Råd angående ny stationær

  • Hej


    Jeg står og skal købe en ny stationær hvor jeg gerne selv vil samle den.


    Jeg har mit grafikkort (ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5) og min strømforsyning (Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt) fra min nuværende stationær som jeg gerne vil tage med videre.


    Jeg har fundet frem til følgende:
    CPU: http://www.edbpriser.dk/proces…tel-boxed-id-6705209.aspx
    Bundkort: http://www.edbpriser.dk/bundko…-extreme4-id-6727147.aspx
    Ram: http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-2-x-4-gb-id-4669103.aspx
    Kabinet: http://www.edbpriser.dk/kabine…define-r3-id-5498866.aspx
    Harddisk: http://www.edbpriser.dk/harddi…m001-2-tb-id-5516167.aspx


    Mine spørgsmål er egentlig, passer tingene sammen og ville det være et godt køb?


    Et andet spørgsmål er, er der noget jeg skal tage i betragtning når jeg samler selv? (Så som manglede ledninger, køling og lignede. Jeg spørger fordi det er første gang jeg skal samle selv)


    Grunden til jeg vil opgradere er at jeg har købt en ny skærm med en opløsning på 1920x1200 og jeg kan derfor ikke køre særligt mange spil med høj FPS (Jeg vil også gerne køre dem på høje settings).


    Tak :-)

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Det ser faktisk meget fornuftigt ud.. ville vælge nogle lidt hurtigere Ram


    http://www.edbpriser.dk/ram/gs…gb-id-5364763.aspx?q=1866



    eller


    http://www.edbpriser.dk/ram/co…gb-id-5171505.aspx?q=1866



    De passer også i dit bundkort..


    du KAN løbe ind i et problem med dit 5830 1BG GDDR5. grunden til dette er at hvis du skal køre battlefield 3 på ultra i høj opløsning har dit grafik kort ikke Vram nok. da bf3 bruger over 1GB ved disse indstillinger.


    Det samme gælder Max Payne 3. og helt sikkert også andre kommende spil.


    Så enten skal du også få fat i et nyt grafik kort eller acceptere at du måske ikke kan køre alle spile på MAx settinge.


    Men ja de ting du har fundet passer sammen helt fint der skulle ikke være nogle problemer der. ret lækkert build faktisk. men ville helt klart overveje skifte Grafik kort. hvis du har et budget til det. evt prøve at sælge det du har. hvis du ikke kan acceptere at det måske ikke er alt der vil køre på Max settings pga dine Vram og du ender op med lag spikes hver gang dit grafik kort skal flush sine ram.

  • du er nød til at opgradere dit grafikkort hvis du vil spille spil. Du har slet ikke brug for den store cpu du linker til da dit gfx slet ikke kan følge med! du kan nøjes med en 965be quadcore til din gpu, en dualcore cpu ville kunne følge med på det grafikkort (det er ret low-end)


    Faktum er hvis du vil se bedre ydelse i spil så er cpu/ram/bundkort tæt på ligegyldigt(i dit tilfælde) da det er dit grafikkort som skal bruge et bump op! en crossfire løsning ville også give noget bedre resultater.



    Dopess uhm jeg tror ikke rigtig du ved hvordan et grafikkort fungere.. et grafikkort med 1gb vram kan godt køre bf3 på high uden problemer det kommer helt an på hvor kraftigt grafikkortet er aka core clocks osv.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().



  • Ej der er du sku helt galt på den, altså det tager absolut ingen skade til at han køber en 3570K setup når han kommer fra en gammel 775 socket og en Dualcore, ikke smart at investere i en quadcore til hans platform det ville være spil af penge da det er så gammelt, det ville være et fint setup at skifte til og så er det en billig opgradering for en Sandy bridge eller Ivy Bridge platform, men ja hans grafikkort er nok ikke det bedste heller men det kan han skifte ud med for 1000-1500 kr mere og så køre det bare. Den nye generation er meget bedre på langt sigt og til gaming perfekt setup, og den har så mange nye forbedringer end en gammel 775 platform, og de nye cpu'er bliver ikke nær så varme som de gamle chipsets og desuden er de energibesparende som bare pokker og lang mere brugervenlige for folk. Og de har SATA 3 USB3.0 Og PCI-E 3.0 osv.


    Til DUmpen: Det er et fint og lækkert setup du har valgt dig, men dit grafikkort bliver du nok nød til at skifte hvis du vil spille de nye spil i FULLHD med alt Maxed Out :-) Du kan se mit nye setup jeg har købt det er dog storebroderen 3770K jeg har men jeg elsker det og det køre bare perfekt så dit 3570K valg er perfekt og yder utroligt meget og det er ikke kun spil det yder godt men generelt alt.


    Gik selv fra min gamle Corei7 920 4.2 GHZ til 3770K og køre 4.7 GHZ bare ved autotuning ;-) Et klik på en knap og wupti 4.7 GHZ ;-)


    Og jeg kan Sagtens mærke forskel fra mit tidligere hurtige setup og så til dette, og det er selvfølgelig ikke gaming jeg mener men konvetere film eller andre tunge opgaver klare mit nye setup kanon :-)


    Men det er dit valg men ville seriøst købe det setup du har valgt, dog ville jeg tage et ASUS bundkort, men jeg er jo også ASUS mand ;-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Som de andre er inde på at platformen fin.


    Grafikkortet er dog i underkanten, og du kommer til at skifte det før eller siden.


    Dog er det ingen skade til at beholde dit gamle lidt endnu, det er jo ikke sådan at det er en ekstra udgift for dig at beholde det.
    Du kan jo sagtens spare et par tusind op til et nyt grafikkort efter du får din nye platform, dog vil du nok ikke mærke et kæmpe spring i spil, før at du får et nyere kort.
    Der er dog enkelte undtagelser, f.eks. Battlefield 3 vil køre langt bedre end det gør nu, det vil nok desværre være et sted imellem low og mid, men det bør køre fortrinligt i den indstilling indtil at du får et nyt grafikkort.

  • Med hd5830 vil han kunme køre BF3 på med/high uden AA i en 1080p opløsning. Lige det kort kan Crossfire ikke anbefales i, da det ikke opfører sig særligt rationelt. Der er en masse problemer forbundet med det, da det er en skæv model desværre. Driverne er simpelthen ikke optimeret til kortet - bare prøv at google hd5830 Crossfire issues.
    Havde det selv kun kørende i en uge hvorefter jeg tog det ene ud igen.


    Det DirectCU jeg havde overclockede snildt 25% på både core og memory med justering af volt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for de mange gode svar. Jeg var egentlig overbevist om mit grafikkort var godt nok, men må nok indse det er tid til en opgradering :)


    Hvilket grafikkort vil i anbefale der passer til mit setup? Jeg har ikke noget pris loft som sådan, jeg vil bare gerne kunne køre spillene på high/ultra og derop af.

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Hvis prisen er ligegyldig, så kig på hd7970 eller gtx680. Skal vi lidt længere ned så kig på hd7950 eller gtx670. Hvis du ønsler et økonomisk kort som yder rigtig godt til prisen, så kig på hd7870.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg har lige et sidste spørgsmål.


    Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal købe http://www.edbpriser.dk/grafik…2gd5-2-gb-id-6712633.aspx eller http://www.edbpriser.dk/grafik…0-oc-2-gb-id-6711507.aspx


    7850 med OC skulle være tæt på 7870eren, men er det værd at smide ekstra penge efter 7870eren?

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Tak for de mange gode svar. Jeg var egentlig overbevist om mit grafikkort var godt nok, men må nok indse det er tid til en opgradering :)


    Hvilket grafikkort vil i anbefale der passer til mit setup? Jeg har ikke noget pris loft som sådan, jeg vil bare gerne kunne køre spillene på high/ultra og derop af.


    Dual Core Battlefield 3? Er absolut ikke værd at foretrække men det finder du jo ud af :-) Men et GTX680 eller for den sags skyld 670 ville være spild for dig med dit gamle setup, så skal du nok gå efter et GTX 560Ti

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Duel core bf3 er helt fint selv om quardcore er at fortrække. med et godt grafik kort vil Bf3 køre som en drøm. bare fordi at det kan udnytte flere cores betyder ikke at det vil køre dårligt med en duel core. for dette er ikke tilfældet.


    udover det så at anbefale en AMD 965BE er da nok de dummeste. det er en gammel cpu. som folk opgradere væk fra. så kan ikke se hvorfor man skulle anbefale den.


    har også været inde på det før. Til gaming køb en INTEL. og det kan jeg begrunde med at intel har langt bedre chipsets en AMD har. deres chipsets er pænt sagt noget lort. (ved godt at dem der køre FailDozer benægter det) men det er fordi de ikke ved bedre. hvad hjælper det med en vild cpu hvis du ikke har et vildt chipset


    det vill faktisk være det sammen som en vil bil med en V8 motor 700 HK. men ingen gear kasse. så kommer du sq ingen steder.


    Det er ikke for sjovt at du altid ser langt flere intel gaming bund kort end du ser amd gaming bundkort.
    og nu er intel også ude med 6 core cpu'er men HT hvilket bliver til 12 teoretiske cores. der til hver en tid vil smadre AMD. og faktisk også kun har 8 teoretiske cores. der findes nemlig ikke en AMD CPU med 8 Ture Cores. det er også HT bare en anden form for akitektur en intel. men det er der også mange AMD fan boys der ikke forstår.

  • Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal købe http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-…id-6712633.aspx eller http://www.edbpriser.dk/grafikkort/sapph…id-6711507.aspx


    7850 med OC skulle være tæt på 7870eren, men er det værd at smide ekstra penge efter 7870eren?


    Tag 7870, det vil du få mest ud af - Pre overclocket grafikkort er som reglen noget skidt;-)





    At anbefale Phenom II x4 965BE, er bedre end at anbefale f.eks. en I3-2100 til BF3. Så.. Ingen af dem er gode, men af de 2 er Phenom II x4 bedst.


    "Til gaming køb en INTEL." = Du drømmer, læs her: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=748 og så kan du ellers snakke det du vil, det ændre ikke fakta med spil.



    "intel har langt bedre chipsets en AMD har. deres chipsets er pænt sagt noget lort."


    Som du kan udtrykke det. AMD's 990FX chipset er lige så dårligt som Socket LGA1155, men hva.. Det er jo ikke alle der har råd til LGA2011, det er jo grafikkortet der er vigtigst i spil:-)



    "nu er intel også ude med 6 core cpu'er men HT hvilket bliver til 12 teoretiske cores. der til hver en tid vil smadre AMD. og faktisk også kun har 8 teoretiske cores. der findes nemlig ikke en AMD CPU med 8 Ture Cores. det er også HT bare en anden form for akitektur en intel."


    AMD Opteron 6274 har 16 CPU kerner(Pris 5000kr.). AMD FX-8120/FXD8150 HAR 8 CPU kerner(Pris 1200-1500kr.), og 4 FPU kerner. Det er CPU'er du snakker om, og så har AMD 8 ægte kerner. Det der er vigtigt når du sammenligner er ydelse vs. pris, og der vinder AMD generelt i spil, og Intel vinder generelt i programmer.



    Sikke glad du er for Intel, er en Intel CPU også bedste i en mobil telefon efter dit udsagn? Jeg stemmer på ARM;-)



    Jeg synes du skal tage det helt roligt, indtil du har tingene på plads - Men det ved jeg godt det kan du ikke... Du har dog ret, AMD's Chipsæt er betydeligt dårligere end LGA2011, men.. Der er jo prisen, den skal man altså tage med i betragtningerne når man sammenligner...


    Og nu vil jeg holde lidt 'ferie' med mine unger nogle dage;-)

  • @
    Dnope pænt sagt. så hver gang du du citer mig ender du op med at få mig til at grine af dig. Nej jeg er ikke Intel fan boy. har altid kørt AMD. men efter som amd er total fail lige pt holder jeg mig til intel. bruger hvad der er bedst. Og jeg er faktisk ret lige glad hvad du sige. og hvor mange links du kan poste med andre No clue amd fan boys der stytter dig i din påstand. post du bare alle de links du kan der modbeviser hvad jeg siger. det laver ikke om på facts !


    Nu ligger landet sådan at jeg gennem mit arbejde har adgang til stort set alt det hardware jeg vil. og hvis vi ikke har det til Testing når vi skal bruge det så bestiller vi det. så derfor tør jeg godt sige at jeg har prøvet langt det meste. kan derfor tillade mig at "snakke om hvad der er godt og hvad der ikke er"




    så kan du side i der hjemme i fred og ro og være sur over at du kom til at købe en failDozer cpu. og bilde dig selv ind at det bare ikke bliver bedre. det er helt okay.


    Kan heller ikke se jeg har anbefalet en I3 nogle steder. aldrig sket kommer heller aldrig til at ske.


    Når så du dummer dig med at sige at AMD's 990FX chipset er lige så dårligt som Socket LGA1155 så rapler det godtnok. LGA 1155 et af de bedste chipsets du kan få. Det eneste dårlige at sige om det som faktisk ikke har noget med chipsettet at gøre er Rev1 Marvell Sata 3 controlleren men den er langt fra på all LGA 1155 chipset's. Facts er at any Sandy bridge med "K"sku nummer vil outperform AMD's modpart. til hver en tid.
    det samme gælder Ivy bridge og det samme gælder med "E"SKU men du er jo so god til at google så det kan du jo sikkert selv finde en masse om.



    så lige for at vende tilbage til din kommentar om AMD Opteron 6274 har 12 CPU kerner(Pris 5000kr) DET ER EN SERVER CPU FOR GOD SAKE. prøv at sammenlin den med en XEON.

  • Dopess/soulextreme jeg foreslog ham ikke en 965be som sådan, min pointe var bare hvis han var på budget ville han sagtens kunne køre bf3 på ultra med en 965be hvis bare hans gfx kunne følge med.(kender tilfældigvis en der gør det med 2x 5870'ere og en 965be oc'ed til 3,8 eller sådan noget).


    Soulextreme er jeg helt galt på den i hvilken forstand? jeg foreslår ham et bump fra dualcore til quadcore som kan trække alle spil med oc? hvad er der galt idet? min pointe er jo netop så kan han spare de 800 kroner og få et bedre gfx, som er (vi kan alle være enige her) er det han mangler.


    Offtopic: Dopess er ked af at høre du vil påstå du ved så meget om pc'er og at du kan afprøve det hele, for så ville du vide at 1gb vram er nok, mere foretrækkes ja men 1gb er nok. Tag min kammerat f.eks han har 2 58701gb og de får ikke mere ram bare fordi de er i crossfire men stadig kan han køre bf3 på ultra?


    1# er ked af at du skal høre på vores brok og diskussioner! Men det er da også lidt af charmen ved sådanne steder ikke?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • hold nu op. med alt på ultra bruger BF3 ca. 1450Mb af hver kort i 1920x1200 kan da godt være din ven kan køre det på ultra men hvad opløsning ? det er jo ret relevant. hvis han køre 1024 x 720 eller 1280 x 1024 eller sådan noget så er det jo klart nok. hvis du eller din ven har en skærm der kan køre 1920x1200 så prøv det. så kan du selv se at 1GB vram slet ikke er nok.

  • har også været inde på det før. Til gaming køb en INTEL. og det kan jeg begrunde med at intel har langt bedre chipsets en AMD har. deres chipsets er pænt sagt noget lort.

    I langt de fleste tilfælde vil GPU'en være flaskehalsen, så til spil - her og nu - er det dybest set ligegyldigt hvad folk køber.
    Faktisk vil jeg mene at folk med f.eks. en Q9650 og et godt bundkort ikke bør opgradere andet end GPU for spillenes skyld.
    Du vil i benchmarks få en markant forskel i framerate, men en Q9650 bør stadig kunne holde en framerate der er yderst spilbar.


    nu er intel også ude med 6 core cpu'er men HT hvilket bliver til 12 teoretiske cores. der til hver en tid vil smadre AMD. og faktisk også kun har 8 teoretiske cores. der findes nemlig ikke en AMD CPU med 8 Ture Cores. det er også HT bare en anden form for akitektur en intel. men det er der også mange AMD fan boys der ikke forstår.

    Nej, Hyperthreading og AMDs Core Module er to ret forskellige ting.
    AMD'en har i hver core module 2 Integer Schedulers og 1 Floating Point Scheduler,


    For operativsystemet vil AMDs Core Module 'se ud' som hyperthreading, det er fordi 'vejen' til eksekveringen af mikroprocessor kommandoen er delt imellem de 2 Integer Schedulers og ene Floating Point scheduler.
    dvs. tildeling af opgaven (Fetch og Decode) kan sammenlignes med hyperthreading, men selve eksekveringen er et kapitel for sig da AMD'en rent faktisk har en ekstra dedikeret Integer Scheduler.


    AMD's defintion af en core blev - sjovt nok - defineret til at være en alt der har sin egen integer execution pipeline.
    Det er dog anderledes fra hvad der tidligere har været en core (Stortset alle fler-kernede processorer indtil Bulldozer).
    Man kan derfor diskutere om det er 'rigtigt' at kalde en Bulldozer for en 8-kernet processor, da det er meget simplere lavet end f.eks. en Intel Xeon E5-2690 som har 8 traditionelle kerner.


    Men det korte af det lange er at det ikke kan sammnlignes med Hyperthreading som er meget mere simpelt end et core module, men man kan heller ikke heeelt kalde det en 'ægte' 8-kernet processor(eller jo, det kan man godt hvis man bruger AMDs egen definition)




    Som du kan udtrykke det. AMD's 990FX chipset er lige så dårligt som Socket LGA1155, men hva.. Det er jo ikke alle der har råd til LGA2011, det er jo grafikkortet der er vigtigst i spil:-)

    Du svarede aldrig i den anden tråd på HVORFOR Z77 er noget lort, men du bliver ved med at skrive det kan jeg se?


    Edit:
    Jeg ved ikke lige hvorfor den mener det hele er citeret fra Dnope da noget af det er fra Dopess :S

  • dopess han har 2 skærme sat til begge har 1920x1080 eller 1920x1200?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • 1gb VRAm er nok til at køre det på ultra i 1920x1200, hvis man kører uden AA vel at mærke. Synes dog godt at jeg kan mærke, at mit HD5970 mangler VRAM i lige det spil.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • men man køre det heller ikke uden AA det er da helt sikkert det eneste jeg ikke ville gå på kompromis med.




    han spiller ikke på 2 skærme på sammen tid. så det har ikke ret meget at skulle sige !

  • Er Intel 1155 dårligt? Du må da være født i går vi samtlige test af er 1155 den bedste perfomance cpu, lige så hurtigt som socket 2011 ;-) har selv lige haft en 920 oc til 4.2 ghz X58 og det kørte også bare perfekt, så stod valget imellem 1155 eller 2011 og i de fleste test med lidt oc af en 1155 cpu konvetere den lige så hurtigt som en 2011 CPU da 1155 har QuickSync som 2011 ikke har ;-) Og kan finde massere af artikler hvor de Tester Intel 1155 mod 2011 og hvor 1155 yder lige så godt på mange fronter, med mindre man Køre Ultra tunge programmer som 3Dmax osv.


    Link til bare en artikel her kan finde mange flere ;-) 1155 vs 2011



    I det store og det hele yder 1155 lige så godt som 2011 og bruger langt langt mindre strøm og performer kanon med de hurtigste grafikkort på markedet ;-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]