bygning af pc

  • kunne du evt. finde en SSD, da jeg ikke ved noget om det.
    Har ikke rigtigt noget budget, er villig til at betale lidt ekstra, hvis det er det værd. Når det er sagt regner jeg ikke med at bruge flere penge, kan dog godt lidt.
    Hvad mener du med k model, og hvad betyder oc

  • i5-3570K hedder din cpu. Det K betyder at der er oplåst multiplier.
    En oplåst multiplier gør det lettere at OC. OC står for Overclocking.


    Men hvis du ikke skal overclocke så kan den køler der følger med din cpu sagtens bruges.


    En SSD, der ville jeg måske kigge på noget OZC Vertex 3 på 120gb og så bare en alm harddisk til dine spil og programmer. Men ellers skal du google efter nogle test af de forskellige nyere SSD diske.
    Kan andre byde ind med deres anbefalinger, så vent og se hvad folk har af gode erfaringer med andre ssd diske.


    Christian.

  • Altså du kan altid købe den harddisk du nævner og den er også hurtig nok! men en ssd gør bare alting lidt hurtigere men hvis ikke man er vant til det tror jeg altså ikke det er noget man mærker. Det er jeg f.eks ikke og jeg syntes ikke min pc er for langsom til noget. Mit råd vent med en ssd lige nu ser det der fint ud :) hvis du dog vil gøre det hurtigere og sikre kunne du købe 2x 500gb istedet og sætte dem i raid 1 eller 0 så køre det hurtigere og hvis en af harddiskende ryger har du bedre chancer for at gendanne dine data.
    mht. køleren så ja. Hvis ikke du skal lave de vilde oc men mere vil have det for at larme mindre. Der er absolut ikke brug for mere regnekraft i den 3570k'er, ihvertfald ikke 1-2 år frem. Så hvis ikke du skal få nogle fede tal i benchmarks er der ingen grund til at oc.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • En SSD, der ville jeg måske kigge på noget OZC Vertex 3 på 120gb og så bare en alm harddisk til dine spil og programmer. Men ellers skal du google efter nogle test af de forskellige nyere SSD diske.
    Kan andre byde ind med deres anbefalinger, så vent og se hvad folk har af gode erfaringer med andre ssd diske.

  • Jeg har for ganske nyligt opgraderet min SSD fra en Mushkin 60GB med første generation sandforce controller på, som kunne banke SATA II helt i bund til en Samsung 830 128GB.


    Egentlig blev det bare gjort for at forøge selve pladsen på SSD, da jeg var godt tilfreds med hvor hurtigt systemet reagerede med min Mushkin, men jeg blev mere end positivt overrasket ved skiftet.
    Der er virkelig sket en ændring i hvor hurtigt systemet reagerer både i programmer samt loading af spil og alt flyver bare derud af, så snart der er klikket med musen.


    Software siden til Samsungs alternativ er bestemt osse i orden da der følger et lille program med, som hedder Samsung SSD magitian.
    Programmet gør at du kan optimere ikke bare SSD men osse windows og det hele tager ikke mere en ganske få minutter samt du får et fuld version af et cloningsprogram med, når du køber retailudgaven.
    Det lille program er egentlig alle pengene værd i sigselv, fordi du bestemmer selv hvor hurtig din SSD skal reagere og ønsker du at optimere, så et enkelt museklik og 1½ minut senere bliver der kørt en test, så du får fuldt overblik over hvor meget mere du har fået ud af optimeringen, simpelthen genialt.


    Forskellen mellem de allerhurtigste SSD'er er så lille og betyder intet til daglig brug, så kig efter en høj ydelse til en rimelig pris samt stabilitet. I mine øjne må du hellere ofre lidt ydelse i bytte for stabilitet på controlleren, ellers skal du have fat i dem som ligger over mainstream på bekostning af en mer pris, så det skal osse lige med i overvejelserne.


    Første gang du bruger en SSD i dit system, så er du solgt og det tager ikke ret lang tid, inden at du finder ud af, at en almindelig 7200 harddisk simpelthen er for langsom til OS og mest brugte programmer.
    Prøv at brug en SSD i en måned, så sæt dig til at starte en maskine op med en almindelig HD siddende i, så finder du digselv siddende og gro lang skæg inden systemet er fuldt booted op, det føles som en evighed inden den er klar.


    Jeg bruger min SSD til OS og mest brugte programmer, så har jeg en hybriddisk(SSD/alm. HD) hvor mine spil ligger på, grundet loadtiderne ligger lige under en første generations SSD men højere end WD's Raptor serie til gengæld er der 500GB plads. Til lager har jeg 2 Samsung 500Gb F3 i raid siddende, som vil blive skiftet ud senere idag med en enkelt WD 1.5TB black caviar, da mine Samsung F3 er ved at på pensionsalderen og trænger til en udskiftning.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Kunne ikke være mere enig. Har bestilt en 256GB til mit Shuttle build. Det er et plus at hele lortet er samlet hos Samsung, så man slipper for SandForce controlleren.

  • Har lavet følgene setup, og ville høre om nogen havde nogle forbedringer. Tænker mest på hvis nogen kendte noget der var billigere, men med samme power.


    http://www.komplett.dk/k/shopl…83-46EB-B558-ED0AA8777A64


    Til spil? Så er denne her hurtigere, og billigere på samme tid: http://www.komplett.dk/k/shopl…B6-4802-88B4-946492158F43


    2TB harddisk i stedet for 1TB.
    HD7870 2GB, i stedet for HD7850 2GB.
    Hurtigere RAM, og stadigt 8GB.
    212kr. billigere.


    Samme kabinet, og strømforsyning - Den er blevet hurtigere i alle spil, uden der er sparet på kvaliteten:-)


    Den er mere fremtidssikker, da de 8 kerner slet ikke bliver brugt endnu(De fleste spil bruger lige nu kun 4 kerner).


    Med windows 8 64bit er det ligemeget med en SSD disk, så er de penge sparet. Hvis du vil overclocke, og ha' en MEGET støjsvag computer samtidigt(Som dit kabinet ligger op til) - Så vil jeg forslå denne CPU køler: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=660647

  • Dnope. Hvad er grunden til at Win 8 gør en SSD disk overflødig?


    Christian.


    Jeg har selv en SSD disk, og i windows 7 gav det rigtigt meget - Men i windows 8... Det er det meget begrænset ved normalt brug...


    Når jeg samler en computer for en eller anden, og de har en normal western digital green 2TB harddisk eller ligende i, som ikke er en særligt hurtig harddisk i forvejen, Jammen så starter deres computer stort set lige så hurtigt op med den normale harddisk.


    Om det tager 22-24 sekunder(Min opstarts tid), eller om det tager 28-36 sekunder(efter hvad de installere bagefter, og hvilken harddisk det er) synes jeg ikke er en ret stor forskel. Skal siges at jeg har lagt windows 8 64bit ind på 20-30 computere(Der iblandt også et par bærbare).


    Derfor gør windows 8 en SSD overflødig, selvfølge er der noget at hente - Men det er meget lidt, i mange spil loader en SSD også lidt hurtigere, men det er ikke meget der er at hente.


    Jeg forstår at mange mennesker er glade for det de har købt, men bare fordi man er glad for det man selv har, gør ikke at alle andre har brug for det. Jeg er også glad for min SSD disk, men jeg kan ikke retfærdig gøre den lille hastigheds forskel så meget, at det giver mening at købe en - De penge kan bruges langt bedre, på f.eks. en CPU køler, eller et bedre bundkort til mere voldsom overclockning(Asus Crosshair V med gode crossfire/SLI mulgheder) - Som igen kan bruges ved senere opgradering.


    Jeg har indtil dato ALDRIG set en computer med windows 8, som har været over 40 sekunder om at starte op med en gammel harddisk - Selvfølge efter windows updates er installeret... Og det faktum er det jeg forholder mig til, selv en gammel Samsung F1 500gb, eller en gammel Seagate 320GB harddisk kan ikke ændre at load tiden ligger under 40 sekunder:-)

  • Kvaliteten af bundkortet er dog ikke så godt


    Kvaliteten af et Intel bundkort med socket 1156 vil altid være lidt dårligere - Men det er ikke på grund af bundkortet som sådan.. Det er måden socket 1156 er bygget op på, det kan du ikke ændre, f.eks. vil det påvirke USB 3.0 hastigheden hvis du overføre mange data fra harddisken med et Socket 1156 bundkort.


    Det er bare endnu en grund til at kikke på det build jeg satte sammen, der er bundkortet istand til at køre 1866mhz til rammen uden overclock, USB 3.0 bliver ikke påvirket af harddisk overførsler osv.. :-)

  • Kvaliteten af et Intel bundkort med socket 1156 vil altid være lidt dårligere - Men det er ikke på grund af bundkortet som sådan.. Det er måden socket 1156 er bygget op på, det kan du ikke ændre, f.eks. vil det påvirke USB 3.0 hastigheden hvis du overføre mange data fra harddisken med et Socket 1156 bundkort.


    Det er bare endnu en grund til at kikke på det build jeg satte sammen, der er bundkortet istand til at køre 1866mhz til rammen uden overclock, USB 3.0 bliver ikke påvirket af harddisk overførsler osv.. :-)


    Huh?


    Kvaliteten af et bundkort må vist tilskrives de komponenter der bruges i produktionen, grundlæggende set om f.eks. kondensatorer og *FETs kun er 'lige til øllet' eller om der er et vist overhead på.


    Nu tilskriver du kvaliteten af bundkortet en eller anden obskur teori om at... øhm... USB3 > Harddisk overførsel ikke er så hurtig??
    But why? Hvad er grundlaget for udsagnet? ?(