Holde LAn

  • Hey


    står og skal holde et Lan. og har gjort det sidste år hvor det køre nogenlunde.


    men vil gerne have det til at køre bedre.



    såå...



    det jeg har er en 10/100 router der sidder i et teknik rum og har så et stik ud til en rum hvor vi skal sidde i. derfra kørte jeg så et kabel over i en 24 ports. og vi var 22. det kørte meget godt. men syntes det kørte ustabilt.


    kan det ikke skyldes at alt skal igenem switchen og ud til routeren og tilbage igen til den givende pc?


    hvis nu man satte en 10/100/1000 router imellem med ½ meter kabel. ville det så ikke virke bedre?. internet kan vi ikke bruge da vi kun har 10 mbit. men dog skal vi have det så vi kan gå på nettet. men hvordan vil routeren reagere hvis der sidder en router efter den igen? kan jeg bare køre fra 1 udgang over i WAN og så ud af en port over i port 1 på switchen..


    denne gang bliver vi nemlig 30 og har fået en 10/100 48 ports Cisco som jeg vil anvende. eller kan man få/lave noget smart så man kan anvende de 2 fiber porte der er i switchen?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Det er nok (måske) routeren der ikke kan håndtere arbejdet! Prøv at skift den med en bedre, eller sæt en computer til at agere DHCP (og eventuelt router).


    /ask

  • Hvis det er en almindelig hjemmerouter, så regn ikke med at den kan trække så mange maskiner på én gang. Der er det bedre med en almindelig computer der kan agere router. En gammel p4 maskine og opefter burde kunne trække sliddet uden problemer. Få maskinen til at køre DHCP og sæt den normale router i bridge mode (hvis det er en modem/router kombi) eller slå al dhcp og firewall fra.


    Hjemmeroutere er normalt lavet til at kunne håndtere data fra max 5-10 enheder grundet en lille buffer. Når denne buffer bliver fyldt op, vil de fleste routere reagere med at blive ustabile, eller frakoble internettet som sikkerhedsforanstaltning. Hvis du endelig skal have en dedikeret router, så skal du have en router som de har i firmaer og institutioner (rackformat), det samme udstyr bruger de også til store LANs hvis lokalernes egen router ikke kan klare presset.


    fiberbackplane kan du godt opgive; udstyret koster en mindre rumraket da det som regel er propietært, medmindre man kan bruge FC-AL til det, men selv FC-AL udstyr er rimeligt pebret.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det som de andre siger med at lave en lille computer til at køre DHCP. Til de lan vi holder. var det også ustabilt. Og min ven har en temmelig dyr swich som de store firmaer bruger. Men vi havde stadig problemer med at finde hinanden, osv. Efter vi har fået sådan en server så er det bleven meget bedre.

  • Okay


    det er også tænkt på..


    men så er det vel bare tage en pc med 2 lan indgnage/udgange og så under netværket sætte flugeben i "tillad andre at køre igennem denne" eller hvad der står


    så køre det? eller skal der nogle eksterne programmer til eller kan man gøre det med 1 lan port?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU