Øl i computeren...

  • Hej.


    Jeg var så uheldig at jeg kom til at spilde en øl ned i min computer og det resulterede i at der stod en kæmpe stikflamme ud bag af computeren og en mærkelig lyd.


    Ville egenlig bare hører hvordan jeg bedst kan teste hvorfor noget jeg kan genbruge af min computer ? Eller er det hele er brændt af pga af overgang i det hele.


    Det skal siges at inden jeg fik rykket stikket ud bag på computeren i panik var der stadig lys og gang i computeren, så ved ikke jeg har været så "heldig" at det kun er graffikkortet der er røget.


    Snakkede med en kammerat om at teste forskellig dele efter han havde grint færdig, men vi var lidt usikre på om jeg kunne smide f.eks graffikkort i hans computer, om det ville skade hans computer, hvis det nu var den der var brandt af. Eller om det er sikkert at smide mit graffikkort i hans computer ?


    Har ikke rigtig pillet i min computer endnu, da jeg skal have ringet til forsikringsselvskabet om det dækker sådan et uheld, men kan ikke få fat i dem før imorgen.

  • Hahahahahaha xD
    Altså jeg går ud fra du slet ikke kan tænde din pc siden du vil forsøge at smide grafikkortet i en anden pc? Du kan starte med at tjekke om din strømforsyning er død ved at forbinde det grønne kabel med et sort i din 24pin ATX- connector med et stykke ståltråd eller lignende, og tænde for strømforsyningen. Hvis den tænder, er den ikke død, men der kan selvfølgelig godt være andre småproblemer med den.
    Et dødt grafikkort kan ikke direkte skade en fungerende pc, men hvis den stadig er klistret eller fugtig, ville jeg nok ikke forsøge mig med noget. Hvis du slet ikke kan tænde din pc, er det jo bare at prøve sig frem i andre pc'er, men hvis det viser sig at være din psu der er død, kan du jo prøve at sætte en anden i og se hvor meget der rør sig, evt. Uden at sætte strøm til bundkortet.

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Har lige forsøgt at tænde den.


    Den starter op og slukker så igen med det samme. Tog graffikkortet ud og kan se det er lidt sort nede ved pci'porten så bundkort og graffikkort er ihvertfald færdig, men ved ikke om jeg kan bruge, harddiske, ram, cpu og strømforsyning i en ny computer ?


    Er faktisk bare mest interreseret i om mine harddiske har overlevet den omgang.

  • Hvis dit bundkort er dødt virker det mærkeligt at den overhovedet vil starte, med mindre det bare er diverse fans du kan høre? Men hvis det er tilfældet er den eneste måde du kan tjekke f.eks. cpu og ram vel ved at prøve det i en anden pc. Når du rykker rundt på disse ting kan det være en god ide at resette cmos på den pc du tester det i, da det kan give problemer, specielt relateret til windows med sådanne hardwareskift. Og ellers igen kan du tjekke din strømforsyning som jeg beskrev ovenover :)

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Bundkortet kan jeg sige med meget stor sandsynlighed, er blevet godt ristet. Den måde din maskine opfører sig på vil jeg tilskrive den indbyggede spændingssikring der slukker maskineriet så snart en given del af bundkortet kommer over en bestent spænding (betyder som regel kortslutning)


    Så bundkortet er definitivt røget.


    Jeg vil anbefale at teste PSUens stik (samtlige) med et multimeter. Hvis hver voltage rail er inden for de 10% af hvad ledningen skal give, så kan du godt genbruge PSUen uden problemer.


    Resten af komponenterne kan testes i en anden maskine, umiddelbart uden risiko. Greafikkortet vil jeg nok være påpasselig med, men CPU, RAM og resten burde ikke være noget problem

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200




  • Når man har tabt en hel øl, cola elelr hvad det er ned i computeren - Tag strømme fra den.... Pil harddiske, cdrom/dvd drev ud, og dyp så hele computeren i iso propyl alkohol(Isopropanol, også kaldet karborator sprit), det skal selvfølge gøres mens computeren stadigt er driv våd af øl/cola eller hvad det nu er:)


    Lad den tørre først, og håb det virker.