Nas eller hjemme server?

  • Holla Tweak.


    Jeg går og planlægger at få lavet mig noget medieserver/nas something. Jeg kan bare ikke helt finde ud af hvad jeg helst vil have og hvad jeg har brug for. Så måske i kunne hjælpe mig lidt på vej.


    Mest af alt skal jeg have en del lagerplads (en 3 tb mindst) Det er noget jeg godt gad have backup af. Så jeg tænker 4x2tb diske (starter nok kun med 2.) Det skal jo nok køre noget raid af en art.


    Derudover gad jeg godt at man kunne sætte den til et tv og afspille film fra den. Kan det egentligt lade sig gøre over wi-fi? Så slipper jeg for at trække hdmi kabler i hele hytten.


    Derudover gad jeg også godt at afspille musik i hele hytten fra denne pc. (hvordan højtalerne nemmest bliver sat sammen har jeg ikke helt funder ud af, ideer er velkomne.)


    Så ja det skal være lager og streaming af musik og film. Det går jeg ud fra en NAS ikke kan. De nas'er jeg har set med plads til 4 diske koster alligevel også godt oppe hvad en almindelig pc koster, så det virker fjollet ikke bare at lave en server, er i enige i det, eller har jeg misforstået noget?


    Selve maskinen tænker jeg skal stå i et skab, størrelse er næsten ligemeget og larm har heller ikke den helt store fakta. Strøm har dog en smule at sige.


    Undskyld denne lange smøre, håber nogle af jer vil komme med nogle gode bud :) Maks pris er svær at fastsætte men gerne billigst muligt, jeg er dog klar over at det koster en smule. (i må gerne finde en løsning uden diske, da det nok er noget der kommer senere, da jeg har nogle.)

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Jeg ville droppe en sådan "all-in-one". Det er ofte at det ikke rigtigt virker....


    Jeg ville kigge på (og har) et setup bestående af en NAS (eventuelt Synology DS4xx) kombineret med f.eks en WD-TV live ved fjernsynet til afspilning af film og anden på TV'et. Derudover så kig på en løsning ala Squeezebox eller alternativt noget airplay.


    Musik kan du sagtens køre trådløst. HD film derimod bliver et problem - det er sjældent en god løsning med trådløs overførsel til dette.


    Den lidt dyrere med også lidt lækrere løsning på musik hedder nok SONOS, men de to andre muligheder er også oplagte.


    /ask

  • Der er kun at sige med din Musik er det Sonos.
    Din NAS kunne være sådan en her http://www.edbpriser.dk/nas-la…ds411slim-id-4685295.aspx
    og til dine film kunne også være til din Musik- det være en boxee box http://www.hifipriser.dk/medie…link-sort-id-4313788.aspx


    og vis det er er den her en guide til at lave din egen nas
    Tag en håndfuld gamle drev, og gør dem til en sikker filserver.
    I løbet af det seneste års tid har vi draget fordel af det utrolige prisfald inden for traditionelle roterende harddiske. Indtil de tragiske oversvømmelser i Thailand var priserne faldet til 400 kroner pr. terabyte. Det havde fået mange af os til at opgradere vores systemer med nye drev, og det flød rundtomkring med gamle drev på 160GB til 500GB. Det oplagte spørgsmål er: Hvad skal vi gøre med disse drev?
    Det giver ingen mening blot at smide dem væk. Det ville være spild af gode drev, og måske ligger der personlige data på dem. Man kan bruge dem i en ekstra PC, men vi har valgt at bruge dem til en lagerserver.
    Ideen bag dette valg bygger på tre tanker: For det første er disse drev for små og for langsomme til at gøre nytte i et eksternt drevkabinet. For det andet er de gamle, og der er risiko for drevnedbrud. Efter tre år lever drev normalt på lånt tid. For det tredje har vi alle brug for sikker og problemfri lagerplads.
    Den mest oplagte løsning er Jbod, men det er også den mindst tiltrækkende. Som lagerarray er den rædsom, den gør ikke noget mærkbart ved redundans, hastighed eller komfort, ud over at man kan smække flere drev i. Hvis et drev svigter, mister man alle data på drevet. Hvis man bruger striping, mister man alle data på Jbod’en.
    Hvilken raid er den optimale?
    Den bedste løsning er raid, men ikke raid 0, for den bruger striping og giver dermed ingen redundans. Heller ikke raid 1, for den giver kun basal mirroring. Raid 01 dur heller ikke, for den er et mirror af et striped array. Raid 5 er den foretrukne opsætning, for den bruger striping med distribueret paritet.
    Det vil sige, at den bryder data op på tværs af flere drev og opnår accelereret læsning/skrivning, men den muliggør redundans ved at oprette en paritetsblok, der bliver distribueret over alle drevene. Hvis et drev svigter, kan det pågældende array blive genopbygget, og alle data kan gendannes fra paritetsblokkene. Hurra!
    Opnår vi perfektion?
    Det lyder ideelt, ikke? Men vi kan gøre det endnu bedre. Raid er faktisk meget gammelt, og i dag findes der overlegne løsninger. ZFS (Zettabyte File System) kan lagre en vanvittig mængde data, der måles på zettabyte-niveau. Det er 2 i halvfjerdsindstyvende. ZFS blev lanceret af Sun Microsystems i 2005, og det er således opdateret og kombinerer drevstyring, dataintegritet og snapshots plus raid-z-funktionalitet.
    Ikke så indviklet som det lyder
    Hvis du synes, at det lyder forfærdelig indviklet, skal du ikke være bange. Den bedste implementering til hjemmebrug er FreeNAS fra http://www.freenas.org. Det er et strålende operativsystem, der bygger på FreeBSD, og det er beregnet til netværksforbundne lagerenheder. Der har været understøttelse til ZFS siden 2008, men den blev betydeligt forbedret i begyndelsen af 2011.
    Der kan opstå visse situationer, som vi ikke dækker her. Den første er pata-drev, men vi går ud fra, at de er for gamle og for langsomme til at komme i betragtning. Det betyder ikke, at det er umuligt, men man bliver begrænset til højst fire enheder og potentielt to på nyere bundkort.
    Et nyere problem knytter sig til SSD og hybridkonfiguration – det ligger uden for denne artikels emne – idet ZFS muliggør acceleration af læseadgang eller logging ved at vælge et enkelt drev til at lagre disse data. Vi nævner denne funktion i den generelle gennemgang, men den sigter på specielle løsninger.

    Mvh
    Kasper :pinch:

  • Tag en E-350(Bundkort med APU koster ca. 700kr.), og byg det hele ud fra den - Den kan godt trække det, og er meget billig i strøm(Hurtigere end Intel atom).


    Du skal bruge mindst 1333mhz ram, helst CL6 / CL7.


    Den trådløse HDMI havde Aldi på et tidspunkt.. Jeg ved ikke hvor du køber den nu.




    mvh.

  • Jeg tænkte godt at det nok endte med at jeg skulle købe nogle ting hver for sig. Er der ellers nogle ideer?

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Jeg startede oprindeligt med et DIY NAS der var baseret på en Intel Atom D510.
    Det kørte jeg så software RAID5 på med 4 diske.


    Udover det downloadede jeg fra tid til anden relativt store .rar filer med tilhørende .par set.
    Skulle .rar filerne repareres med .par filerne på mit software RAID5 kunne det tage op imod 24 timer fordi CPU'en simpelthen var for langsom.
    Jeg satte derfor en dedikeret hardware RAID controller i, det hjalp lidt på det, men det tog stadig lang tid at .par kontrollere .rar filerne og derefter udpakke dem.


    Det var SABNZBD der hentede filer fra binære nyhedsgrupper og derefter sørgede for at udpakked dem, helt automatisk.


    Jeg endte med at købe følgende kabinet:
    http://www.chenbro.com/corpora…roducts_detail.php?sku=79


    Det er et kabinet til Mini-ITX boards med 4 hotswap skuffer, virkeligt lækkert til små NAS projekter.


    Dengang baserede jeg det på et ITX board til mobile CPU'er, i mit tilfælde en Intel P8600.


    I dag ville jeg formentligt tage et LGA1155 ITX board med en I3-2100T eller I3-2120T.


    Skal du udelukkende bruge det til storage og ikke en masse fancy ting, så kan en f.eks. E-350 sagtens håndtere det.
    Det er kun fordi .par checks og efterfølgende udpakning kræver en del af CPU'en at mit behov var større :)

  • Jeg er godt nok lidt i tvivl om jeg skal lave min egen nas eller bygge en selv. I foreslår jo begge dele. Hm, jeg skulle måske se hvad der bliver billigst og som kan hvad jeg vil.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Hvis jeg stod i din situation, ville jeg købe en NAS, og til filmafspilningen ville jeg købe en mediestreamer.


    Men kan du godt lide og nørde med en hjemmeserver der kan alt, så tag den løsning. Men du skal nok stadig have fat i en mediestreamer, da jeg tvivler på du gider hører på en hjemmeserver i stuen/værelset. Du skal stadig trække LAN kabler, da et HDMI ikke har ubegrænset længde. Wi-Fi kan teoretisk set godt trække FullHD uden den helt store komprimering, men problemet i Wi-Fi er, at den typisk taber signalet et spiltsekund, og så oplever du små hak i filmen.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Umiddelbart er gaming-king inde på noget af det rigtige.


    Vil du selv nørde med NAS'et, så er hjemmebyg vejen frem, skal du have noget der bare virker skal du købe f.eks. et Synology NAS.
    Det kommer helt an på hvad du har af forventninger samt hvor meget du selv ønsker at kunne pille ved det.

  • Ja, som jeg også skrev i min første post, så er jeg helt enig med gaming-king. Hvis det ikke er fordi du gerne vil nørde med det, så ville jeg købe en færdig NAS og kombinere denne med en mediestreamer.


    /ask

  • Jeg kan rigtigt godt lide at nørde med tingene. Men det skal også gerne kunne betale sig. Som jeg ser det u fra hvad i har skrevet, er det nok smartest med en NAS også forsætter jeg bare med at bruge min bærbar som afspiller indtil videre.


    Hvilken Nas vil i foreslå?


    Kravene er at man skal kunne streame/afspille full hd fra den og at den kan køre en torrent program. Plads til 4 diske (efter at have søgt lidt kan jeg se at 3tb diske koster pr mb det samme som 2 tb. Så plads til kun 2 diske ville gå. Derudover ville det være rart hvis den kunne afspille/streame til to pc'er på samme tid. Kan det lade sig gøre? Jeg ved ikke lige så meget om hvor meget det trækker.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

    Rettet 2 gange, sidst af KreaTive ().

  • Jeg ville oppe på en Synology eller QNAP NAS. Det er klart de to bedste kandidater på markedet. Hvilken du vælger er ikke så vigtigt, de vil alle kunne imødekomme dine behov - hvis du har den KABLET på netværket.


    /ask

  • Skal lige siges jeg startede med en nas, og de skrev flot at den havde 1gb netkort, og kunne overføre med op til 70kb/sek.


    Jeg blev slemt skuffet, NAS'en var MEGET! Lang tid om at overføre filerne, det var helt normal at ryge ned på 2kb/s hvis der var 2-3 stykker der overførte samtidigt, og skulle du lige smide et par TB over på NAS'en.. Så kunne du godt give dig tid, jeg droppede det efter 400GB(Tog flere timer... Sov imens... Under 10kb/s, selvom den ikke lavede andet).




    Derfor solgte jeg min NAS, og byggede min egen lille server(En NAS er også en server, men... :-)

  • Dnope, uden at vide alt for meget, men ud fra forskellige tests. Så her der nok været noget galt med dine indstillinger. Jeg går også ud fra du mener mb og ikke kb.


    Men nu er jeg lidt i tvivl da jeg ikke kan finde ud af om jeg skal køre raid 0 eller 5. Altså om jeg skal have plads til 2 eller 4 diske. Burde nok bare købe en med 4.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Dnope, uden at vide alt for meget, men ud fra forskellige tests. Så her der nok været noget galt med dine indstillinger. Jeg går også ud fra du mener mb og ikke kb.


    Ups, ja selvfølge mb/s :)


    Nej de 70mb/s var målt ved brug af ftp, og vi skulle bruge den i en workgroup - Den nye ejer har samme problem, der er den også for langsom.

  • Så er der noget galt med opsætningen af netværket!


    Det kører vel ikke trådløst og med flere samtidige forbindelser? Jeg har på mine ds211j, ds212 og ds712+ ikke haft den slags problemer på noget tidspunkt.


    Til OP: Hvis du har pengene skal du nok købe en 4-bay NAS (f.eks ds412+), og så kan du jo bare starte med 2 diske ud udvide senere når du får brug for mere plads.


    Husk i øvrigt at Raid IKKE er backup! Selvom du kører Raid 1 er der ikke sikkerhed for data hvis du fucker op i noget, der bør/skal laves backup eksternt af vigtige data (det gør jeg selv med jævne mellemrum til en ekstern USB disk).


    /ask


  • Så er der noget galt med opsætningen af netværket!


    Det kører vel ikke trådløst og med flere samtidige forbindelser? Jeg har på mine ds211j, ds212 og ds712+ ikke haft den slags problemer på noget tidspunkt.


    Nej Jacobask, der er intet galt med netværket nogle af stederne.


    Trådløst!? Det var under bælte stedet det der.... Nej! Jeg køre ikke trådløst... Hvad tror du jeg er...(Det siger vist sig selv hvad du tror, så du behøver ikke svare..) Når jeg siger den NAS kun kørte med max. 10mb/s så kørte den ikke hurtigere, jeg ved godt hvad jeg snakker om. Det var en billig NAS fra QNAP.


    f.eks. en ds211j er også noget nyere, end den jeg havde - Vi snakker om NAS for ca. 5 år siden.. Men jeg tvivler meget på de er blevet så meget bedre, i dag ville mit krav jo ikke være over 50mb/s - Men over 100mb/s, og det er hvad du kan opnå ved at bygge en billig en selv til under 1500kr. + prisen for harddiske.

  • Nej Jacobask, der er intet galt med netværket nogle af stederne.


    Trådløst!? Det var under bælte stedet det der.... Nej! Jeg køre ikke trådløst... Hvad tror du jeg er...(Det siger vist sig selv hvad du tror, så du behøver ikke svare..) Når jeg siger den NAS kun kørte med max. 10mb/s så kørte den ikke hurtigere, jeg ved godt hvad jeg snakker om. Det var en billig NAS fra QNAP.


    f.eks. en ds211j er også noget nyere, end den jeg havde - Vi snakker om NAS for ca. 5 år siden.. Men jeg tvivler meget på de er blevet så meget bedre, i dag ville mit krav jo ikke være over 50mb/s - Men over 100mb/s, og det er hvad du kan opnå ved at bygge en billig en selv til under 1500kr. + prisen for harddiske.

    Brugte du nogen form for RAID på dit Qnap?

  • Nej Jacobask, der er intet galt med netværket nogle af stederne.


    Trådløst!? Det var under bælte stedet det der.... Nej! Jeg køre ikke trådløst... Hvad tror du jeg er...(Det siger vist sig selv hvad du tror, så du behøver ikke svare..) Når jeg siger den NAS kun kørte med max. 10mb/s så kørte den ikke hurtigere, jeg ved godt hvad jeg snakker om. Det var en billig NAS fra QNAP.


    f.eks. en ds211j er også noget nyere, end den jeg havde - Vi snakker om NAS for ca. 5 år siden.. Men jeg tvivler meget på de er blevet så meget bedre, i dag ville mit krav jo ikke være over 50mb/s - Men over 100mb/s, og det er hvad du kan opnå ved at bygge en billig en selv til under 1500kr. + prisen for harddiske.



    Du har ret; NAS servere var meget langsomme, hvis vi blot går få år tilbage. Især 5år er lang tid. Men der er sket meget siden da!


    Men er det kun store filer man flytter, opnår jeg fx nemt hastigheder der ligger over peaker et gigabit netværk (altså mellem 100-120 MB/s.)


    Men er det derimod mapper med en masse .mp3 filer i, så falder hastigheden ned til 30-40 MB/s. Disse hastigheder er uden jumboframes.


    Det er selvfølgelig også klart en fordel, hvis man kan lave en "Link Agreggation" mellem sin NAS, Computer og Switch. Jeg har netop købt ind til formålet og kan ikke vente med at prøve det af. Altså så jeg har to gigabit kabler gående mellem computer, switch og NAS. Så vidt jeg har forstået, så bliver hastigheden ikke bedre af enkelte overførsler, men derimod sker der noget, der hvor man overfører mange filer på samme tid.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Brugte du nogen form for RAID på dit Qnap?


    Nej men harddisken kunne overføre med over 50mb/s, og de reklamerede med at den NAS kune overføre med 70mb/s dengang(de glemte bare at fortælle, det var ved brug af FTP;-P


    Det kostede mig ca. det halve at bygge en NAS selv, som havde muligheden for RAID, og som leverede alle de data harddiskene kunne klare:)


    Siden har jeg frarådet NAS, da de ofte koster mere end det man selv kan bygge dem for, og selv gjort er godt gjort - Især hvis trådstarter gerne vil ha' den skal kunne noget mere:)