Brækkede ben på cpu?

  • Hej derude.


    Dette er en forespørgsel fra min bror der har en amd 1090t Black.
    Han opdagede at hans vandkøling på cpu havde smidt en dråbe på hans lydkort så han skyndte sig og på tappet systemet og få alle indstikskort ud.


    Da Cpu kølehovedet skulle af var der meget modstand pga kølepastaen havde konsistens ala tyggegummi så han måtte rokke hovedet af. Der skete så det at der knækkede 2 x4 ben af som nu kan ses nede i soklen på bundkortet.


    Hvad gør han nu ?? er cpu og mb kaput, eller er der noget han kan gøre ?


    på forhånd tak :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • lad dem side i cpu soklen. når har puter cpu'en i igen vil den højst sansynligt boot da der stadig vil være kontakt.


    alternativt kan han tage bundkortet ud og prøve at vende det på hovdet og se om de falder ud. men så heder det ny CPu da de ikke rigtigt kan sættes på igen.

  • takker Dopess. Det vil jeg lade gå videre:)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • takker Dopess. Det vil jeg lade gå videre:)

    :D håber at det virker. ville være nice med en opdatering om i fik det til at virke når i får det prøvet

  • I lodder bare CPU ben på igen - Jeg har gjort det på flere Phenom II x4 CPU'er, og et par Athlon'er - Ingen problemer, er dog et pille arbejde:-P


    Hvis i ikke kan finde de knækket ben - Så klip ben ud af benet på en modstand i stedet, og lod dem på - Evt. kan i først lodde benet fra modstanden på, og klippe bagefter(Så er der noget at holde i, men det kan være svært at klippe det langt nok nede til gengæld :)




    Dopess kunne du ikke tænke dig lidt om før du vejleder folk, det kan være de har smidt en velfungerende CPU ud nu, på grund af dit råd.

  • pænt sagt. så er du nok blandt de dummeste personer på dette forum. hvis du loder dem på vil kan du ikke få den ned i soklen igen. pga lode tin men det kan du jo helt sikkert også en masse historier om. seriøst vil du ikke godt være sød at lukke Røven med alle dine spydige kommentar og bare tænke dig lidt om inden du skrive alt muligt pis. kan finde 17 posts hvor du har lukket alt muligt lort ud og det er virkelig tydeligt at se ud ikke aner hvad du snakker om.


    og så siger du at mit råd er dårligt. det er de 2 eneste muligheder der er. :cursing:

  • Quote

    pænt sagt. så er du nok blandt de dummeste personer på dette forum. hvis du loder dem på vil kan du ikke få den ned i soklen igen. pga lode tin men det kan du jo helt sikkert også en masse historier om. seriøst vil du ikke godt være sød at lukke Røven med alle dine spydige kommentar og bare tænke dig lidt om inden du skrive alt muligt pis. kan finde 17 posts hvor du har lukket alt muligt lort ud og det er virkelig tydeligt at se ud ikke aner hvad du snakker om.


    og så siger du at mit råd er dårligt. det er de 2 eneste muligheder der er. :cursing:


    Kan vi lige få et ordentlig sprog.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650



  • Hold da op... Du er umiddelbart mere fuld end jeg lige troede...


    Jeg ville til hver en tid gøre som Dopess foreslår, da jeg har set det virke, fremfor dit lille "lomme-teoretiker" forsøg...


    ååårh gud...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Jeg ville til hver en tid gøre som Dopess foreslår, da jeg har set det virke, fremfor dit lille "lomme-teoretiker" forsøg....


    En CPU kommer ikke til at virke af du smider den ud, og resten af dine fantasier må du selv bokse med - Læs hvad der bliver skrevet.

  • En CPU kommer ikke til at virke af du smider den ud, og resten af dine fantasier må du selv bokse med - Læs hvad der bliver skrevet.


    Og lige over - jeg kan ikke se noget sted hvor Dopess skriver at trådstarter skal smide sin CPU ud... Tværtimod siger han at han bare skal sætte CPU'en tilbage i, og se om den booter...


    Han siger godt nok at det hedder en ny cpu hvis benene "rasler" ud, og det er jeg helt enig med ham i - men han skal da ikke smide sin CPU ud - og det er der ingen der opfordrer til...


    Så igen.. Læs hvad der bliver skrevet.. Det ville gøre det hele lidt nemmere..!

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Og lige over - jeg kan ikke se noget sted hvor Dopess skriver at trådstarter skal smide sin CPU ud... Tværtimod siger han at han bare skal sætte CPU'en tilbage i, og se om den booter...


    Han siger godt nok at det hedder en ny cpu hvis benene "rasler" ud, og det er jeg helt enig med ham i - men han skal da ikke smide sin CPU ud - og det er der ingen der opfordrer til...


    Så igen.. Læs hvad der bliver skrevet.. Det ville gøre det hele lidt nemmere..!


    Så må jeg skære det ud i pap.


    Dopess skriver: "malternativt kan han tage bundkortet ud og prøve at vende det på hovdet og se om de falder ud. men så heder det ny CPU da de ikke rigtigt kan sættes på igen." , og "hvis du loder dem på vil kan du ikke få den ned i soklen igen. pga lode tin" - Det er jo ikke sandt, benene kan sagens loddes på igen, og loddetin sidder ikke i vejen, man skal jo kun lodde i mellem CPU og benet, ikke op af benet(Amatør?) - Det siger vel sig selv?




    Desuden sætter man ikke en CPU med brækket ben tilbage i soklen fordi:


    1. CPU'en kommer normalt ikke til at virke på den måde, eller bliver ustabil.
    2. Metallet vil oxidere, der hvor benene er brækket af, og så bliver det svære at lodde benene fast igen.


    Så lige meget hvad, så vil Dopess metode ende med en defekt CPU, eller større besvær med at lodde benene på igen. Så mit gæt er det er dig, der har forslået ham den fuldstændigt uacceptable måde at prøve, og fixe problemet på - Kan se der står du interessere dig for svagstrøm, men jeg kan godt se det er svært at lodde de små ben på hvis du er fuld!? At det er nødvendigt for dig at må digte historier op, som at jeg skulle være en "lomme-teoretiker", samt beskylde mig for at være fuld virker barnligt, intet mindre. Jeg skrev klart, og tydeligt til trådstarter at jeg har loddet ben på CPU'er flere gange, og det er den eneste rigtige måde - Det siger sig selv, eller.. Det gør det åbenbart ikke for dig.


    Jeg kan ikke se nogen grund til at besvare dit næste svar, det ødelægger bare endnu en tråd. Hvis du er så glad for alkohol, at du tror det er normalt at drikke - Så drik lidt mer, kan være det kan dumle dine følser, i forbindelse med din inkompetance lidt.

  • Som skrevet til dit angreb på PM:


    Laver du seriøst snart andet end at Troll'e på tweak ? Jeg har ikke set dig blande dig i en tråd uden at tråden derefter går i lort..? Du må virkelig have et forskruet syn på verdenen, når du skriver de ting som du gør. Hvordan en mand som dig blive så gammel som du er (+40?) uden at være død, det er mig virkelig en gåde ? Du har tydeligvis dårligt nok IQ til at kunne trække vejret.


    Jeg synes du skulle tage at slette din tweak bruger - du laver ikke andet end ballade herinde, og det er jeg bestemt ikke den eneste der synes.


    kunne ikke ha sagt det bedre. kan vel ikke andet end at grine af ham og bare ignorer ham.


  • kunne ikke ha sagt det bedre. kan vel ikke andet end at grine af ham og bare ignorer ham.


    jo, lad være med at gå med på at ødelægge trådene, og istedet komme med brugbare råd. Så kan det være vi alle kan have et ordentligt forum

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • man kan nok lodde ben på, hvis har forstand på smd lodning.
    men hvem sidder, med sådan loddekolbe.
    størst problem er nok, at få de knækket ben, ud cpusocklen.
    ellers er det nyt bundkort og cpu

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • man kan nok lodde ben på, hvis har forstand på smd lodning.
    men hvem sidder, med sådan loddekolbe.
    størst problem er nok, at få de knækket ben, ud cpusocklen.
    ellers er det nyt bundkort og cpu


    Du kan bruge en normal loddekolbe med spids(evt. en Weller)... De ben der evt. bliver væk når de falder ud af soklen, kan du erstatte med tynde ben fra en 1/8 watt modstand.


    Du starter med at gi' ben og/eller CPU en lille smule lodde tin, og derefter kan du sætte benet på - Uden at skulle tilføre yderligere loddetin;-)


    Men som sagt, der er ikke meget plads.