Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 29. juni 2012, 08:50

Jeg er ved at bygge en server, som nogen maaske har set her paa Tweak.

I den anledning blev jeg lidt inspireret af dagens vejrudsigt og taenker om der er nogen grund til at koebe lyn nedslags beskyttelses apparater?

Saa som en APC P1-GR stik adapter med sikring for overspaending paa stroemmen.

Og hvad med en APC Protect Net til telefon forbindelsen ind i min router, saa der heller ikke er nogen overspaendings muligheder den vej igennem?

Jeg bor i en standart Koebenhavnsk etage lejlighed fra midten af sidste aarhundrede, men har ingen ide om hvor stor sandsynlgheden er for at man faar overspaending gennem div. ledninger hele vejen ind i lejligheden?

Vil ikke bruge penge paa noget der ikke giver mening... :cheers:

Intel 3570K :: 2x8GB Kingston HyperX Savage DDR2400 :: 1x Intel520 240GB SSD + 500 GB Toshiba Sata3 ::
EVGA GTX980 FTW :: EVGA SuperNova 750 G2 PSU ::
NoFan CS-70 :: AOC 2460 144Hz :: Mionix Naos 5000 :: CM QuickFire Rapid i

2

fredag, 29. juni 2012, 09:07

Jeg tror ikke at du skal regne med alt for meget fra sådan en enhed, derudover er det et generelt problem at de stikdåser ikke har danske stik, men som regle kun tyske schuko (som ikke har det tredje ben).

Hvis det virkelig skulle være, ville jeg i stedet anbefale at kigge på en UPS, så kan du også sætte den op til at slukke "blødt" computeren, hvis der er udfald på el linjen.

Ellers har jeg hørt lidt løs snak fra en elektriker om at man kan få noget tilsvarende "surge protection" funktionalitet til ens el tavle i form af et specielt relæ.

I sidste ende beror det på, hvor vigtigt du anser dit data og den generelle risiko vurdering, måske er der større risiko for indbrud end overspænding, så det kunne måske i stedet være en bedre ide at have backup på en anden lokation.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

3

lørdag, 30. juni 2012, 14:44

vil også sige chancen for der kommer lyn nedslag er satme lille.. som der også bliver nævnt hvis det er pga. filer som skal beskyttes så ville et sekundært sted være det bedste. Hvis det er pga. hardware find en ups :)

.-.Philips 27"273E3LH, LG 29" 29ea93-p Ultrawide
.-.GTX Titan@1110 Mhz
.-.8320 4,2Ghz@Arctic Freezer i30
.-.Asus Sabertooth 990FX R.2
.-.8Gb Evo Corsa@1666Mhz
.-.1050W X-series Seasonic
.-.Define R4 2x140mm front 1x120mm back

4

lørdag, 30. juni 2012, 23:19

har selv ovenstående surge protector fra apc og den passer fint ind i danske dåser.
om den virker, ved jeg ikke. men mine enheder er i hvert fald ikke blevet ristet endnu. hvores relæ har poppet de første 10 gange pga af torden, efter den har været monteret.

apc giver en forsikring på op til 50.000 euro hvis noget bliver ristet når det er monteret efter den surge protector du har linket til
meen når det er sagt. så ville jeg måske også overveje om det var en UPS du have i stedet for. jeg tror ikke den beskytter bedre mod lyn nedslag. men den giver mulighed for en mere smidig nedlukning af systemet.
en ting du især skal være obs på er. hvis du vælger at bruge raid hvor write cachen er enabled og du ikke har batteri på din raidcontroller så risikerer du meget nemt at du mister data eller at dit raid array blivr smadret.

5

søndag, 1. juli 2012, 01:46

Jeg har faktisk også købt et par surge protectors(i form af "fordeledåser", den ene med LAN tilslutning), som jeg så efterfølgende har valgt ikke at anvende, da de surgeprotectors er afhængig af at man kan tilslutte det tredje ben (bemærk at på den lan protector, er der et kabel der skal forbindes til jord), et tysk schuko stik passer ganske fint i danske stikkontakter, men du får ikke forbundet det tredje ben i stikkontaken.

Jeg tvivler i øvrigt på at APCs forsikring gælder, hvis man ikke er tilsluttet jord.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

6

søndag, 1. juli 2012, 05:04

Jeg har selv en APC UPS foran min Unraid server for at beskytte imod lyn, måske en go ide og tænke over det også kan komme fra netkablet, men tror dog at det vælger og grille mit modem og så evt router og ikke gå helt til computeren da begge enheder så vidt jeg ved har en slags sikringer, men måske tager jeg fejl.

til jer der er bekymret over om det tyske schuko så kan det købes en adaptor som denne:
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
der skal lige advares om at den kan finde på at sidde virkelig godt fast på jeres kabler så brug den kun hvis den er nødvendig =)

If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P

Asus Maximus III Gene
I7 - 860@4Ghz Corsair H70
Gainward GTX470
Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
Creative SB X-Fi XtremeMusic
OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.