Raspberry pi

  • Så blev det min tur til at få en Raspberry pi, mini computer og jeg må sige at jeg er imponeret over hvad man kan med den.


    Indtil videre har jeg fået afprøvet archlinux arm og openelec xbmc distributionerne.
    Det er fedt at man kan skifte distro på den så hurtigt som det tager dig at skifte SD kortet ud.


    Openelec xbmc virker også fornuftigt, selvom det dog har nogle problemer med at æde de fleste af mine videoer, men det kommer nok :thumbup:
    Jeg har et mini bluetooth keyboard, som man kan anvende, men jeg besluttede mig ret hurtigt for at jeg vil anvende en xbmc remote control app på min tablet/smartphone (android) til at styre den med, det virker også ganske fint til brug foran tvet, men ikke så godt uden tvet er tændt, men til gengæld virker Skifta fint til det.


    Hvis nogen er interesseret i at installere openelec på et SD kort til rpi brug, fulgte jeg disse instrukser: LINK og anvendte prækompilerede filer fra denne side: LINK
    For at partitionere SD kortet, anvendte jeg ubuntus installations cd som live disk, det virkede fint.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ah god info. Har overvejet at skifte min WD TV ud med en Pi og kørt noget xbmc på den, men lyder som om man måske skal vente lidt :)
    Har nemlig lidt små problemer med high bitrate VMW på min WD TV, den er ikke specielt glad for dem og gider ikke transcode eller re-encode det jeg har i det format.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Taget i betragtning at RPIen ikke er licenseret til at dekode særligt mange codecs i HW(link), tror jeg du skal være forberedt på at den slet ikke kan bruges til dit formål.


    Hvis det ikke kan dekodes i HW, betyder det at CPUen skal gøre det og det er jo ikke jordens kraftigste :))


    Hvis det er kan jeg teste det på et tidspunkt, så du ikke går forgæves :cheers:
    Forudsat at det er materiale som du må dele osv naturligvis.


    PS: Hvorfor blev denne tråd flyttet til hardware? Det meste af snakken går på SW dele, hvilket gør det til en lidt i midten tråd, derfor jeg smed den i offtopic, da der ikke er et embedded hardware/software forum.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • PS: Hvorfor blev denne tråd flyttet til hardware? Det meste af snakken går på SW dele, hvilket gør det til en lidt i midten tråd, derfor jeg smed den i offtopic, da der ikke er et embedded hardware/software forum.


    Hejsa..
    Var mig der indberettede tråden, fordi den lå i offtopic.
    Om det er forkert den landede i hardware ved jeg ikke, men synes bestemt ikke den hører til i offtopic.
    Offtopic er efter min mening et sted for emner der ikke handler om ting forumet generelt handler om.
    Altså hvis det var et bilforum eller et forum om kæledyr, havde tråden passet fint i offtopic.


    Men da det er et computer forum, bør man vel vælge mellem de nuværende sektioner, og finde noget der falder nærmest,
    og ikke bare smide tråden i offtopic.


    Om jeg er helt galt på den ved jeg ikke.
    Jeg syens bare ikke det er en "Debat om ting som falder udenfor de øvrige kategorier", som der står ved offtopic.
    Håber det er ok, ellers må den vel flyttes til software, hvis det passer bedre.

  • Hvad!? Hvordan har du allerede fået din? :(


    Den 31/3 forudbestilte jeg (skrev kreditkort, adresse osv.), og før det havde jeg registreret min interesse så snart man kunne.


    Jeg bestilte ved Farnell (Element 14).

  • Hvad!? Hvordan har du allerede fået din? :(


    Den 31/3 forudbestilte jeg (skrev kreditkort, adresse osv.), og før det havde jeg registreret min interesse så snart man kunne.


    Jeg bestilte ved Farnell (Element 14).


    Jeg skrev mig op hos RS, 5 min efter den blev lanceret, på dagen ^^
    For ca. en uge siden(15. maj), fik jeg en mail fra RS om at nu kunne jeg bestille.


    Bubbi: Det er nu ikke noget jeg gider at gøre noget ved, jeg undrede mig bare over at den var blevet flyttet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • tja hvis man ikke har andet at gå op i.

  • Det ser sgu meget fint ud :thumbup:


    Jeg venter stadigvæk på min modmypi plastik kasse, det skulle snart blive produceret/sendt af sted.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det ser sgu meget fint ud :thumbup:


    Jeg venter stadigvæk på min modmypi plastik kasse, det skulle snart blive produceret/sendt af sted.


    Husk lige at det er en meget god idé med lufthuller, hvis den kasse ikke allerede har det.
    Ellers så kan man skære en gammel heatsink op og sætte dem på de tre mest kritiske chips.
    De bliver lige over 50 grader i et frit rum, så hvis man lukker den inde, tror jeg ikke det ender helt vildt godt.


    Ellers er der en masse hvis man googler Raspberry Pi heatsink. :)

  • Endelig fik jeg lov til at bestille min Pi, nu er der KUN 11 ugers leverings tid cirka =P Fuck det er længe og vente, hva får i brugt jeres til indtil videre?


    Mine planer går på enten rent legetøj, eller og smide den i min film server og så bruge den med XBMC.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Endelig fik jeg lov til at bestille min Pi, nu er der KUN 11 ugers leverings tid cirka =P Fuck det er længe og vente, hva får i brugt jeres til indtil videre?


    Mine planer går på enten rent legetøj, eller og smide den i min film server og så bruge den med XBMC.

    Jeg fik også lov at bestille for en uges tid siden. :) Det er godt nok lang ventetid, ja.


    Jeg skal nok kun bruge den til streamer til film på TV, samt andet til TV. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Raspberrypi foundation, har lagt mærke til at mange har valgt at bruge deres raspberry pi som medie streamer, så de tilbyder nu at man kan købe VC-1 og MPEG2 support i form af licenser, det burde hjælpe gevaldigt med dens anvendelighed som medie streamer.


    Det koster et par pund, men det er vidst til at overse :clap:


    Jeg har allerede bestilt, men der går op til 72 timer før jeg får licens nøglen, det bliver super

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.