Bedste 200gb+ SSD til under 2000kr

  • Hvad ville det bedste bud på en minimum 200gb stor SSD være til en pris under 2000kr. Disken SKAL være med SATA 6gbps (3.0).


    Jeg vil hellere have den mest stabile, mindst fejlbehæftede, frem for den hurtigste, men skal heller ikke være en sløv padde.
    Pt. kører jeg med en WD Black 2tb, så de burde alle være hurtigere.. Right?


    Har selv haft kig på følgende:
    Corsair Force 3 - 1699kr: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=635691
    Den skulle være ganske hurtig, men har den stadig problemer med BSOD og utilregnelig opførsel?


    Crucial m4 - 1750kr: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=630676
    Den lader til at ligge middel angående hastighed sammenlignet med det outline jeg har lavet af SSD'er, men den lyder som et sikkert valg, hvad angår stabilitet, men er den virkelig bedste bud på en hurtig, stabil og prisvenlig SSD?


    OCZ Agility 3 - 1799kr: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657311
    Umiddelbart hurtig, hvis man kigger på read/write speeds, men har også den famøse Sandforce 2281. HAr den også stabilitetsproblemer og er den merprisen værd i forhold til de to andre?


    Samsung 830 - 2099kr: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=648574
    Lige over budget, men synes jeg har hørt denne disk nævnt som en god SSD og så er den vist også den nyeste af de valgte modeller.. Ikke sandt?
    Spørgsmålet er så om den overhovedet er merprisen værd, for ellers kan jeg vel ligeså godt gå efter en, der passer bedre til et SU-budget :D


    Hvad siger i mine damer og herrer... Er det ved at være tid til at skifte sin system/spil/program-disk ud med en SSD og hvilken er en værdig kronarving for min WD Black? Kører pt. med SSD i min laptop (Vertex 2 120bg) og den klarer sin opgave ganske godt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • http://cdon.dk/hjemme-elektron….5%22_sata-3_oem-18368055


    Jeg ville tag den. De har 20% så den kommer vidst ned i ca 1800kr. Jeg tror ikke du finder en bedre ssd til prisen.


    Jeg har kunne mærke et kæmpe boost. Men nu havde jeg også en lidt ældre hdd Den får 7.9 inde i windows 7



    inden du betaler er der et sted du kan sætte koden ind på.
    Kode xY95NQpv



    Jeg har lige købt den på 128gb 2 dage om at komme så det var sku lækkert til prisen :9xo
    Jeg snakket med en som sagde at den var lige så stabil som M4. men bare hurtiger. også til ca samme pris

  • Senzer.. Hvad er det for en kode, du opgiver og hvordan fungerer det? Skal nok ikke have disken før om 14 dage, så ved ikke om det stadig fungerer der :)


    Er der ellers andre bud, ideer eller kommentarer til de diske, jeg har foreslået. Både om jeg bør udelukke nogen af dem helt eller andre der evt. bør tages med i overvejelserne. Vil gerne have så mange vinkler dækket, når man skal ud og bruge så stort beløb på sådan en "lille" ting ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Renegger


    Jeg har lige sat den Samsung 830 i 128GB i min maskine, som afløsning for min gamle Mushkin SSD. Den er der overhovedet ingen problemer med, den flyver bare derud af. Hastigheden er så vidt jeg husker osse lidt højere i den størrelse, som du kigger på.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Spørgsmålet er om den er merprisen værd i forhold til M4, der umiddelbart er min favorit med hensyn til pris og rygter om driftssikkerhed :)


    Har du nogen mærkbar forskel på din Mushkin og den nye Samsung ud over den øgede størrelse?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Spørgsmålet er om den er merprisen værd i forhold til M4, der umiddelbart er min favorit med hensyn til pris og rygter om driftssikkerhed :)


    Har du nogen mærkbar forskel på din Mushkin og den nye Samsung ud over den øgede størrelse?


    Bestemt, der er en rigtig god del forøgelse i hastigheden, når man åbner programmer og loader spil. M4 var osse kraftigt inde i mine overvejelser af nøjagtig samme grunde, som du lige har været inde på. Jeg valgte bare den disk, som jeg mente passede mig bedst og fordi den ikke er så udbredt igen, som fx. Corsair.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Jeg er helt klart enig med senzer angående dette, Intel har lavet en rigtig god SSD med deres 520, Intel skulle have bedre styr på firmwaren end deres konkurrenter med samme controller (sandforce), så du bør ikke bekymre dig for meget om driftsikkerhed på basis af dens sandforce controller.


    Intel har med vilje undladt at lancere en SSD med den sandforce controller, for at få tid til at teste den bedre og få rettet de fejl der er i firmwaren.
    Så umiddelbart burde 520 være en driftsikker SSD og med Intels ry for at gå op i kvalitet på deres SSDs, syntes jeg helt klart det bør være en af de foretrukne kandidater.


    Med den kode kommer prisen ned på ca. 1900kr inklusiv forsendelse, det er nu en rigtig god pris for en topklasse SSD, det virker ved at indtaste koden i kassen, bemærk at du skal logge på først før der er et felt til at indtaste det. De 20% er fra en kampagne de kører for tiden på visse diske: LINK, 240 GB udgaven er ikke på listen længere men de fjernede den nok kun midlertidigt, da de løb tør første gang.
    Der er ingen garanti for at koden stadigvæk virker om 2 ugers tid, men efter min mening vil det være det værd at købe den med det samme.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Rene jeg mærker forskel på om SSD'en har 250mb/s skrive hastighed eller 500mb/s(Sandsynligvis hver gang den skal skrive:-) Selvfølge skal læse hastighed, og iops er noget nær det samme, for at sammenligne.


    Nogle mennesker klager over at sandforce kontrollerne kan finde på at låse, men jeg har endnu ikke prøvet/set det på en AMD maskine - Det kan være Intel relateret, uden jeg ved det:-)


    Prøv windows 8 64 bit på din almindelige harddisk;-) Kom nu... Giv det lige en uge.. :-D Jeg tror du bliver glad for det, metro interfacet handler om at startmenu'en er flyttet ud på et separat skrivebord, som computeren starter op på - Det er en vanesag, og det er ok... selvom jeg selvfølge er skuffet over at man ikke har muligheden for at selv vælge. Styresystemet i sig selv, sparker røv! 20-30 sekunders opstart er helt normalt på en normal harddisk;-) Du bliver mere eller mindre tvunget til at bruge microsofts egen viruskiller. Der er en del vigtige forbedringer i den sidste version af windows 8 64bit, som gør livet nemmere;-)




    mvh.

  • Jeg køre selv mec OCZ Vertex 3 Pro og der er ingen problemer og jeg køre min ved Sata 2 da jeg ikke har SATA 3 på min bundkort, skiftede mit gamle RAID 0 ud med denne ene disk og der er meget forskel på loading tider osv, men køb da 2 120 GB SSD diske og sæt dem i RAID0 så der der sku virkelig fart over feltet ;-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Kigger også lidt på nogle brugte 120+gb SSD'er som kan komme i RAID, da jeg også er vild med at lave brugte handler på nettet - The excitement of the hunt :P


    Ellers er M4 umiddelbart min favorit stærkt efterfulgt af Samsung 830, der dog taber lidt fodfæste ved den lidt højere pris. Kan ikke rigtig finde ud af om den er det værd, da jeg nødig betaler 10% mere for kun 5% mere ydelse (f.eks.).
    Hvordan ville scenariet se ud i forhold til 2 stk. M4 128gb i RAID (da de vist er de nemmeste at få fat i brugt) i forhold til en Samsung 830 eller en M4 (258gb).


    Windows 8 skal klart også prøves, men det bliver nok umiddelbart først på den bærbare og så på den stationære, når der endelige udgave kommer.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg har prøvet windows 8 og er bestemt ikke begejstret over dens nye startmenu, mega irriterende når man skal hurtigt frem og tilbage til diverse programmer, men ved ikke om man kan slå det fra så man har den normale startmenu, så jeg afinstallerede mit windows 8 og installerede windows 7 igen og det spiller bare maks :-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]


  • Hvordan ville scenariet se ud i forhold til 2 stk. M4 128gb i RAID (da de vist er de nemmeste at få fat i brugt) i forhold til en Samsung 830 eller en M4 (258gb).


    Mig bekendt har AMD ikke styr på TRIM i et RAID array, så selvom RAID 0 burde performe bedre(i hvert fald på læs/skriv), er du afhængig af garbage control som bare ikke er helt lige så godt som TRIM til at undgå at disken bliver sløvere over tid.


    Med mindre du kan få de SSDs billigt, syntes jeg du skal købe en ny disk i stedet, flashen på de diske har jo et begrænset antal skrivninger, så ved at købe brugt, kan du forvente kortere levetid.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Citeret fra "Renegger"




    Hvordan ville scenariet se ud i forhold til 2 stk. M4 128gb i RAID (da de vist er de nemmeste at få fat i brugt) i forhold til en Samsung 830 eller en M4 (258gb).


    Mig bekendt har AMD ikke styr på TRIM i et RAID array, så selvom RAID 0 burde performe bedre(i hvert fald på læs/skriv), er du afhængig af garbage control som bare ikke er helt lige så godt som TRIM til at undgå at disken bliver sløvere over tid.


    Med mindre du kan få de SSDs billigt, syntes jeg du skal købe en ny disk i stedet, flashen på de diske har jo et begrænset antal skrivninger, så ved at købe brugt, kan du forvente kortere levetid.


    :goodpost:


    Helt bestemt noget der skal med i overvejelserne :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Mig bekendt har AMD ikke styr på TRIM i et RAID array, så selvom RAID 0 burde performe bedre(i hvert fald på læs/skriv), er du afhængig af garbage control som bare ikke er helt lige så godt som TRIM til at undgå at disken bliver sløvere over tid.


    Øhh... Hvad har det lige med AMD at gøre?


    http://www.ocztechnology.com/ssdzone/ssd-faqs.html


    Jeg tager lige det vigtige ud fra linket: "TRIM is not supported in RAID mode at this time. OCZ SSDs feature built-in garbage collection to ensure optimal performance after time"


    OCZ SSD diske understøtter ikke TRIM under RAID, da det er en del af controlleren at optimere RAID'en. Hvis du bruger TRIM til det, så vil du bruge CPU kraft på det, og hastighed fra harddisken med mere.. - Og hvorfor skulle du, det bør jo være en del af controlleren.


    Det kan da godt være at nogle få dårlige mærker bruger TRIM til at optimere deres SSD disk med. Men det bør controlleren i SSD disken selv gøre - Desuden er det ikke SATA controlleren, eller CPU'en der styre TRIM - Det er en driver.


  • Pointen er at Intel understøtter TRIM, via deres SATA controller/dertilhørende driver: LINK


    Så det er muligt, at få TRIM til at virke i RAID.



    Det kan da godt være at nogle få dårlige mærker bruger TRIM til at optimere deres SSD disk med. Men det bør controlleren i SSD disken selv gøre - Desuden er det ikke SATA controlleren, eller CPU'en der styre TRIM - Det er en driver.


    Diske kører med både garbage control og TRIM, det er ikke noget nyt, det er heller ikke nyt at GC bare ikke er helt er nok altid, derfor der findes TRIM. Når det er sagt, så tvivler jeg ikke på at GC er blevet bedre over tid, men jeg har ikke hørt at GC fuldstændigt har gjort TRIM irrelevant (denne anmeldelse af Vertex 4 beviser at TRIM bestemt stadigvæk er relevant: LINK).


    OCZs SSDs understøtter også TRIM, jeg gætter på at den artikel er skrevet før Intel har lavet de ændringer i deres driver der gør det muligt(det er sikkert også svært for dem at skrive information generelt, når der er så mange undtagelser).
    Under alle omstændigheder er det svært at tage OCZs artikler helt seriøst, når nu de har produkter hvor TRIM aldrig vil kunne virke (revodrives med raidede sandforce controllers bag en PCI-X til SAS controller via en pcie til pci-x bro), altså de har monetær interesse i at sige det ikke betyder noget :roller:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er Intels SSD diske som understøtter TRIM i RAID - Ikke deres CPU.


    Det link jeg havde lagt, var ikke en artikel - Men deres FAQ'S vedrørende deres SSD diske - De skriver ikke noget om hvor vidt det betyder noget med TRIM eller ej, hvis du nu læste hvad der stod... Det var rene informationer..... Jeg tog enda den relevante text ud til dig:oP


    OCZ er langt fra den eneste producent, som ikke understøtte TRIM i RAID, det tror jeg ikke de fleste SSD diske gør - Og igen kan det meget vel hænge sammen med det belaster resten af systemet på en anden måde med tiden, men det er der ikke lige nogen test at jeg lige kan finde, som tester - Desuden vil TRIM understøttelse i RAID give dårligere datasikkerhed, da du så tvinger data ind over softwaren, så system nedbrud, RAM fejl osv. kan påvirke din RAID mere end hvis du ikke brugte TRIM.


    TRIM er og vil være en dårlig løsning for en RAID, for en god stabilitet, så skal man helst lade hardwaren gøre arbejdet, i stedet for softwaren. Så selvom TRIM evt. er mere effektiv, så har det altså nogle alvorlige bagsider....


    Men det er så ikke så vigtigt.. Det vigtige var at du blandede AMD ind i TRIM support, og det hang ikke lige sammen da en driver sørger for det:)

  • Det er dejligt at se en masse kommentarer og erfaringer på SSD diske fra jer alle :)


    Lige nu sidder jeg med følgende setups i mine overvejelser:


    1x Samsung 830 256gb
    1686kr ved Proshop


    1x Crucial M4 256gb
    1673kr ved Proshop


    2x 128gb Samsung 830
    943kr (1886kr) ved BjTrading


    2x 128gb Crucial M4
    867kr (1734kr) ved BjTrading


    De skal køre på et Crosshair IV bundkort fra Asus med en WD Black som lagerdisk - altså skal de stå for alt installeret på maskinen.


    Er jeg på rette spor eller er det helt ved siden af?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H