Valg af ISP, når det ikke er fiber?

  • Hej Tweakere :)


    Jeg er så skide heldig, at jeg lige har købt mig en lejlighed i Aarhus, hvor jeg ikke kan få fibernet.
    Hvad skal man så have istedet? Jeg er bl.a. interesseret i hvilke selskaber der, udover at kunne leve en god hastighed på både down- og upload, kan holde en lav responstid. En af de ting jeg bemærkede da vi i sin tid skiftede fra kobber til fiber, var at responstiden blev bedre (ifølge Speedtest.net ligger den fast imellem 1 og 4ms hvor kobber lå væsentligt højere).
    Jeg har ikke brug for telefoni og TV pakken skal bare indeholde de mest basale TV-kanaler (DR1, TV2, Zulu, 3, 3+, 4, 5 ,6 o.l.). Fokusområdet er internetforbindelsen, som jeg er helt lost på, nu hvor der er så meget at vælge imellem.
    Hjælp mig med alt hvad i kan :) Jeg er naturligvis også underlagt en form for budget, men det er mest i forhold til, at jeg kun vil betale for noget så længe jeg synes at det i relation til alternativerne er pengene værd.

  • Umiddelbart skal du regne med at du nok kommer til at have TV og internet via to seperate steder, når der ikke er fibernet.


    Valgmulighederne afhænger meget af hvilke tilslutningsmuligheder du har, der burde være telefonstik, så du kan anvende en dsl forbindelse, men er der ellers tilslutning til kabel tv?


    Fullrate er et god bud når vi snakker dsl baserede internet forbindelser, de ligger rigtigt godt prismæssigt og leverer et fornuftigt produkt.
    De tilbyder en 12/1 til 199, 20/2 til 249, det er rigtigt gode priser, hvis du har brug for mere kan de også klare det.


    Hvis der er kabel tv, er det oplagt at du får din TV tilslutning via det, ellers kan du kigge på boxer (via radiobølger), som et tredje alternativ kan du kigge på en TV tilslutning via din internet forbindelse, men jeg har svært ved at se fornuften i det når man sammenligner produkterne med kabeltv.


    Vær i øvrigt opmærksom på at ingen af de dsl internet udbydere som tilbyder tv (TDC, fullrate og Telia) har TV3 som en del af deres pakke (det samme gælder boxer).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ikke rigtigt, RTM. TV3 har Yousee som en del af den mindste pakke. 3+ derimod er en "merbetalingskanal" :|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ikke rigtigt, RTM. TV3 har Yousee som en del af den mindste pakke. 3+ derimod er en "merbetalingskanal" :|


    Yousee er nu heller ikke nogen internet udbyder som anvender dsl(telefonlinje) til at levere internet forbindelser ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • YouSee kan fx slet ikke levere services på adressen.
    Jeg ved ikke noget om lejligheden, da jeg kun lige har købt den idag og faktisk kun har set den én gang. TDC virker ikke blege for at levere en service til mig og 20/2mbit + TrioBasic + HD-Pakke + Telefoni for 498 pr. måned virker overskueligt. Det bliver ret meget lettere af, at det er samme firma der styrer alt.

  • Næh - men nu åbnede du jo selv for muligheden for kabeltv, så jeg ville da lige nævne det 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • YouSee kan fx slet ikke levere services på adressen.
    Jeg ved ikke noget om lejligheden, da jeg kun lige har købt den idag og faktisk kun har set den én gang. TDC virker ikke blege for at levere en service til mig og 20/2mbit + TrioBasic + HD-Pakke + Telefoni for 498 pr. måned virker overskueligt. Det bliver ret meget lettere af, at det er samme firma der styrer alt.


    Hmm.. okay, umiddelbart tænker jeg der burde være noget i foreningen, er der heller ikke Stofa kabeltv? eller noget helt tredje, det er umiddelbart noget sjældenta t der er ingenting.


    Sålænge du "kun" kigger på triobasic pakken, så syntes jeg egentligt det er spild af penge at vælge deres løsning over Boxer (over antenne).
    Boxers mini pakke (som indeholder TV2 (HD)), koster så vidt jeg kan regne ud 189 kr om måneden, med en Fullrate 20/2 linje, bliver det til sammen 438kr.
    Hvis det skal være endnu billigere kan du tage en løsning med deres TV2 kort eller ingenting.


    Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvor vigtigt det er for dig at få alle de TV kanaler du nævnte? for det bliver let ret dyrt med dem alle.


    Jeg kan i øvrigt se at min påstand om at TV3 ikke findes via en dsl forbindelse, er forkert, TDC har den som en del af deres Viasat pakke til 199.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg skal som absolut minimum have DR1, TV2, TV2 Zulu, TV3, TV3+, 5'eren, 6'eren, en nyhedskanal (Update eller News) og mulighed for at se Formel 1 (hvilket også kan købes online, så det er anden prioritet).


    Jeg ved faktisk ikke særligt meget om hvorvidt der er en aftale med en bestemt udbyder, men der er kun 4-5 lejligheder i forening, så det tvivler jeg stærkt på.

  • Boxer's udvalg er ikke godt nok efter min smag, men Stofa kan konkurrere med TDC.


    Stofa leverer på lige linje med yousee kun tv, via kabeltv, så hvis der ikke er noget kabeltv tilslutning, kan du ikke anvende Stofa heller.


    Men okay, det ser ud til at TDC hometrio er den eneste reelle mulighed, udover måske at sætte en parabol op :thumbdown:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Vi havde YouSee her i huset før vi skiftede, men de kan ikke levere services til den adresse som min nye lejlighed ligger på :)

  • KUnne Stofa heller ikke levere på adressen? HAr det selv og er rimelig tilfreds med det - De er også den eneste mulighed jeg umiddelbart har i Slagelse for kabeltv :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Som det ser ud nu, så står valget imellem TDC or Stofa, både på baggrund af om de overhovedet kan levere services på adressen, men også ud fra produktportefølje.

  • jeg er ikke sikker men jeg mener da også at telia leverer tv igennem telefon linien sammen med internet, mener det er det de kalder zaptor, jeg har så til gengæld aldrig haft nogen god oplevelse med telia men det kan da være de har oppet sig siden jeg har haft med dem at gøre.

  • Som det ser ud nu, så står valget imellem TDC or Stofa, både på baggrund af om de overhovedet kan levere services på adressen, men også ud fra produktportefølje.


    Hvis Stofa kan levere TV (via kabeltv net), så syntes jeg du skal gå den vej, så slipper du for at skulle dele internet forbindelse med dit TV som er en af ulemperne ved at anvende IPTV(som TDCs løsning).


    Umiddelbart ser Stofas internet priser også rimelige ud, selvom jeg ville gå langt udenom deres 111/11 produkt, med en 500GB fair use begræsning.


    jeg er ikke sikker men jeg mener da også at telia leverer tv igennem telefon linien sammen med internet, mener det er det de kalder zaptor, jeg har så til gengæld aldrig haft nogen god oplevelse med telia men det kan da være de har oppet sig siden jeg har haft med dem at gøre.


    Det er korrekt at Telia tilbyder IPTV over deres dsl linjer, men de tilbyder ikke TV3, som er et af OPs krav.
    Generelt skal Telia i øvrigt ikke forveksles med Stofa, det er to seperate selskaber, Telia leverer via telefon ledningerne, Stofa leverer via kabeltv netværk(hvis deres systemer er i bygningen).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Generelt skal Telia i øvrigt ikke forveksles med Stofa, det er to seperate selskaber, Telia leverer via telefon ledningerne, Stofa leverer via kabeltv netværk(hvis deres systemer er i bygningen).


    jeg er godt klar over at telia og stofa er 2 forskellige selskaber :)
    og det med tv3 har jeg overhovedet ikke styr på ville bare informere om muligheden med telia :)

  • Uden at have læst hele tråden igennem bør du undersøge om der ikke er en antenneforening tilknyttet lejligheden.
    Det er der højst sandsynligt, og det plejer at være det billigste sted at få internet.
    Så får du det leveret igennem dit antennekabel, og det er ganske fint.


    Har selv en 100/20 mbit igennem min antenneforening, og det er med en ganske fin ping på mellem 7 og 10 ms når
    jeg tester på speedtest.net via serveren i København.