Ny stationær til diverse brug

  • Hej


    Har nu haft bærbare i 5 år, nu er det på tide at jeg får en stationær igen. Jeg bruger min computer til design af hjemmeside og programmering af hjemmeside, så jeg har planer om at jeg skal have 2 stk. Samsung SyncMaster S24A350H som skærme. Jeg har ikke planer om at spille de store spil, da jeg spiller for det meste på min ps3. Dog må den gerne kunne trække lidt spil, dog ikke i den helt store kvali :P


    Jeg vil forhøre jer om i kan lave et godt setup til mig, som jeg selv kan samle? Har kigget lidt på dette kabinet. http://www.edbpriser.dk/kabine…encio-550-id-4953101.aspx
    Valget er faldet på denne, da jeg er ude efter noget der ikke har alt det gejl, vil bare have noget stilrent.


    Jeg har i forvejen Windows 7 Home premium 64 bit som os, har valgt ikke at investere i nyt.


    Jeg skal så bruge hjælp til:


    CPU, PSU, Bundkort, Ram, Grafikkort (med 2 hdmi udgange til skærmene), SSD harddisk til OS og programmer, samt en 500gb eller 1tb harddisk til musik, filer osv. Evt. en blæser til cpuen.


    Jeg har cirka 5k at benytte til disse ting.


    På forhånd tak


    Jesper

  • Jeg synes at den maksimum pris du har sat er meget lav i forhold til hvad du beder om men hvis du nu lige spare op eller måske køber nogle brugte harddiske eller sådan noget i den bold gade, for jeg synes ikke at det jeg vil kunne fixe sammen til dig vil holde i ret lang tid, eller vil du bare få mange problemer med det hardware du sat sammen bare fordi at du lige ville spare lidt penge på den computer så ærlig talt så spar nogle flere penge op så du kan få en god kvalitet computer istedet for noget lort, håber du kan bruge mit svar til noget

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Tak og fint bud. Hvad er forskellen på Intels proccessore og amds?
    Det grafik kort, har kun 1 hdmi udgang, hvis jeg har 2 skærme med hdmi / vga udgang er det lidt svært at sætte til deri :P


    Nogle andre bud?

  • Jeg synes at den maksimum pris du har sat er meget lav i forhold til hvad du beder om men hvis du nu lige spare op eller måske køber nogle brugte harddiske eller sådan noget i den bold gade, for jeg synes ikke at det jeg vil kunne fixe sammen til dig vil holde i ret lang tid, eller vil du bare få mange problemer med det hardware du sat sammen bare fordi at du lige ville spare lidt penge på den computer så ærlig talt så spar nogle flere penge op så du kan få en god kvalitet computer istedet for noget lort, håber du kan bruge mit svar til noget

    Kan nok give 1000-1500 mere frem hvis det er. Så jeg har 6300 til kabinet, ram, psu, cpu, ssd harddisk, lager harddisk, grafikkort ram. evt blæser

  • 601219 2x4096 MB DDR3 1600 MHz CL9 Corsair 347,00
    649410 24x48 Sony Optiarc AD-5280S (Sort) 160,00
    621863 Cooler Master Silencio 550 603,00
    738278 Socket 1155 AsRock Z77 Pro3 694,00
    600309 120 GB OCZ Agility 3 Series SSD 816,00
    746000 Core i5 / 3.4 GHz / LGA1155 Socket / 1.649,00
    574556 500 GB Seagate Barracuda 7200.12 561,00
    629858 Radeon HD 6870 1 GB PCIe XFX 1.132,00
    463198 750 Watt EPS-750W Ultra Silent 302,00
    Total - - 6.264,00


    Tast varenumrene i venstre side ind på http://www.bj-trading.dk


    Et forslag indenfor dit nye budget med det kabinet du selv ønsker.
    Det er et ivy bridge setup med en I5 processor.
    Umiddelbart ville jeg nok personligt skrotte SSD'en og tage et bedre grafikkort, og købe SSD'en på et senere tidspunkt.


    Forskellen på et AMD og Intel setup er, udover at de fremstillet af forskellige producenter, ydelsen.
    Der findes et hav af anmeldelser og benchmarks der kan klarlægge for dig præcis hvilken CPU der kan hvad:


    http://www.bit-tech.net/hardwa…ore-i5-3570k-cpu-review/1
    http://www.xbitlabs.com/articl…70k-i5-3570k_2.html#sect0
    http://www.madshrimps.be/artic…0K-Review/0#axzz1upSTKhyF


    Er bare nogle stykker af mange hvis du f.eks. googler i5-3570k benchmark.


    Tag de ting du mener er interessant for det du kommer til at bruge CPU'en til (Gaming, videoredigering osv.) og sammenlign.
    Gør op med dig selv hvad du kan leve med kontra hvad du vil betale for :)

  • Tak for forslaget, ser rimlig godt ud :) Det grafik kort der er valgt, skal jeg så slutte den ene af skærmene til med hdmi, og den anden dvi?


    Ang. ssd har jeg bare fået afvide at det er godt at have hvis man er træt af langsom opstart af programmer, osv.

  • Tak for forslaget, ser rimlig godt ud :) Det grafik kort der er valgt, skal jeg så slutte den ene af skærmene til med hdmi, og den anden dvi?

    Ja, det ville være måden at gøre det på.
    Har du brug for mere end én HDMI port kan du få en adapter fra f.eks. mini-displayport til HDMI:
    http://www.av-cables.dk/billed…rkabel_020_m_3984_da.html


    Mht. SSD'en så fjerner du helt sikkert ventetiden ved rigtigt mange ting hvor harddisken er flaskehalsen :)
    Skal PC'en bruges allround er det nok heller ikke en dum ting at købe med i første omgang.
    Skulle den bruges til hardcore gaming ville jeg nok have prioriteret et større grafikkort her og nu, og så en SSD senere :-)

  • Forskellen mellem intel og amd er at intel har mere performance Per. core en anden ting er at intel har bedre ram performance end amd, der er sikkert mange andre ting men det her er bare de grundliggende ting.


    Forslag til computer:


    Bundkort: Asus M5A97


    Processor: FX 8120


    Grafikkort: XFX Readeon HD 7770 2GB


    Ram:G.Skill Ripjaws 2x4 GB


    Harddisk:WD Caviar Black WD1002FAEX


    SSD: intel 330 Serie 120 GB


    Strømforsyning: Cooler Master GX RS-750-ACAA-D3


    Kabinet:Fractal Design Define R3

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Tak og fint bud. Hvad er forskellen på Intels proccessore og amds?
    Det grafik kort, har kun 1 hdmi udgang, hvis jeg har 2 skærme med hdmi / vga udgang er det lidt svært at sætte til deri :P


    "Det grafik kort, har kun 1 hdmi udgang, hvis jeg har 2 skærme med hdmi / vga udgang er det lidt svært at sætte til deri :P"


    Det er derfor jeg tilføjede en DVI til HDMI converter, så du har 2 HDMI udgange;-)




    "Hvad er forskellen på Intels proccessore og amds?"


    AMD er generelt hurtigst i programmer/spil som bruger mere end 4 kerner. AMD er typisk hurtigst til prisen. AMD er mere strømbesparende, når de yder 5-10% af den maximale ydelse.


    Intel er generelt hurtigst i programmer/spil som bruger 4 kerner eller derunder. Intel er mest strømbesparende ved max. ydelse og idle.


    Programmer og spil, vil bruge flere, og flere kerner med tiden - Så jo længere tid du har en 8 kernet AMD computer, jo mere glad bliver du for at du valgte AMD;) Så hvis du har din computer i et par år, så skal du helt sikkert tage AMD.


    AMD og Intel er lige stabile, overclocker lige godt osv... Så på andre punkter er der ikke forskel, husk at sammenlig er AMD og Intel system til samme pris - Hvis du sammenligner, og husk! AMD har 8 kerner, ingen spil, og kun få programmer bruger 8 kerner endnu(Det kommer:)

  • intel har bedre ram performance end amd.


    Nej... AMD's nye CPU'er understøtter 1866mhz til rammen, hvor mange intel cpuer ligger på 1066-1600mhz. Så på nogle punkter er Intel hurtigere ram mæssigt, på andre punkter er AMD hurtigst.


    Jeg antage vi snakker om computere med dual channel ram, ud fra trådstarters pris nivo.




    mvh.

  • Mht. SSD'en så fjerner du helt sikkert ventetiden ved rigtigt mange ting hvor harddisken er flaskehalsen


    Når folk ser forskellen på en computer med SSD, og uden SSD - Så er det de færreste som vil ha' en SSD, for windows 8 udnytter den hastighed harddisken har meget bedre, og windows 8 er gratis pt.

  • Vil lige kigge jeres setups igennem når jeg er hjemme fra job..
    Overvejer også at gå ned til denne skærm http://www.samsung.com/hk_en/c…c?subsubtype=series-3-led


    Da det kan ske det bliver for voldsomt med 2 stk 24". Nogle der har erfaringer med denne? Den har nogenlunde ens specs iforhold til S24A350H


    Husk at en 'gammeldags' skærm, som ofte kørte i 1280x1024, eller 1600x1200 i 19" - Svare til en 22" i 1920x1080:-)

  • Nej med det mener jeg at du skal huske at 2 skærme, som begge er 24" - Kan ha' meget forskellig størrelse:-)


    Opløsningen på skærmen har betydning for skærmens fysiske størrelse - Hvor en skærm med 1920x1080 opløsningen er meget lille i forhold til antal tommer, så er en skærm med opløsningen på 1600x1200 eller 1280x1024 meget stor i forhold til antal tommer:)


    Jeg tænkte du ikke køber computer så tit, og der er mange som bliver ret skuffet over størrelsen på skærme med 1920x1080 opløsningen:)


    Det bliver også kaldet Aspect Ratio, hvor 16:9 er meget lille i forhold til antal tommer, og 4:3 eller 5:4 er meget stor i forhold til antal tommer:) Igen snakker vi om den fysiske størrelse, af selve skærmen billedet er på.

  • #15
    Det gælder jo hvad du skal bruge den til eksempelvis hvis du skal bruge den til gaming vil 24 tommer være maksimum for mig da især hos fps gaming skal man had hurtig refresh rate i skærmen og der er 24 tommer eller 23 nogle af de bedste uden at det bliver for småt.
    Men hvis du skal se film eller lave noget med billeder så skal man nok had noget støre da det jo er dejlig at kunne had en stor skærm når det kommer til film og billeder

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Nej med det mener jeg at du skal huske at 2 skærme, som begge er 24" - Kan ha' meget forskellig størrelse:-)


    Opløsningen på skærmen har betydning for skærmens fysiske størrelse - Hvor en skærm med 1920x1080 opløsningen er meget lille i forhold til antal tommer, så er en skærm med opløsningen på 1600x1200 meget stor i forhold til antal tommer:)


    Jeg tænkte du ikke køber computer så tit, og der er mange som bliver ret skuffet over størrelsen på skærme med 1920x1080 opløsningen:)

    Jeg har en samsung t220 som jeg benytter til at slutte til bærbaren hver dag, den er jeg rimlig tilfreds med. Men den skal udskiftes da den er begyndt at pibe fra elektronikken, tror det er en kondensator der er ved at gå sig en tur. Men hvis jeg købte 22" istedet kunne jeg benytte de penge jeg spare til evt. et bedre grafikkort.


    Har denne setup indtil videre, prisen er oppe på 11000.


    Skærm - 2 stk. Samsung SyncMaster S22B350H


    Mus - Logitech MX 518 Optical Gaming Mouse


    Tastatur - Logitech Illuminated (Dansk) (USB)


    Musemåtte - SteelSeries 4HD


    Kølerpasta - Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound



    Kabinet - Fractal Design Define R3


    CPU - Core i5 I5-3570K 6 MB (Intel Boxed)


    Strømforsyning - Corsair Enthusiast Series TX650 V2


    Bundkort - ASRock Z77 Pro3


    Ram - Corsair Vengeance 2 x 4 GB


    Grafikkort - ASUS HD7850-DC2-2GD5 (2 GB)


    OS harddisk - OCZ Agility 3 Series Solid State Disk 120 GB


    Lager harddisk - Barracuda 7200.12 500 GB


    DVD drev - Sony Optiarc AD-5280S (Sort)

  • Hmm.. Der er specielt nogle ting jeg vil fremhæve... :)


    Glem alt om watt, den strømforsyning er meget dårlig... EPS-750W Ultra Silent


    XFX Radeon HD 6870, XFX er et dårligt mærke, ofte kan du finde et andet mærke til samme pris eller billigere:)


    OCZ Agility 3 Series Solid State Disk 120 GB, uden mærket SSD disk, dog er der nogle Intel folk der piver over den låser i deres system.. Så til AMD fint, til Intel... Jeg ved det ikke. Bortset fra det er SSD harddisk ligemeget, hvis du bruger windows 8. Der kunne du spare penge til et HD7850 grafikkort.


    Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - Glem det, der følger en udenmærket kølepasta med på CPU køleren.


    Hvis du skal ha' større grafikkort, så vil jeg også anbefale at opgradere til AMD systemet - Det er der mere fremtid i, da AMD cpu'en er hurtigere når den bruger alle 8 kerner, og det kommer den til efter hånden som spillene begynder at understøtte flere kerner. Bare se på Battle field 3, det spil bruger 4-6 cpu kerner(De sidste 2 kerner bruger det næsten ikke), man alligevel er det nok til AMD's cpu er hurtigere, så kan du selv forstille dig når spillene begynder at bruge 6 eller 8 kerner fuldt ud;-)

  • HD7850


    Tak for svaretEPS-750W Ultra Silent udskiftets med en Corsair
    Enthusiast Series TX650 V2


    XFX Radeon HD 6870 udskiftes med en ASUS HD7850


    Så begynder det vel snart at ligne noget? :)
    Ang. SSD så har jeg planer om at bibeholde mit windows 7


    Vil lige kigge på dit forslag igen når jeg er hjemme, alle folk jeg kender anbefaler bare intel, men kan være man skal over i noget amd igen. Det var min gamle stationær.