Hjælp til at optimere internet hastighed

  • Min internet hastighed svinger utrolig meget, den ene øjeblik kan den ligge meget langt nede i forhold til hvad der bliver betalt for. Andre gange kan den ligge tre gange så højt.


    Jeg har snakket med Syd energi, dem vi får internettet fra. Så vidt han mener så kan det være router og evt. driver der påvirker stabiliteten.


    Min bundkort står i signature og for mindre en 10 timer siden har jeg været inde og finde mit bundkort hente de nyeste driver til den og installeret dem. Alle Windows update er blevet installeret til min kendskab er alle driver på, lydkort, graffikkort også installeret korrekt og gjort for meget kort tid siden.


    Jeg har købt Kaspersky PURE og bruger pt. en prøve version af Ad-Aware Antivirus til at beskytte computeren imod diverse trusler. Udover det bruger jeg Secunia PSI, til at holde styr på de forskellige programmer er opdateret. Min computer er formateret for ikke mange dage siden, så den skulle ikke påvirke det.


    Min router er en D-Link dir-635, med plads til 4 ialt og mulighed for trådløs.



    Kan man teste om der er noget galt med ens router, eller burde den ikke havde noget at gøre med hastigheden?


    Internet hastighed skulle være 60/ 60, men har ofte set den på langt under 30 og så sent som igår helt nede på 2,8.


    Har I nogle tips til at hjælpe og eventuelt undersøge efter problemer?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

    Rettet 3 gange, sidst af guGGe ().

  • Hellere end gerne kom med svar som evt. kunne lyde logiske men jeg har glemt eller ikke kender til :)


    Kører kabel og ikke trådløs.

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Min router er en D-Link, med plads til 4 ialt og mulighed for trådløs.

    Har brugt tdc hastighedstest, speedtest.net og hvad jeg lige kunne finde :)

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • vil godt høre hvad det er for en d-link for der er jo rimelig mange modeller :D
    og prøv at køre lan for vil næsten sige at det er din router der er problemet

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Var næsten sikker på jeg havde skrevet model nummer, men her er det og retter lige til for andre der læser tråden :)



    d-link dir-635

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Køre selv netgear (fan boy number one) så jeg har ikke så meget erfaring med d-link :D så vil nok sige at du skal kontakte deres support, det er jo trods alt derfor de er der :) håber du finder løsningen på dine problemer

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Har spurgt dem om lidt tips, men alle tips er da velkommen til at prøve at improve stabiliteten lidt :)

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Den nemmeste måde at find ud af om det er din router som er problemet, er at teste en computer direkte til din forbindelse udenom router og så se hvad du har af hastighed, det er ikke altid en god ide at bruge speedtest.net, den kan svinge rigtig meget, så hellere nogle lokale som tdc eller stofa, den bedste burde være sydenergi's egne test
    http://www.se.dk/Privat/Bredbaand/Internet/Hastighedstest

  • Quote

    Den nemmeste måde at find ud af om det er din router som er problemet, er at teste en computer direkte til din forbindelse udenom router og så se hvad du har af hastighed, det er ikke altid en god ide at bruge speedtest.net, den kan svinge rigtig meget, så hellere nogle lokale som tdc eller stofa, den bedste burde være sydenergi's egne test
    http://www.se.dk/Privat/Bredbaand/Internet/Hastighedstest


    +1


    Prøv at sætte kablet direkte i computeren.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Skal lige låne en ledning af en kammerat for at teste det, desværre er mine gemt oppe på loftet så gider ikke lige skulle derop for at bytte rundt :)




    Men helt sikkert noget jeg vil teste!

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Test udem om routeren er helt sikkert en god ide.


    Hvis det er routeren der er et problem. Køb en Linksys der er bare ikke andre alternativer lige PT. hvad mindre du vil op og betale langt over 1000 Kr. for den Så kan du også øve dig på Cisco i tilfælde af at du engang skulle være intresseret i at få en CCNA certificering. Joke til side. køb en linksys hvis det er din router der skal skiftes