med en 8120/8150 i og så en 7970/7950 for så er du sikker på at du kan køre de nyeste spil samtidigt med den er fremtids sikkert :D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • I mine øjne ser det ud til at være en rimelig PC :)


    Kan se at du meget gerne vil have en Intel CPU og Nvidia gfx. Hvad ligger det GTX670 i, du har valgt at tage?


    Det 'skal' ikke nødvendigvis være Intel og Nvidia, det er bare det der lige var nemmest at lave en liste med synes jeg. Det GTX 670 jeg har valgt ligger til 3150. Det er 200 kr mere end det billigste, men det virker som om det godt kan betale sig.




    Så du vil ikke lave din egen compurter denne her gang eller hvad blev det til?
    for vil selv ikke gide at købe en prekonfigureret computer da det koster mere :D men synes helt klart du skal tag noget med en 8120/8150 i og så en 7970/7950 for så er du sikker på at du kan køre de nyeste spil samtidigt med den er fremtids sikkert :D


    Hehe ja! Renegger har fået mig til at indse at det nok er det smarteste, da jeg kan få de bedste dele og ikke gå på kompromis :-)



    Ville du anbefale de AMD ATI produkter over dem jeg har valgt i ovenstående konfiguration? For Dnope anbefaler også det setup.


    Kan du vise mig hvad man kunne gøre, evt. med det type hardware? Altså hvad skulle jeg købe for at ramme noget der svarer til i5 3570 samt GTX670? Mest ift. hvilket motherboard man skulle vælge :-)


    Er det lige så ledt at clocke de AMD CPUer?

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Du vil få lidt det samme ud af det, men mener at AMD HD7950/70 er lidt bedre pris/performance end Nvidias GTX6xx (de kan dog begge have nedjusteret deres priser siden jeg kiggede sidst :))
    Om du tager en FX-8120 eller i5 3570 vil ikke betyde det store med hensyn til ydelse, men hvis jeg husker ret får du en billigere platform med AMD FX, som du så kan bruge på grafikkortet i stedet.
    Både Intel og AMD overclocker ved hjælp af multiplier og skulle være stort set lige nemt/svært.
    Skulle du over i en AMD FX-8120, så skal du have fat i et bundkort med chipsættet 990X eller 990fx for at få de bedste Crossfire/SLI muligheder samt de bedste OC muligheder fra AMD-lejren.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay! Jeg kan se at jeg kan spare ca. 750 kr på at vælge FX-8120 samt et ASRock 990FX Extreme3. Performance mæssigt vil det ca. være det samme som det setup jeg har postet ovenover?


    Jeg tror jeg beholder det GTX670, da jeg har læst rigtig meget godt om det og top reviews rundt omkring osv. (EDIT: De koster også det samme som HD7970 ca.)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Jeg har lige læst den tråd du linkede til igennem, en gang mere.. Du har lavet dette setup:



    Gigabyte GA-990XA-UD3, Socket-AM3+
    ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, Dolby
    769,00 DKK


    AMD FX-8120 8-Core Processor
    Socket- AM3+, 3.1Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm, Black Edition
    1.139,00 DKK


    Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5
    PCI-Express 3.0, 1xDVI, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort, 1000MHz
    2.299,00 DKK


    Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB KIT
    Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
    479,00 DKK


    Cooler Master GX 650W PSU
    ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA
    625,00 DKK


    Harddiske
    1x Corsair Force Series GT 120 GB
    882,49 DKK


    2xSamsung 1TB SATAII/ 7200 HD103SJ
    1200 DKK


    Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Køler
    755/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3/AM3+/FM1, 800~2800RPM, 15.7~43.1 CFM, 17~30 dBA
    179,00 DKK


    Fractal Design Define R3 Black Pearl
    Blæsere: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bag, Lyddæmpet,, ATX, mATX, mITX, USB 3.0
    575,00 DKK


    Totalt: 8.146,00 DKK



    Jeg har rettet en smule i det. Bla. bare harddiskene hvor jeg har valgt lidt anderledes. Det setup foreslog du i den anden tråd. Vil du stadig foreslå det her? Jeg sparer jo 1500,- ca på det.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

    Rettet 2 gange, sidst af Hayes ().

  • tag de her ram istedet for :D
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744202


    og hvorfor har du to forskellige ssd'er med ?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • tag de her ram istedet for :D
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744202


    og hvorfor har du to forskellige ssd'er med ?


    Det var en fejl, den er rettet nu ;)


    Jeg har opdateret listen med de andre ram.


    Mit største dilemma er stadigvæk om jeg ikke skal nive mig selv i armen og lige ofre det ekstra på et Gigabyte GV N670OC-2GD.


    Det ser bare så lækkert ud :pinch: Også fordi at Renegger (blandt andre) siger at det er ved grafikkortet at størstedelen af moneterne skal gå.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Hvis du skal game så tag dog Asus ROG serie, da den er lavet til gamer :D eller sabertooth er selv meget glad for jeg købte sabertooth :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvis du skal game så tag dog Asus ROG serie, da den er lavet til gamer :D eller sabertooth er selv meget glad for jeg købte sabertooth :)



    Snakker du om grafikkortet? Det er ihvertfald det jeg mener, og kan ikke finde en ROG serie :-D Vil du prøve at smide et link? Går ud fra du mener mobo! Da jeg ser den der, men ved ikke om de har lavet gfx i samme serie :)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Nej jeg snakker om bundkort og dit grafikkort er et godt valg :DASUS Crosshair V Formula:


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638069

    Asus Sabertooth 990FX
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=637621

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Med Crosshair V ryger han jo også op i det dobbelte på bundkortet, og selvom jeg er vild med den serie, så vil jeg holde helt fast i at de ekstra 700kr er bedre givet ud på et større gfx end på det bundkort.


    HEr er et par kort jeg ville smide ekstra efter fremfor et HD7870.
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=741889


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751040

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H