Valg af SSD

  • Hej Tweakere


    Jeg fik den overvejelse at skulle prøve kræfter af med en SSD, men det er ikke noget jeg har arbejdet med før og har ikke helt på hvordan og hvorledes.
    Tænkte derfor at der forhåbentlig var nogle af jer her inde som kunne hjælpe mig. :)


    Hvad skal man kigge efter når man kigger SSD?
    Hvor stor en kapacitet vil i anbefale at den har?
    og evt hvis der er andre ting jeg skal være opmærksomme på


    Hvis i har nogle forslag til hvilke SSD'er der er værd at købe, så må i også meget gerne linke til dem :)


    Mvh Hom3r

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Hvis du kikker efter IOPS, og skrive hastighed - Så går du ikke helt galt i byen:-)


    Denne her er f.eks. rigtigt god til prisen: http://www.dustinhome.dk/produ…5-120gb-ssd-sata-600-mlc/

  • Har lige for nylig købt Samsung 830 i 120GB til at indeholde OS og mest brugte programmer samt et par enkelte spil. Den kører upåklageligt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Det er helt klart et godt tilbud, når vi snakker SSD performance er det klart en af de bedste SSDs (hvis ikke den bedste).
    Jeg testede koden (dog uden at bestille, endnu i hvert fald) og det ser også ud til at den virker med 240GB disken.


    Helt generelt:
    120GB plejer at være det de fleste vil vælge til en SSD, så har man plads nok til OS, nogle apps og lidt data.
    Når det er sagt, så er SSDs sådan indrettet at de ofte performer bedre desto større kapacitet de har, så hvis du står og har en masse penge der brænder i lommen, kan der vindes noget ved at tage en større SSD. Når det så er sagt, hvis det er et mere balanceret setup, til f.eks. gaming, vil det ofte bedre kunne betale sig at bruge pengene andre steder (grafikkort, CPU eller RAM).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for input og forslag :)
    Kan se at der findes en del forskellige former for controllere, men hvilken en er bedst? Mest stabil eller hvordan man nu vil vurdere dem som værende bedst i disse sammenhæng?
    Og ang. de penge der skulle stå og råbe op efter at blive brugt, så er det ikke fordi der ligger vildt mange på nuværende tidspunkt, så tænker lidt at jeg må "nøjes" med en 120/128 GB SSD til at starte med. :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Sidder nu lige igen og kigger på SSD's
    og er faldet lidt over Agility 3 og Agility 4 der netop ligger lidt lavt i prisen.
    Men hvilken vil i anbefale?
    synes begge har nogle fordele og ulemper.
    For eksempel har Agility 3 125 MBPS hurtigere intern data hastighed end Agility 4
    Men Agility 4 har så nogle flere IOPS end Agility 3
    Ved ikke om der er andre faktore jeg har misset ud over det faktum at Agility 4 måske er mere buggfixed en Agility 3 kan være?
    Men det er ikke noget jeg ved så meget om, og derfor spørger jer nu jer igen :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Umiddelbart vil jeg ikke anbefale nogen af de to SSDer, da de begge er lowend produkter.


    Anandtech har testet OCZ vertex 4 (samme controller som agility 4, men med bedre nand flash ram) og deres konklusion er at de stadigvæk anbefaler Samsungs 830.


    Prismæssigt ligger samsung 830, på ca. samme pris som agility 4.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Som Ebo, er jeg også meget glad for min (256GB) Samsung 830.


    Og jeg for min :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Har kun en 128 GB, men tilslutter mig koret af tilfredse samsung ejere :9xo

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Ja okay.
    Kunne godt være at jeg skulle hoppe med i koret så :D

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • OEM vs ikke OEM


    Det der er med på den der ikke er OEM, er det noget der er vigtigt?
    Vi skulle vidst meget gerne have sådan en adapter fra 3,5" til 2,5" liggende, og det samme med kabler, hvis ikke, så er det jo ikke fordi at det er det dyreste at købe.
    Men får man noget brugbart ud af de knap 300 kr det koster ekstra at købe en ikke OEM version af den? :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • OEM vs ikke OEM


    Det der er med på den der ikke er OEM, er det noget der er vigtigt?
    Vi skulle vidst meget gerne have sådan en adapter fra 3,5" til 2,5" liggende, og det samme med kabler, hvis ikke, så er det jo ikke fordi at det er det dyreste at købe.
    Men får man noget brugbart ud af de knap 300 kr det koster ekstra at købe en ikke OEM version af den? :)


    Køb du bare OEM udgaven, den primære grund til at vælge den anden udgave er hvis man gerne vil have noget harddisk klonings software med, eller som du nævner en 3.5 til 2.5 adapter.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har selv følgende i min maskine(Sig er lidt gammel):
    OCZ Vertex 2 120GB
    OCZ Vertex 3 120GB
    Corsair GT 120GB
    2 stk Samsung 830 128GB


    Det er min Corsair GT der er den hurtigste. Dog er Samsung 830'erne billigere. Og til dit hobby brug så vil du ikke mærke forskel, det er kun når man laver seriøs HD tunge opgaver man kan mærke forskel.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Køb du bare OEM udgaven, den primære grund til at vælge den anden udgave er hvis man gerne vil have noget harddisk klonings software med, eller som du nævner en 3.5 til 2.5 adapter.


    jeg har en OEM fra komplett.dk det er faktisk bare en Laptop version med tilbehør som ik har den 3.5 til 2.5 adapter eneste som gør det ellers er der lagt andet med, Norton Ghost, Sata til USB kit, box og det :dance: