SSD muligvis brændt af

  • Jeg ser ud til at havde brændt min SSD af, den virkede fint den ene aften, men da jeg ville tænde computeren den næste dag. Fik jeg hardware fejl og den sagde den ikke kunne finde nogle vigtige hardware. Det blev dog ret hurtigt tydelig at én af mine 2 SSD, ikke længere virker. De kørte i RAID0, men der står nu fejl ved det, kan ikke loade for at cancel det.
    Den ene SSD bliver ikke længere vist i BIOS, hvorimod den anden gør samt en lager HDD på 2000gb.
    Jeg har prøvet at slet og formattere alt på min fungerendde ssd, for at have et midlertidig system. Desværre kan jeg ikke gøre noget ved den, da den stadig fungere som RAID0 og giver fejl da den ene ikke virker.
    For at helt lade være med at bruge SSD, ville jeg lægge windows 7 ind på min lager hdd, men den går i stå ved windows 7 loading, efter installationen.



    Regner stærkt med at sende SSD ind som RMA sag, er det bedste at sende begge 2 afsted?


    Hvis nødvendig, hvad er der så galt med min lager HDD, siden den ikke forsætter med at loade windows og bare sidder fast?



    Alle mine dele står i signature, kørere windows7 64 bit :)

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Først og fremmest, du skal ikke sende begge SSDer ind, den skal kunne fungere som enkelt disk, så at du har brugt 2 ssds i er raid 0 array er sagen uvedkommende.


    Med hensyn til at du ikke kan anvende din anden SSD som bootdisk, skal du sandsynligvis ind i RAID controllerens BIOS menu(det kan være via almindelig BIOS/UEFI, eller en seperat menu, kig i manualen), du skal ind og ophæve RAID arrayet, så den ikke tror at de to diske udgør et RAID array.


    Derudover skal du sikkert også kigge på ændre boot rækkefølgen, så den forsøger at boote fra den rigtige disk.


    Inden du sender noget ind til RMA, vil jeg i øvrigt anbefale dig at være obs på at det ikke bare er din computer der ikke fungerer ordentligt, du kan meget passende afprøve disken i en anden computer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Planen var også at teste SSD på min brors computer når han kommer hjem, bare for at være sikker.


    Hvordan præsis kan jeg få RAID arrayet ophævet, så den ikke tror at de to diske udgør et RAID array. Den melder fejl når jeg prøvet at komme ind hvor man sætter dem i RAID0.


    Prøver lige at se om jeg kan få lov at ændre bootdisk og se om det kunne hjælpe.



    Tak for svar :)



    EDIT: Hvis det hjælper noget, så når jeg prøver at oprette ny partition med den ssd som stadig er sammensat med den "ødelagte", så giver den fejl 0x80070002.

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

    Rettet 2 gange, sidst af guGGe ().

  • Nu kan jeg ikke svare dig præcist på hvordan det fungerer for dit bundkort, derfor vil jeg anbefale dig at læse i manualen til dit bundkort.


    Et alternativ kunne være at nulstille CMOS på bundkortet, hvis du er lidt heldig glemmer den også indstillinger angående RAID osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nu kan jeg ikke svare dig præcist på hvordan det fungerer for dit bundkort, derfor vil jeg anbefale dig at læse i manualen til dit bundkort.


    Et alternativ kunne være at nulstille CMOS på bundkortet, hvis du er lidt heldig glemmer den også indstillinger angående RAID osv.

    Jeg havde faktisk selv håbet på det, men det virkede desværre ikke :(


    Når jeg prøver at gå ind i raid og ændre det, for jeg fejl: Option ROM will not be loaded.
    Så forsætter den uden der sker mere.

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Det lyder nærmere som en fejl fra bundkortet, men det kan også være en indstilling for SATA controlleren, der ikke er sat til RAID men kun AHCI eller IDE.


    Du kunne prøve at opdatere bundkortets BIOS, det kan være at der er noget at hente der.


    Derudover vil jeg lige høre hvilken SATA controller du anvender, så vidt jeg kan se er der også en controller fra Marvell på bundkortet, den vil jeg helt generelt anbefale dig ikke at bruge, da intels er bedre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Var det ikke præcis p67 chipsættet, der havde problemer med SATA?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Var det ikke præcis p67 chipsættet, der havde problemer med SATA?


    Da kun hvis han har en ikke B3 version, hvilket er rimeligt usandsynligt, med mindre han har købt en review sample brugt eller lige da bundkortene udkom.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja som sagt var det kun de første sendinger der havde en risiko (mener tilmed det tog års brug gennemsnitligt) for at en af controllerne satte ud - men så kunne man "bare" skifte over til en anden controller på bundkortet.


    Men alle kort med B3 mærkningen har rettet fejlen - og alle der havde pre-B3 kort kunne få dem udskiftet express uden omkostninger (det skal de nu altid)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det lyder nærmere som en fejl fra bundkortet, men det kan også være en indstilling for SATA controlleren, der ikke er sat til RAID men kun AHCI eller IDE.


    Du kunne prøve at opdatere bundkortets BIOS, det kan være at der er noget at hente der.


    Derudover vil jeg lige høre hvilken SATA controller du anvender, så vidt jeg kan se er der også en controller fra Marvell på bundkortet, den vil jeg helt generelt anbefale dig ikke at bruge, da intels er bedre.

    Den stod på IDE og RAID før jeg fik problemer, kørte som den skulle og var ingenting. Burdet det ikke så fungere med disse indstillinger?



    Har aldrig opdateret bundkort før, da jeg ofte har fået at vide det er risiko fyldt og oftes ikke nødvendig, så skal nok have lidt mere hjælp hvis det er det der skal til :)



    mhs. til SATA controller er jeg ikke helt sikker på hvad det er?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • SATA controlleren er den hardware (fast del af bundkortet) som håndterer alle enheder sat til bundkortet via SATA stik. Der var en fejl på de tidligste kort på P67 platformen der gjorde at den brændte sammen over længere tid og begyndte at skabe fejl.


    Du kan vidst stadigvæk finde ud af om dit kort er et B3 eller om det er den fejlbehæftede udgave ved at checke serienummeret via CPU-Z. Men det er lettere at prøve et SATA stik af en anden farve på bundkortet først, for at eliminere den mulighed.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg fik den testet i en anden computer, og der var slet ingen der. Så kan det vel næsten kun være en defekt HDD?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Ja hvis en anden PC også "ikke" ser den, så tyder det jo på at SSD'en er død.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så bliver det spændende at se hvad dem jeg købte den ved siger :)


    Hvad siger I til mit problem, med at windows 7 ikke gider loade efter installation på anden harddisk. Den sidder fast i loading screen og gider ikke komme videre?
    Samtidig med at jeg ikke kan få den til at slette Raid0, da jeg ikke kan komme ind hvor man trykker CTRL+L. Syntes det virker lidt underlig, da jeg normalt aldrig har problemer med det.


    Har været inde og ændre hvilken hdd der er boot priotet til. Hjalp ikke på det, skal jeg ændre den fra raid til noget andet nu hvor der ikke er noget som hedder raid0 mere. Hvis ja hvad mere skal jeg gøre, har prøvet dette men uden held. De sidder nok ikke rigtig hvor de skal de forskellige stiks.
    st
    Hvad vil være det bedste at gøre her, for at have et system indtil de for fikset den SSD.

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Altså Vista og Win7 har altid haft problemer med at start op i IDE/AHCI hvis du skifter det efter installationen - men det kan ændres i både BIOS og registry databasen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Altså Vista og Win7 har altid haft problemer med at start op i IDE/AHCI hvis du skifter det efter installationen - men det kan ændres i både BIOS og registry databasen.

    Jeg har ret godt styr på at ændre det i BIOS, men hvad er registry databasen?


    Kunne være det kunne hjælpe mig med at få den fungerende SSD til at virke selvstændig igen?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Stadig ingen held med at få den til at arbejde selvstændig, ingen der har en idé om hvad kunne hjælpe?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Der må jo være en måde at fjerne RAID delen på drevet - men nu har jeg nada erfaring med RAID i praksis så der må jeg sgu melde pas. 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Den skal jo virke som en hvilket som helst normal harddisk, der er jo ingen forskel i form af tilslutningen?


    Er du sikker på at nogen af dine SSDer reelt fejler noget og at fejlen ikke ligger i bundkortets controller?

  • Den skal jo virke som en hvilket som helst normal harddisk, der er jo ingen forskel i form af tilslutningen?


    Er du sikker på at nogen af dine SSDer reelt fejler noget og at fejlen ikke ligger i bundkortets controller?

    Hvis den ene pludselig ikke virker, og ikke bliver opfanget på en anden computer. Så vil jeg da mene fejlen ligger i SSD'en. Er slet ingen ekspert, så har lidt svært ved at teste fejl på bundkortet, da jeg ikke ved hvordan.

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series