VDSL konfiguration / parametre for TDC Erhverv

  • Hej Forum,
    TDC er meget åbne omkring hvilket setup de anvender i ders ADSL løsninger og velkommer at folk anvender eget modem: http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/publish.php?id=26168
    Jeg savner tilsvarende på VDSL, således at jeg kan anvende mit eget modem istedet for homebox'en som i den erhvervsløsning jeg har er begrænset voldsomt. Alternativet er at betale omkring 1200 kr. for en specialkonfiguration hver gang man vil ændre på sit netværk :-(
    Jeg har et Zyxel P870H-51A som trainer fint med TDC's DSLAM og forbinder med 5/50 - Så langt så godt...
    Mit problem er imidlertid konfigurationen af Layer 2 interfacet og WAN. Jeg har talt med TDC 2 gange, men har ikke haft held til at få et ovebevisende svar. Jeg får oplyst VPI/VCI, men det mener jeg er en misforståelse som kun er relevant for ADSL produkter der kører over ATM. VDSL skulle gerne køre over PTM og derfor med MSC eler VLAN MUX.. Jeg brugte tidligere mit eget modem til min ADSL forbindelse uden problemer - det var nærmest plug and play uden konfiguration af PPP eller spoofning af MAC.
    Det bliver gætværk, men jeg tror de anvender VLAN MUX og ser den største udfordring at finde VLAN ID'et. Jeg har forsøgt med "TAG VLAN ID FOR EGRESS PACKSTS (802.1Q)" med 101(som for ADSL) og 1104( fra TDC erhverv) uden held. I skrivende stund kan jeg ganske enkelt ikke få tildelt en IP via. DHCP. Mit gæt er at det er fordi jeg ikke har fat i den rigtigte VLAN, men der kan være masser af grunde.
    Er der nogen herinde der har deres eget modem sat op eller kan udlæse konfigurationen fra deres TDC VDSL modem ?
    mvhJanus

  • Sidder med en VDSL2 forbindelse, som kører via Fullrate på en TDC BSA central.


    Transfer Mode: PTM
    Multiplexing Method: LLC-based
    VPI: 0
    VCI: 101
    VLANID: 101


    ATM Traffic Class: UBR
    PCR : 0
    SCR : 0
    MBS : 0


    Dette er via Fullrates Netgear VVG2000 modem/router.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Tror dit gæt ang vLan er ret kvalificeret. hvad er det for en box du har fået af TDC. ? Model og Model nummer !

  • Jamen, der har DKWolf da VLAN ID sort på hvidt... Ikke til at tage fejl af, men jeg kan ikke få forbindelse alligevel...


    Interessant at VLAN ID er samme 101 som VCI. Synes iøvrigt at jeg læste at fullrate kørte andet VCI på ADSL...


    Jeg har ikke mulighed i min p870h at vælge mellem LLC eller VC. ATM traffic classes er vel irrelevante, da VDSL anvender PTM frem for ATM ? Jeg synes det er meget svært at gennemskue. Kan forklaringen være at dit netgear både kan køre ADSL og VDSL og derfor kan konfigureres til begge. Så tager den bare de indstillinger der er relevante for det valgte interface ?


    Grundlæggende kan jeg vælge:


    - MSC mode VS. VLAN MUX
    - PPPoE / IP over Ethernet / Bridging


    mit TDC produkt er et SAGEMCOM "TDC HomeBox - VDSL", V 30DK64-02-2514, P/N 253384512, TDC art nr 338825

  • Da jeg var ved TDC var der en parameter i systemerne der skulle sættes alt efter om det var modem eller Homebox(som du nævner) for at der blev trukket ip adresse ved slutbrugeren, kunne forestille mig det var det problem du havde ligenu, ellers er dhcp lease så vidt jeg husker 2 timer, så det er vel bare at prøve et modem efter homebox har været slukket i et par timer og så se om dit udstyr får en ip adresse.
    ps. vlanid er 101.

  • TAK SNOW ! DET VIRKER !

    Jeg kan ikke release homebox'ens DHCP lease, så efter at have hevet homebox'en ud i 18 timer og tilsluttet Zyxel modemet trækker den en IP addresse. TDC hastighedstest viser at det er ca. 20 % hurtigere i forhold til homebox'en :-)

    TAK TIL ALLE FOR JERES HJÆLP

    VLAN ID er 101, QOS er 1, VLAN MUX, PTM IPoE