Netværks hastighed ustabil og generelt langsomt

  • Hastighed på Ethernet, Indstilling i router og enheders netværk ??


    Hejsa.


    Jeg har en Asus RT-N56U, i den sidder 2 Lan
    kabler.. til stationær og NAS. Begge understøtter 1000 mbit (eller 1Gbit
    om man vil). Jeg har 6.cat kabler i begge maskiner. Alle netværks
    indstillinger står som default, altså som fabrikken indstillede dem. Der
    er så kommet sikkerhed på.. bare for en sikkerhedsskyld ;)


    Hastigheden mellem mine maskiner ligger på nu 300 kb/s, og den plejer at ligge på 80 mb/s.


    Routerens
    MTU er på 1500 (Max), NAS og stationær kan komme helt op på 9000 MTU..
    Men har de 9000 overhovedet nogen betydning når trafikken alligevel skal
    igennem routeren?


    Er der nogen indstillinger, som man kan pille ved som kan gøre ethernettet hurtigere?


    På forhånd tak.. :)
    :rules:

  • Jeg skal lige forstå det rigtigt.
    Har du lige købt en ny router (RT-N56U) og nu virker det dårligt, eller har det fungeret, men er pludselig begyndt at virke dårligt?


    Som udgangspunkt burde MTU på 1500 være helt fint, du bør kun ændre det, hvis det allerede virker og du gerne vil have lidt ekstra performance på overførsler mellem NAS og PC.


    Ellers er generelle ting du kan afprøve:
    - test med andre netværks kabler
    - opdater netkorts drivere
    - opdater routers firmware(rimeligt usandsynligt, da switchen i routeren sjældent bliver påvirket af firmware opdateringer).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har hele tiden haft routeren og enhederne. Det eneste der pludselig ændre sig er hastigheden fra de 80 mb /s til 500 kb /s .. hvilket er lige lidt for drastisk efter min mening. Jeg har lavet en restore i routerens browser vindu, ved ikke om det er ligeså godt som en reset.


    Uanset kabeltype kommer den ikke over 1 mb /s. Driverne og routerens firmware er opdateret til den nyeste version.

  • Du siger det skete pludseligt, men har du alligevel gjort dig nogle tanker om du skulle have installeret noget på computeren i mellemtiden?


    En anden ting, overfører du én stor fil eller mange små? det er ikke usædvanligt at overførsel af mange små filer tager længere tid end få store filer.


    Som udgangspunkt er det bedre at resette routeren på knappet i hullet bagved (der burde være sådan en).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hmm computeren står jo til at opdatere automatisk, men mindes ikke jeg har fået nogen besked om det. Men jeg er så ikke den eneste der bruger computeren, men stort set..


    Jeg overfører som regel mange små, da det er familie fotos og video, dog er det hele mapper som er kopieret ad gangen. Så det vil ca svare til 15-20 GB pr mappe.


    Jeg resette routeren på knappen bagved, og forbindelsen blev en andelse bedre.. fra 500 kb til 20-25 mb/s, ser nu her at den også har opdateret netværkskortet til den nyeste driver.. :oops:

  • 1 MB/s = ~8mbit/s


    Er du sikker på at der ikke er en maskine på netværket der er sat til kun at køre 10 mbit lan? Så længe én computer er sat til det, kommer hele netværket til at køre 10 mbit.
    Hvis du kan finde frem til maskinen der har problemet, så prøv at sætte et andet netkort i den og se om det virker. Kabelproblemer kan også få hastigheden til at falde til 10 mbit.


    Angåede overførsel af mange filer... det er ikke ligefrem noget Windows er specielt god til. I win7 fx. prøver styresystemet at klemme samtlige filer igennem på én gang, hvilket sløver computeren og harddisken umådeligt meget. Programmer som fx. TeraCopy kan muligvis hjælpe dig på vej til at få overført filerne hurtigere.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Er du sikker på at der ikke er en maskine på netværket der er sat til kun at køre 10 mbit lan? Så længe én computer er sat til det, kommer hele netværket til at køre 10 mbit.


    A'hva for en fisk ?


    Der er noget som min switch ikke har læst omkring routing og switching.. for når jeg knalder min BTMU /10'er på, så kan jeg da se at det KUN er den som kører 10 mbit - Mine NAS' og mine maskiner kører stadig 1gbit..


    Jeg tror lige du skal læse lidt op på noget netværk min ven :)

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Quote

    A'hva for en fisk ?


    Der er noget som min switch ikke har læst omkring routing og switching.. for når jeg knalder min BTMU /10'er på, så kan jeg da se at det KUN er den som kører 10 mbit - Mine NAS' og mine maskiner kører stadig 1gbit..


    Jeg tror lige du skal læse lidt op på noget netværk min ven :)


    Tror det er fordi han tænker "gammeldags". For i "gamle dage" var det jo faktisk sådan det foregik. Især med netværks Hubs (hvor vi jo i dag bruger Switches - som den gang kostede en halv bondegård).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Tror det er fordi han tænker "gammeldags". For i "gamle dage" var det jo faktisk sådan det foregik. Især med netværks Hubs (hvor vi jo i dag bruger Switches - som den gang kostede en halv bondegård).


    Jaja.. i gamle dage.. Men så kan man jo også sige at trådstarter skulle prøve at se om det var fordi der var loop i hans Token-ring netværk...


    Kom ind i kampen :) :boxing:

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Jeg afinstallerede de nyeste lan driver til den stationære og fik hastigheden op på 20 mb/s ca. Ved ikke hvorfor den mistede så meget hastighed når det trodsalt var nyere drivere.. Kunne se at der var kommet flere valg muligheder med, men om de bare var default eller om man først skulle stille dem ind ved jeg ikke.


    Men med denne hardware og software, har den hele tiden kunne komme op på 60-80 mb/s hvilket den stadigvæk er langt fra. Men jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre yderligere for at få den op i omdrejninger da jeg ikke kender alle funktioner der er med driverne/routeren desværre.