Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

søndag, 8. juli 2012, 00:49

Du snakker om hvor godt MSI er, så burde du ha' prøvet flere forskellige andre mærker bundkort med samme chipsæt på, med forskellige RAM, for at kunne sammenligne.

Ja men det har jeg da så sandelig osse gjort.

På mit eget bundkort med bios J 80 har jeg kørt med Mushkin, OCZ og nu G.skill og der har ingen problemer været overhovedet hverken ved standardhastighed eller OC af ram, den sidder lige i skabet. Den eneste grund til at jeg skiftede mine OCZ ram ud var for at komme ned og bruge 1.5 volt i stedet for 1.65volt og så lige de sidste 200 Mhz på selve rammen, men i daglig brug betyder det ikke en flyvende fis og heller ikke i spil.
Jeg kunne få mine OCZ ram 12800/1600Mhz op og rende 1800Mhz uden at justere timmings eller volt(1.65). Med mine G.skill nu kører de ved standard hastighed 1866Mhz dog med noget strammere timmings, lader jeg dem stå ved fabriks indstilling(timmings), så kan jeg hæve hastigheden til 2107Mhz rent uden at røre ved volt(1.5).

Jeg har haft alle 3 typer ram med ned til min ven idag for at teste dem der, da han har Asus sabertooth bundkort osse med fx990 chipset og ganske som jeg vidste, så undervoltede hans bundkort på alle 3 ramtyper.
Hans bundkort kunne ikke engang vise standard indstillinger rigtigt fra en start af og han har sidste nye bios installeret osse. Bare for at få alt til at blive stabilt, så skulle hans volt indstilling op på 1.6 volt i bios på ram, samt chipsettet skulle hæves med 0.1 og ved aflæsning med cpu-z i windows viste den ganske rigtig 1.5 volt til ram, så du skal ikke sige, at Asus ikke har v-drop, da det her er det 3 Asus bundkort med 990 chipsettet på, som jeg har set det samme ske ved, det sker nemlig ikke ved Gigabyte da du har muligheden for at slå CCL til så det ikke sker, noget som hverken MSI eller Asus har i deres bios.

Måske har min ven Rene været uheldig at få et mandags bundkort, men det tillader jeg mig at tvivle på siden det her er det 3 Asus bundkort, som jeg har set nøjagtig det samme ske på.

Asus vil jeg ikke røre ved med en ildtang, måske lige deres ROG serie, ellers intet andet.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

22

søndag, 8. juli 2012, 10:11

Til Ebo, og Jesper.

Jeg ved godt Asus sabertooth har nogle BIOS problemer, derfor jeg skrev som jeg gjorde tidligere - At Jesper skulle være opmærksom på hvilken BIOS han kørte med, og at jeg anbefalede et Asus Crosshair V(Det er det bedste bundkort på markedet er jeg overbevist om).

Lad mig skrive de problemer jeg forventer med det MSI bundkort direkte:

Har du kunne nå over 2000mhz dual channel til rammen med dit MSI bundkort stabilt?

Nordbroen har du kunne få den op på over 2600mhz stabilt, samtidigt med rammen køre mindst 1900mhz dual channel?

Det er der jeg tror der er problemer, vi snakker selvfølge om hastigheder, uden særlig køling af chipsæt osv. Det kan være dit bundkort kan, jeg tillader mig bare at tvivle meget på grund af MSI har en ret plettet historie, det er det hele.

Hvorfor de høje ram hastigheder er så vigtige, det er fordi at en FX-8120/8150 køre kun med dual channel ram, og det er dens svageste punkt.. CPU'en er simpelthen for hurtig til rammen. Så for at få en ok ydelse, i forhold til hvad CPU'en kan - Så vil jeg tro du skal op på ca. 1900mhz CL6-6-6 ram... Det kan man ikke få, men så må man jo få rammen så højt op som man kan.

Der ud over når man overclocker, så skal man gøre det på bussen, for at få ram hastigheden med op, og det gør der bliver nogle ret store spring i ram hastigheden - f.eks. bare ved 4ghz vil rammen springe på følgende måde med en FX-8120: 1720mhz, 2066mhz, og 2323mhz. Ved 4,6ghz bliver det: 1978mhz, og 2374mhz. Hastighederne under 1600mhz er ikke intressandte, da de sløver for meget i spil. Som du kan se, rammer man hurtig nogle ret høje hastigheder på rammen, hvilket er nødvendigt.

mvh.

Svare ikke på Sakkura's beskeder.
Athlon x4 5350@2.1ghz+, 16GB RAM, HD7950, SSD Disk, 2560x1440 AH-IPS, og Win8.1
FPS dur ikke til benchmarks af spil: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=8&t=216 http://techreport.com/review/21516/insid…me-benchmarking
Stoler ikke på tests fra Anandtech og Tomshardware.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Dnope" (08.07.2012, 11:05)

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.