Ram / BIOS

  • Købt et nyt setup for 3 uger siden.. (CPU, MOBO, RAM, PSU og andre komponenter..)


    Efter dette begyndte jeg at få Bluescreen of death.


    Mest Memory_Management og andre ligende. Kigget på nettet og de fleste som har haft nogen af den slags har skyldes rammene var defekte.


    Derfor kørte vi en memtest v 4.20 og allerede efter 5 min skrev den over 240.000 errors og en helvedes masse rødestreger med koder.
    Så vil jeg mene "tja det kan da vist godt være mine ram der er defekte."


    Så har fået lavet en retur sag til Komplett, (der jeg købte dem) og har hørt det godt kan tage ~1-2 uger før jeg modtager nogen nye da de også vil teste dem igennem.
    Har dog nogle gamle ram jeg havde i før (Kingston DDR3 1333) og de nye som er i nu og er defekte er (Cosair DDR3 1600).


    Nu er mit spørgsmål så når jeg vil tage de nye i skal jeg så resette Bios før det vil virke, da der er forskel på de 2?


    Og når jeg resset det er det så nok det med jumperen (batteri er under grafikkort) lidt bøvlet og ikke så dus med at ændre i hardware.


    Og det med jumperen hvordan skal jeg ordne det? tage strømmen fra vente 5 min skifte jumperen fra 1-2 til 2-3 vente 20 sek. skifte tilbage og vil det så være resset der?

  • Du skriver ikke hvad det er for et bundkort , og præcist hvad det er for nogle ram - Det er jo slet ikke sikkert at de ram vil køre med det bundkort, uden du sætter hastigheden ned på dem.


    Normalt sætter man bare rammen i, og så køre det uden problemer - Hvis! Dine ram kan med bundkortet, f.eks. køre billige kingston ram ikke særligt godt med nye AMD bundkort:)


    Det er derfor jeg altid anbefaler at købe ram der er lidt hurtigere end dem man har brug for, af og til kan rammen køre hurtigere, men det sker også at man bliver nød til at sætte ram hastigheden ned.

  • Bundkort er ASUS P8Z77-V, Socket-1155. Rammene er jeg ikke helt sikker på hvilken model det som sådan er.. De er 2 år gamle fra et MM-vision build jeg købte til ca. 9500 kr.


    Eneste jeg lige kan huske uden at se på frakturaen er. Kingston 8gb DDR3 1333 mhz.

  • Du burde kunne sætte de gamle ram i maskinen og få det til at køre med det samme.


    Dog skal du lige være obs på at du måske skal en tur i bios og stille på volt til dine ram hvis de kører standard 1.65 volt fremfor de nyere som kræver 1.5 volt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.