1

tirsdag, 24. april 2012, 09:30

hej, jeg sidder emd en pentium 4 3ghz LGA775 som jeg er ved at opgradere til en pentium dualcore, men computeren starter ikke op, med den nye processor i, men processoren passer i motherboardet....
kræver det bare en bios opdatering, eller er det bare et no-go? :(

på forhånd tak. 8)
Martin Andersen

2

tirsdag, 24. april 2012, 10:28

Det er meget svært at gætte med den sparsomme information du kommer med.

Hvad er det for et bundkort, hvilken BIOS version og hvilken CPU er det du vil smide i det?

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

3

tirsdag, 24. april 2012, 10:48

altså, jeg vil putte en pentium dualcore e2180, i et motherboard der tidligere har tilhørt en pentium 4 630.
de er begge af sokkel LGA775, og biosen kender jeg ikke..
men teoretisk set, er det jo bare en bios update der er nødvendig? eller hvad?
bundkortet er en ældre asus bundkort, som er bygget til pentium 4....
og ved start up viser den et pentium 4 logo, så biosen må være calibreret til pentium 4... :(
jeg er ked af at jeg ikkekan give ret meget info.... :(

mvh martin 8)

4

tirsdag, 24. april 2012, 10:58

jamen bundkortet skal jo have understøttelse for den nye dualcore processor og hvis det ikke har det så kan du ikke smide den i det bundkort uanset om den så passer fysiks i.
så du skal finde model nummer på bundkortet for at finde ud af om de kan kører med dualcore processore.

5

tirsdag, 24. april 2012, 11:17

men de to processore kører jo med same akitektur, og den gamle pentium 4 processor er jo hyperthreating, så burde den da kunne understytte dualcore? det er jo nogenlunde det samme?

mvh martin

6

tirsdag, 24. april 2012, 11:33

Hvis du nu har løsningen selv, hvorfor spørger du så her?

Det er ikke altid så ligetil - find nu bare ud af hvad det er for et MB, det tager vel under 2 minutter at åbne det og kigge på det, alternativt så brug cpu-z eller lignende!.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

7

tirsdag, 24. april 2012, 11:34

men de to processore kører jo med same akitektur, og den gamle pentium 4 processor er jo hyperthreating, så burde den da kunne understytte dualcore? det er jo nogenlunde det samme?

mvh martin

Den CPU du har fundet er ikke baseret på samme arkitektur, på trods af at soklen er den samme og at de begge hedder Pentium (hint: pentium bliver også brugt som lavbudgetsbrand over Celeron)
Den CPU(kodenavn allendale) du har fundet er arkitektur mæssigt i familie med Core 2.

Hyperthreading er heller ikke nogenlunde det samme som en rigtig dual core.

Jeg er ked af det, men det er meget muligt at du ikke kan sætte den CPU i dit bundkort, du bliver nødt til at finde ud af hvilket bundkort det er (mærke og model), hvis du er heldig findes der en BIOS opdatering der kan få det til at virke, men der er INGEN garantier.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

8

tirsdag, 24. april 2012, 15:19

mvh martin

Den CPU du har fundet er ikke baseret på samme arkitektur, på trods af at soklen er den samme og at de begge hedder Pentium (hint: pentium bliver også brugt som lavbudgetsbrand over Celeron)
Den CPU(kodenavn allendale) du har fundet er arkitektur mæssigt i familie med Core 2.

Hyperthreading er heller ikke nogenlunde det samme som en rigtig dual core.

Jeg er ked af det, men det er meget muligt at du ikke kan sætte den CPU i dit bundkort, du bliver nødt til at finde ud af hvilket bundkort det er (mærke og model), hvis du er heldig findes der en BIOS opdatering der kan få det til at virke, men der er INGEN garantier.
I og for sig selv skal du være møghamredne heldig hvis bundkortet nogensinde kan trække den nye CPU.
Intel kom først med den senere Pentium linje sent i core 2s levetid, så det skulle ikke undre mig at BIOS kan opgraderes til tidlige Core 2 duos/quads.
Allendale er hvis ikke jeg tager meget fejl, en nedbarberet udgave af wolfdale (2. generation core 2) designet, så vis bundkortet kun kan køre optimalt med conroe(1st gen core 2), er du lidt på herrens mark.
På asus' hjemmeside burde du kunne finde en fuld liste over alle kompatible CPUere, denne liste er gældende for seneste BIOS.

Tilsvarende tråde

Seneste tests og artikler

0

MSI X99S Gaming 9 AC

Frisk fra NDA bragte vi jer fo
Læs Mere

10

Intel Core i7-5960 Extreme Haswell-E

Så oprandt dagen, som vi alle
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty Z97X Killer

Her på Tweak.dk har vi allered
Læs Mere

0

Samsung Galaxy Tab S 10.5 Wi-Fi

Hvis du er på udkig efter en n
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Her er afløseren til Cookie Clicker

To danskere har udviklet onlin
Læs Mere

0

G.SKILL Ripjaws 4 DDR4 hukommelse runder 4000MHz

G.SKILL og Shamino har opnået
Læs Mere

0

EVGA med tre X99 bundkort til Haswell-E

EVGA har annonceret deres X99
Læs Mere

2

NVIDIA sabler prisen på deres GeForce GTX TITAN-Z grafikkort

NVIDIAs absolutte top model in
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.