21

torsdag, 28. juni 2012, 22:20

det er selvfølgelig rigtigt

men som jeg læser det virker den anden heller ikke i computeren set som en disk?

22

fredag, 29. juni 2012, 10:14

Den ene SSD kan hverken blive fundet på min computer eller en hel anden computer.

Den kører raid med en af samme model, købt samme tid og samme sted. Den kører stadig, men den sidder fast i raid0 og giver fejl meddelse når jeg prøver at installere windows på den. Eller prøve at komme ind og konfigurere raid opsætningerne.

Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
CM Storm Sniper Black Edition
Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
Corsair Hydro H100i Extreme Performance
Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
Asus Xonar DX
Samsung SH-B123L DVD±RW Black
Corsair er 256GB SSD Nova Series

23

fredag, 29. juni 2012, 10:19

Du har taget den defekte disk ud, ikke?

Hvis du ikke kan ændre raid i bios med hverken den eller anden disk tilsluttet, så slå begge fra og skift raid indstillinger i bios derefter. Så prøver du at tilslutte den fungerende disk i kører formattering og installering af OS.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

24

fredag, 29. juni 2012, 12:39

Du har taget den defekte disk ud, ikke?

Hvis du ikke kan ændre raid i bios med hverken den eller anden disk tilsluttet, så slå begge fra og skift raid indstillinger i bios derefter. Så prøver du at tilslutte den fungerende disk i kører formattering og installering af OS.
Ye den er ude nu, problemet var egenligt at når jeg prøvede at slette Raid0, så kunne jeg ikke komme ind i instillingerne for det. Den gav fejlmeddelsen : Option ROM will not be loaded.
Efter lidt læsning på google og diverse forums, fandt jeg ud af. USB stikkene har overloaded på en eller anden måde, derfor skulle jeg tage alt usb ud. Så sætte én ind og genstarte.

Det hjalp på problemet og jeg har nu været inde og slette Raid0 opsætning for de 2 ssd. Så der er kun den ene tilbage i systemet. Har dog lidt svært ved at finde den, men håber på at finde en løsning.

Er ret ringe til at huske hvor de forskellige stik skal sidde hvis det er IDE / ACHI :)

Asus Xonar DX

25

fredag, 29. juni 2012, 12:41

Nu er det ikke harddisken selv som så der bestemmer om den er RAID eller ej, det er controlleren. Hvis den giver fejl i Windows installation på en anden maskine (du prøver vel at formatere/slette partitionen i setup programmet før du prøver at bruge den?) så er din SSD sgu nok død. :S

Forskellige stik? Der er vel kun enten en ATA tilslutning (de store gamle 4?pins kabler) eller en til SATA (de små flade brede). Mener du jumpers? ^^

26

fredag, 29. juni 2012, 12:57

Nu er det ikke harddisken selv som så der bestemmer om den er RAID eller ej, det er controlleren. Hvis den giver fejl i Windows installation på en anden maskine (du prøver vel at formatere/slette partitionen i setup programmet før du prøver at bruge den?) så er din SSD sgu nok død. :S

Forskellige stik? Der er vel kun enten en ATA tilslutning (de store gamle 4?pins kabler) eller en til SATA (de små flade brede). Mener du jumpers? ^^
Den meldte fejl da jeg prøvede at installere, hvor de 2 ssd stadig sad sammen i raid0. Heldigvis er det problem løst.

Men ja jeg prøver at installere windows på ny, da den før lagde på 2 forskellige harddiske, så jeg er mere eller mindre tvunget til det ;)

Ganske almindelig små flade SATA stik.

Tror egenligt problemet ligger i, at jeg er usikker på hvad indstillingerne skal være. Nu hvor der er ingen som skal gøre raid.

Den stod normalt på
Marvell SATA3 Operation Mode : IDE Mode
Marvell SATA3 Bootable : Yes
SATA Mode : Raid

Har prøvet lidt af hvert, men uden held. Hvor er det bedst at havde ledningerne, hvis de ikke skal køre i raid mere, skal jeg ændre indstillingerne væk fra raid og evt. disable den feature, eller hvordan fungere det?

Asus Xonar DX

27

fredag, 29. juni 2012, 13:56

Skal den ikke bare ændres fra raid mode til ide eller ahci? Var det kun de gamle motherboards der skulle benyttes en driver til når der skulle køres andet end raid... Eller er jeg helt hen i vejret der?

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

28

fredag, 29. juni 2012, 22:05

Når du har kunne finde ud af, at sætte RAID op, kan du vel også finde ud af, at slette det.
Under boot viser den gerne dit RAID. Her kan du så taste dig ind i menuen. Hvilken tastekombination det er, skal jeg ikke kunne sige, men det står helt sikkert i din manual. Har du ikke den, så hent den hos AsRock.
Du skal slette det array/RAID du har lavet.
Jeg er dog ret sikker på den ene er død ud fra det du skriver.

27" iMac / i5 2500s / 16GB DDR3 / HD 6770M / 2560x1440 IPS
275GB Crucial MX300 / Airport Extreme / iSight / Apple Magic Keyboard @ Magic Mouse2

12" MacBook / Core m5 / 8GB DDR3L / HD 515 / 2304x1440 Retina/IPS
512GB Apple PCI-e SSD / AirPort Extreme (ac) / iSight

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.