Sommer build (update) custom vandkøling ja eller nej

  • Hey vil lig høre omkring det build jeg skulle lave her til sommer, mit spørgsmål er om hvis jeg skal have custom vandkøling er der så noget der skal ændres og hvor meget vil det koster at lave custom vandkøling.
    Specs:


    Ram: 2x 4GB G.Skill DDR3 PC3-12800 1600MHz oc til 2000mhz CL7


    kabinet: Fractal Design Define R3 Black Pearl


    Grafikkort: Shapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5


    Bundkort: ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+


    Cpu køler: Corsair H60 Hydro


    Cpu: AMD FX-8120


    SSD: Corsair SSD Force Series 3, 240GB


    Harddisk: Western Digital Caviar Black 2TB


    strømforsyning: Cooler Master GX RS-750 750W

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().

  • Jeg synes ikke rigtigt kabinettet egner sig til vandkøling.
    Du kan muligvis få plads til en kompakt pumpe samt reservoir men radiatoren kommer du nok til at sætte udvendigt.
    Du har ganske vist 2 x 120mm i toppen, men det ser ud til at en radiator+blæsere vil rage ned i MOSFET køleren på bundkortet.


    Umiddelbart er der vist ikke lavet en blok til dit grafikkort endnu, så det kommer du også til at vente på.
    Anyways, et slag på tasken vil være lidt over 3500 alt efter hvilke komponenter du køber.


    Fullcoverblokken kan du nok ikke spare noget videre på, så den vil koste omkring 8-900kr.
    CPU blok (EK Supremacy) ca. 450kr
    3 gode blæsere til en radiator er nok 150kr stykket(Scythe Gentle Typhoon) ~ 450kr
    God 3x120 radiator(GTX 360) ca. 750kr
    God pumpe (Laing D5) ca. 600kr
    Reservoir ca. 250kr.
    Slanger og fittings er nok ca. 300kr


    Du kan sagtens spare på følgende ting:


    CPU køler
    Radiator
    Pumpe


    Du kan skrabe 40-50% af prisen på de 3 komponenter ved at købe nogle andre - de er dog valgt ud fra devisen om at du på et senere tidspunkt kan udvide din vandkøling uden at det kræver at du skifter pumpe osv.


    Det skal heller ikke ses som den eneste rigtige måde at gøre det på, der findes en million måder at sammensætte det på, og i sidste ende betyder det sjældent det helt store.

  • Men hvis jeg så skulle tag et andet kabinet hvad skulle det så være ? og prisen lyder okay :D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvis du vil overclocke din FX-8120 - Så er en god luftkøler det bedste valg.


    FX-8120 kan typisk overclockes til 4,4-4,7ghz med en god luft køler, og en costum vandkøling ændre det ikke ret meget.


    Denne her køler er betydeligt bedre end corsair H60: http://www.edbpriser.dk/proces…pu-cooler-id-5168616.aspx Og den's blæser sidder lige over rammen... Så su kan skære en revne i siden af blæseren, og montere den igen = volla, så har du aktiv ram køling;-)


    Denne her køler noget nær lige så godt som en corsair H60 - Men den er meget støjsvag: http://www.edbpriser.dk/proces…treme-rev2-id-814443.aspx


    Begge luft kølere er enormt store:o)




    Forskellen om min FX-8150 har en gammel mugen 2 luft køler, eller om den har costum vandkøling, med ca. 800l/min, og tripple radiator er ca. 100mhz. Om den køre max. 5ghz eller max. 5.15ghz. Det er lige meget i mine øjne, og den ekstra pris for en stor vandkøling vil jeg ikke gi' for så lidt:)

  • taj

    Tak for svaret Dnope men vil meget gerne have vandkøling på min cpu og vil det ikke gøre en stor forskel at bruge custom vandkøling istedet for almindelige køler i ens kabinet?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • taj

    Tak for svaret Dnope men vil meget gerne have vandkøling på min cpu og vil det ikke gøre en stor forskel at bruge custom vandkøling istedet for almindelige køler i ens kabinet?


    Nåede ikke at skrive det med:) - Men:


    Forskellen om min FX-8150 har en gammel mugen 2 luft køler, eller om den har costum vandkøling, med ca. 800l/t, og tripple radiator er ca. 100mhz, er om den køre ca. 5ghz eller max. 5.15ghz. Det er lige meget i mine øjne, og den ekstra pris for en stor vandkøling vil jeg ikke gi' for så lidt.




    Det er forskellen;-)

  • Så hvis jeg bare spare custom vandkøling væk, vil det ikke være et problem når jeg skal oc mit grafikkort, ram osv.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Så hvis jeg bare spare custom vandkøling væk, vil det ikke være et problem når jeg skal oc mit grafikkort, ram osv.


    De ram du har kik på der, vil MEGET gerne ha' vandkøling;-)


    Jeg ved ikke hvor stor forskellen er på grafikkortet - Jeg har ikke brugt vand på nogle af mine grafikkort. Typisk er det rammen på grafikkortet jeg ikke kan få højt nok op i hastighed, efter min smag :T

  • Men hvis jeg så skulle tag et andet kabinet hvad skulle det så være ? og prisen lyder okay :D

    Kan du casemodde selv, eller skal du bare have ét hvor der er huller til at skrue radiatoren i?


    800l/min er ellers noget af et flow - har du et par Grundfos pumper liggende ved siden af computeren?

  • 800l/min er ellers noget af et flow - har du et par Grundfos pumper liggende ved siden af computeren?


    hov , 800 liter i timen selvfølge - Med den store gamle pumpe fra water chill i stedet(1050l / timen). Den største D5 pumpe(1500l/ timen), har et dårligt tryk med 10mm slanger virker det som!? - Så der ryger jeg ned omkring 600-700 liter i timen vil jeg tro, lidt mindre vand ryger der i hvert fald igennem.

  • d

    Kan du casemodde selv, eller skal du bare have ét hvor der er huller til at skrue radiatoren i?


    800l/min er ellers noget af et flow - har du et par Grundfos pumper liggende ved siden af computeren?

    et er første gang jeg skal lave noget i den her skala, så nej har ikke prøvet at casemodde før

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB