beste AM3 + Bundkort ?

  • Skal had bygge mig en ny computer her til sommer og kunne godt tænke mig at vide hvad i synes der er det bedste AM3 + bundkort angående pris, performance og features, ind til vide har jeg fundet frem til.
    http://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-Fatal1ty-990FX-Professional-2330075.html
    Er dog heller ikke sikker på om jeg skal vælge ivy brigde (i5 3760/i7 3770) eller Fx-8120 (gider ikke tage 8150 da jeg selv vil overclock), gamer nok mest sammen med at jeg nok vil begynde at lave noget med musik

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvis vi tager kortet alene på features og ydelse, så vil jeg mene at Asus Crosshair V er det rette valg. Har selv det ældre IV og det er det bedste kort, jeg har arbejdet med. Hvis prisen så også skal med, så er der en deæ flere bud, men skal du have det bedste så vil jeg mene Crosshair er dit kort.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Renegger har ret som han plejer:-)


    Asus crosshair IV er det bedste du kan få, og FX-8150 er den bedste til bundkortet, hvis du vil overklocke - FX8120 kan gøre det mere kompliceret, da FSB bussen kommer højt op, og RAM hastigheden kommer til at ramme skævt på CPU'ens basis clock.... Længere historie... Man skal altid overclocke på FSB bussen, for at opnå ordentlig ydelse:)


    Hvis du vil overclocke til 4ghz er FX-8120 fin, så kommer rammen til at køre 2066mhz, og vil fungere kanon(Hvis du sætter indstilingerne rigtigt - Kan tage dage...).


    Og hvis du vil køle dine ram med vandkøling eller det som er bedre - Så er et overclock til 4,5-4,6ghz også fint med FX-8120:-) - Rammen havner på over 2300mhz...


    Men hvis du ikke vil køle dine RAM specielt, og du vil overclocke til over 4ghz - Så hold dig til FX-8150, bare et godt råd:-)


    Jeg har skrevet lidt mere om de hastigheder du rammer her. Det er delvis teori - Dog har jeg salv lavet en del af de overclocks du finder der, for at finde det bedste overclcok - Det bedste overclock er normalt ikek den højste CPU hastighed... Min køre bedre ved 4,5ghz end ved 5ghz f.eks. selvom den er stabil ved 5ghz: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=10&t=700

  • Tja det er vel lidt lige som at skulle sige, om du bedst kan lide moderen eller datteren, altså hver sin smag.


    Vil du som jeg gerne have mulighed for at kunne skrue på alt i bios og med meget små tolerancer, så ville jeg kigge på Gigabyte eller MSI.
    Asus og jeg kan bare ikke sammen og har aldrig kunnet det, måske er det ændret efter de osse bruger UEFI bios, det ved jeg ikke og jeg har heller ikke lyst til at finde ud af det.


    Kig på hvilke features du får brug for og ikke bare på hvad der følger med, resten er jo bare lort du alligevel aldrig vil bruge og som koster mere.
    Asrock har jeg blandede oplevelser med, altså ved normal CPU hastighed kører de board jeg har haft fingerene i, så absolut udemærket og stabilt, mens ved OC er jeg bestemt ikke særlig imponeret hvis du planlægger at hive alt ud af hele systemet, men til prisen taget i betragtning, så er det selvfølgelig osse noget man måske skal have med i sine overvejelser.


    Bare sørg for at det er chipsettet FX990, så får du alle features med uanset hvilken producent, du så end vælger.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • så Asus vil være det bedste valg ? har selv et Msi bundkort som i nok kan se hvilke jeg har haft blandede oplevelser med, så går nok med asus, og ja vil nok overclock mine ram men skal jeg bruge custom vandkøling til det ?


    Hvad skulle jeg så vælge hvis jeg skulle vælge mellem de her to.
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=645771


    Eller
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638069

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Den billige af dem, problemer med en FX-8120 som køre 4,5ghz, er at rammen havner på 2300mhz hvis det skal køre ordentligt - Og hvor køber du ram som kan køre 2300mhz, desuden skal chipsættet på bundkortet også køles ekstra i den sammenhæng... Jeg ved ikke hvor nemt det er at får det stabilt op i den hastighed, jeg har ikke rodet med det:-)


    Jeg vil anbefale dig at holde dig til FX-8150 og så overclocke den til 4,5ghz - Så havner dine ram på 2000mhz, og det køre rigtigt godt...


    Jeg køre personligt:


    FX-8150@4,5ghz
    Asus crosshair V
    gammel luft køler(Mugen 2)
    8GB 1600mhz CL6 RAM, som er overclocket til : 2000mhz CL7 RAM


    Jeg har brugt disse ram: http://www.memoryc.com/compute…e68624dualchannelkit.html ved 1,575 volt, og cl 7-12-7.. bla bla.. så er de 100% stabile, de kan dog godt køre 7-8-7 stabilt, men så skal de op på 1,625volt, og skal luft køles.... Af en eller anden årsag kan jeg ikke få dem op på mere end 2100mhz, selvom jeg sætter den til 12-12-12..... Mine gamle ram ville gerne køre over 2300mhz - Men med dårlige timings.. :-P


    Det er ret svært at få fat i gode ram, især i Danmark, det er det største problem.

  • Undskyld jeg spørg men er det ikke bedre at du køre CL7 end CL9 da jo laver de er jo hurtigere er de eller er det mig der har misforsået noget?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jo CL7 er hurtigere, det er derfor jeg køre CL7:-)

    lol lige meget det var bare mig der have læst lidt forkert :D
    men tak for de mange gode råd

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jesper, hvis du optimere din 8 kernet FX CPU, med de bedste RAM, og windows 8 64bit. Så kan du få en lyn hurtig computer, desværre er der mange Intel fanboy's som kan gå hen, og blive møj modbydelige(De kan bare ikke li' AMD, og slet ikke hvis AMD er bedre..) - Men blandt venner, klapper de få fans heldigvis bare i(De kan jo se hvad en FX kan, så må de jo glemme alle de dårlige benchmarks online), og nogle siger jammen de kan bedst li' Intel - Og det er jo fair nok, faktisk er der også nogle få ting, Intel er bedre til i den pris klasse, men det er ikke meget;-)


    Alt guldet ligger i at AMD's FX CPU har 8 kerner, som er fuldt understøttet med windows 8 64bit, og det at den understøtter 1866mhz RAM uden overclock:) 8 kerner har jo så også store krav til rammen... Og derfor er det vigtigt at ha meget hurtig ram, til en CPU som er så hurtig, det er jo desværre kun dual channel.. Personligt har jeg haft stor fornøjelse med de ram stænger jeg kunne få til at køre CL6-6-6 ved over 1800mhz - Men... Det kræver virkeligt god køling af rammen, og alligevel er rammen ikke glad for det i længden.




    Bare lige, en lille forfriskning herfra:-)

  • Tænker bare på at windows 8 er i beta så vil der ikke være mange fejl i det i forhold til win 7, og har været her længe nok til at vide at der er en flame war imellem intel guys og amd guys

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg bruger windows 8 64bit - Nu er windows 8 en release kandidate efter hvad jeg ved men ok.. Ofte er de fyldt med fejl - Det er denne her ikke;-)


    Du kan roligt installere windows 8 64bit, dog er du næsten tvunget til at bruge microsofts egen viruskiller, men den holder da også virus væk.

  • mener du microsoft security essentials ? for det bruger jeg selv og hvad med spil og applikationer

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • mener du microsoft security essentials ?


    Jeps, jeg er ikke så glad for den.... Men det er der mange der er, og den gør også jobbet:-)

  • mange tak for de gode svar (især Dnope) :thumbsup:
    håber i også vil kigge på det her
    sommer build (tips)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB