Anbefal harddisk til Server

  • Hey Tweakers



    Jeg er ved at bygge en NAS / filserver og skal derfor bruge en 3-4 harddiske.



    Jeg har fire krav:

    • Stoejsvag
    • Lavt stroemforbrug (dvs "Green Drives")
    • Lang levetid / Hoej paalidelighed
    • Minimum 1.5 TB (helst 2TB)


    Hvad kan I anbefale eller hvad bruger I selv?
    Er der evt. nogen I absolut ikke anbefaler?



    Ser frem til at hoere jeres anbefalinger :)

  • Mit forslag ville nok være noget i stil med disse fra WD , da de virker til at være lavet med præcis dine krav for øjet.

    Den ide er jeg ikke saa meget for... Naar jeg soeger efter den model via google dukker der en del sider op der naevner at WD AV diske ikke har fejl korrigering - fordi hvis den pludselig skulle korigere en disk fejl er den noed til at stoppe optagelsen (og de er trodsalt lavet til video overvaagning saa det er ikke ideelt at stoppe med at optage).

  • Efter at have stirret mig blind hele weekenden paa at laese reviews online, saa maa konklusionen vaere at Seagate og Samsung laver de bedste drev til prisen pt...
    Saa jeg regner med imorgen at bstille en Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB og en Seagate Barracuda LP 2TB ST320005N4D1AS (det drev de selv brugr i deres BlackAmour 400 NAS serie).
    Jeg ville elske at have et par Hitachi 5K3000 drev, men de koster en del mere pt og er ikke paa lager nogen steder...
    Det kan altid komme senere.


    Hvad siger I, lyder det fornuftigt?

  • lyder ikke helt dumt, men hvad med at bruge de normale green diske fra WD? har selv en håndfuld af dem, ok en af dem er ved og dø, men den ryger jo bare til RMA.


    Ud over dette er jeg temmelig glad for dem, de er meget stille, kølige og overraskende hurtige at arbejde med, kom fra normalt og bruge WD-black og Hitachi highend drives.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg bruger selv en håndfuld Seagate LP i et RAID6 setup der kører 24/7 - De fungerer upåklageligt.


    Har også et par Constellation som jeg bruger i RAID1, umiddelbart larmer de mere og bliver varmere end LP'erne.

  • Efter at have stirret mig blind hele weekenden paa at laese reviews online, saa maa konklusionen vaere at Seagate og Samsung laver de bedste drev til prisen pt...
    Saa jeg regner med imorgen at bstille en Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB og en Seagate Barracuda LP 2TB ST320005N4D1AS (det drev de selv brugr i deres BlackAmour 400 NAS serie).
    Jeg ville elske at have et par Hitachi 5K3000 drev, men de koster en del mere pt og er ikke paa lager nogen steder...
    Det kan altid komme senere.


    Hvad siger I, lyder det fornuftigt?


    mine F4EG diske kører som de skal. Af de 6 styk jeg har, så har de to kørt 24/7 i 15 måneder nu og de sidste 4 siden august. Ingen problemer der.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg har idag bestilt hvad jeg tror er en WD20EADS harddisk fra den eneste forhandler jeg kan finde som stadig saelger dem.
    Jeg kan finde mange som syntes netop det drev var virkelig godt og seriously low noise (hvilket er mindst ligesaa vigtigt for mig).



    Jeg har ikke bestemt mig endnu om jeg vil bruge det som parity eller data drev, men regner med det nok er bedst at bruge det til paritet og samme type som data drev hele striben over (som f.eks. et par 5K3000 drev).
    Hvis jeg dog bare kunne finde 2TB 5K3000 paa lager hos en forhandler man kan stole paa, til en ordentlig pris...

  • Husk på at WD Green parkerer læsehovedet ofte, hvilke der har været problemer med.


    Af denne grund har jeg selv købt Samsung 204UI til min server og de kører pt fint i et Raid5


    Det ved jeg, men det er ikke noget problem hvis man via WDIDLE3 aendre de standart 8 sekunder den venter foer den parkere hovedet til maks tiden 300 sekunder (eller helt slaar det fra).
    Som paritets drev er det yderlige ikke noget problem da det kun er i brug naar der skrives til disken, det drev bliver ikke brugt overhovedet naar der laeses data fra NASen.


    Min unRAID NAS kommer til at bruge et 500GB cache drev og skriver derfor kun til diskene en gang om dagen - nemli kl 3 om natten (medmindre jeg overfoere mere end 500GB og derfor bliver noed til at tvinge den til at toemme sin cahce over paa data drevet foer end beregnet - det kan jeg dog ikke se bliver aktuelt).
    Der bliver derfor ekstremt lidt slid paa WD disken og den skulle gerne holde utroligt laenge.




    Jeg har pt. lige koebt en Hitachi 5K3000 HDS5C3020ALA632 fra en fyr i England som jeg starter med som mit foerste data drev, saa nu er jeg set to go - har ikke brug for flere anbefalinger :)
    Hvorfor lige det drev? For det foerste fordi jeg fik det til en god pris (under 1.000kr inkl fragt!) og fordi det umidelbart er et af de mest holdbare drev pt ifoelge de flestes mening paa diverse sites jeg har spurgt.


    Tak for hjaelpen alle sammen!


    :rules:

  • har heller ikke haft problemer med mine diske som netop er i en UnRaid server, nice og se endnu en som prøver det, synes det er helt genialt og dejlig let og arbejde med.


    Det eneste jeg dog godt kunne tænkt mig var dual parity =)


    Køre du med free licensen eller har du købt en af de større pakker?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • har heller ikke haft problemer med mine diske som netop er i en UnRaid server, nice og se endnu en som prøver det, synes det er helt genialt og dejlig let og arbejde med.


    Det eneste jeg dog godt kunne tænkt mig var dual parity =)


    Køre du med free licensen eller har du købt en af de større pakker?

    Som du maaske har set i min bygge traad saa har jeg godtnok bestilt alle delene nu, men ikke alt er ankommet og er derfor ikke egentlig begyndt at bygge endnu.


    Jeg har taenkt mig at bruge et cache drev saa er noed til som minimum at koebe en Plus licens foer det er muligt.
    Nu bliver jeg jo nysgerig, hvad hardware bestaar din unRAID af?http://www.tweak.dk/forum/boar…toejsvag-nas/#post1417834

  • PT har jeg 2 stk, en som køre på en atom platform og en som køre på et gammel G41 bundkort, de spiller begge max, men overvejer et 20 disk build med et et Supermicro c202 baseret bundkort og så nok bare en lille celeron cpu ale G530t og så smide controller cards i den efter behov =)


    Begge mine maskiner køre næsten udelukkende med WD green drives Eads og Ears =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW