GFX fejl - Udskiftet 1R0?

  • Hej Tweakers.


    Jeg købte for et stykke tid siden 2x Asus 8800 GTX'er brugt. Det ene virkede fint, det andet virkede ikke.. Grønne streger på skærmen og død skærm efter et stykke tid..


    Nu har jeg så lige opdaget, at der på det GFX der ikke virker, er en lille "dut" (Resistor?) som ser ud til at være skiftet ud.


    Denne slags her er der mange af på grafikkortet:
    [Blocked Image: http://download.chrizl.dk/gfx/good.JPG]



    Den her er der kun en af:
    [Blocked Image: http://download.chrizl.dk/gfx/wrong.JPG]


    Ved i om den er skiftet ud?


    MyZzAr :finger:


    EDIT:
    Kiggede lige på nettet hvordan de normalt ser ud:
    [Blocked Image: http://download.chrizl.dk/gfx/what.jpg]

  • Uden helt at vide det, men det er noget som jeg tror.


    Asus laver jo mange kort selv helt uden for reference design og derved finder deres ingeniører jo andre små dimser, som de mener er bedre end dem, som kommer via ref. design, så derved kan der sagtens være forskel på et Asus kort og mange andre.
    Jeg har fx. 2 5850 siddende, det ene er ref.design og det andet er et Asus og der er der næsten intet på de 2 kort, som er ens hverken kondensatorer eller andre af de små dimser eller placeringen er den samme, så jeg tror ikke at de er blevet skiftet ud, men at kortet er bygget sådan fra en start.


    Prøv og knald det defekte kort i ovnen i 7-8 minutter ved 200 grader uden køleløsning monteret, så tag det ud og lad det køle helt af inden du samler det igen. Er der en kold lodning på ram eller andet, som ikke har helt og fuldt kontakt, så er fejlen rettet ved at gøre ovennævnte.
    Jeg har gjort det for ganske nylig med et 4890 som havde samme grafikfejl som du beskriver, og det blev rettet ved at gøre dette og nu kører det upåklageligt som den dag det kom ud fra fabrikken.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Har godt hørt om det før. Jeg tror jeg vil prøve det!


    Men hvordan bager man det så? :)
    Skal det i stanniol ?
    Og hvad skal det ligge på inde i ovnen?
    Skal jeg bruge varmluft, grill eller bare almindelig ovn? :P

  • Jeg ville gøre som #3 foreslår, umiddelbart har de formentligt bare skiftet underleverandør eller sådan noget, det er så derfor at komponenten ser lidt forskellig ud fra kort til kort.


    Prøv 'The Oven Trick' (Youtube har en masse videoer der viser hvordan det gøres) som #3 foreslår, hvis ikke det virker har du sandsynligvis en defekt GPU som er lige til elektronikskrot.

  • OMG.....
    Det virkede :D Tak for det.


    Nu har jeg bare det problem at den tit skriver "USB overcurrent detected" når man tænder pc'en. Det har noget at gøre med at der er et ekstra GFX i. For den gør det ikke når det ekstra kort ikke sidder i.
    Jeg har en Corsair HX750 hvis siger nogen noget. :/

  • umiddelbart siger den noget om at dine USB porte for lidt for mange volt, når det ekstra GFX er sat i.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • OMG.....
    Det virkede :D Tak for det.


    Nu har jeg bare det problem at den tit skriver "USB overcurrent detected" når man tænder pc'en. Det har noget at gøre med at der er et ekstra GFX i. For den gør det ikke når det ekstra kort ikke sidder i.
    Jeg har en Corsair HX750 hvis siger nogen noget. :/

    Tillykke med det :9xo