Router kun 10 mbit på lan

  • Hejsa


    Jeg har for et stykke tid siden købt mig en tplink router TL-WR842ND.


    Den virkede ok det første stykke tid, jeg har så fået ryddet lidt op i kabel rodet ;) efter denne oprydning, kan jeg kun opnå 10 mbit mellem com og router, connecter jeg direkte op til mit (stofa) modem får jeg 100 mbit på LAN på samme kabel, har også checket kablet mellem router og modem, dette virker efter hensigten, jeg kan ikke finde noget i opsætningen på routeren der skulle kunne ændre noget så det har den rette effekt. lige nu er comp i stofa's modem, router er sat til modem pga printer(trådløs), men kan ikke opnå kontakt til printeren.


    Skal jeg ud og kigge efter en anden router, eller hva pokker er der galt her




    Barney

  • Hvordan "måler" du de 10 mbit? Eller sagt på en anden måde.. Hvordan ved du, at du kun har 10 mbit forbindelse?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • speedtest ?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hej
    Jeg har eksempelvis testet med speedtest. 10 Mbit igennem routeren, med comp direkte på modem har jeg fuld knald på nettet.
    Windåse rapporter også 10 Mbit ved router, og 100 ved direkte på modem, altså Lan siden ;)
    Barney

  • Nu skriver du godt nok at du har prøvet dit kabel af andet steds, men prøv alligevel med et andet kabel mellem din computer og den router.


    Du skriver at kablet virker efter hensigten mellem router og modem, betyder det at du kan se på diverse LEDs at den forhandler sig til 100Mbps?


    Det kunne også være en ide at opdatere driver til netkort og routerens firmware (for at rette autonegotiation problemer), men fordi det har fungeret tidligere, er jeg mere tilbøjelig til at sige at det nok ikke er det, men man skal aldrig sige aldrig ;)


    Har du tjekket at du ikke anvender en forkert strømforsyning til routeren? der kan også være noget spøjst der.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nu skriver du godt nok at du har prøvet dit kabel af andet steds, men prøv alligevel med et andet kabel mellem din computer og den router.

    Har prøvet andre kabler, det er desværre samme problem



    Du skriver at kablet virker efter hensigten mellem router og modem, betyder det at du kan se på diverse LEDs at den forhandler sig til 100Mbps?

    Jeps, kan se den forhandler, har endda prøvet at tvinge til 100 både halv og hel, det hjælper desværre ikke


    Det kunne også være en ide at opdatere driver til netkort og routerens firmware (for at rette autonegotiation problemer), men fordi det har fungeret tidligere, er jeg mere tilbøjelig til at sige at det nok ikke er det, men man skal aldrig sige aldrig

    Alt er desværre opdateret, hmm måske derfor egentligt. opdaterede routeren's firmware og det var derefter problemet var der, tror jeg skal se om det er muligt at gå tilbage til den gamle firmvare på routeren


    Har du tjekket at du ikke anvender en forkert strømforsyning til routeren? der kan også være noget spøjst der.

    Det er den rigtige strømforsyning, men iden var god

  • Speedtest.net tester jo hastighed eksternt til en server - altså din WAN hastighed (den hastighed som du køber ved din udbyder). Den kan altså ikke bruges til, at teste hastighed mellem computer og router, da dette forgår LAN.


    Din test vil altså blive begrænset af, hvad du betaler for.


    Men ved ikke om det er noget jeg misforstår, men det er din LAN-hastighed vi prøver at fejlfinde, ikke?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jo det er LAN
    Og ved ikke, men den rapporter kun 10 Mbit ved test med router
    og direkte til modem får jeg de 50 Mbit som jeg har til rådighed i internet hastighed
    altså de 100 Mbit over switch i lan på stofas modem.
    Kun 10 mbit på tplink switch.
    Min WAN kan jo kun køre 10 når det interne net ikke er hurtigere end de 10 med routeren
    så uden routeren har jeg jo de 100 internt, så derfor kan jeg jo opnå de 50 som jeg har fra udbyder

  • Hvis du fra din computer kan måle en hastighed på 90-100 Mbit/s, så kører din forbindelse mellem router og computer også hurtigere end 10 Mbit/s.


    Du er sikker på du ikke bytter rundt på 10 mbit og 10 MB (MegaByte).?


    10 MB (MegaByte) kræver jo en hastighed på ca. 100 Mbit/s.


    Noget andet er.. Hvordan "rapportere" din router en hastighed på 10 Mbit/s? Siger den selv det, eller hvor får du det tal fra?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du fra din computer kan måle en hastighed på 90-100 Mbit/s, så kører din forbindelse mellem router og computer også hurtigere end 10 Mbit/s.

    De 90-100 Mbit/s er uden routeren.....så det er direkte på stofa's modem
    Sætter jeg routeren ind i netværket, og tester. er der KUN 10.
    Nej jeg bytter ikke rundt på benævnelserne
    Med router, er der en max. hastighed på netværket med 10 Mbps
    Uden router, er der en max hastighed på netværket med 100 Mbps
    Windåse "forhandle" sig til den optimale hastighed på netværket, og med routeren er det kun 10 Mbps den får lov at køre med, UDEN routeren får den 100 Mbps, altså den optimale hastighed

  • Fik du afprøvet det med at nedgradere routerens firmware?
    Uanset hvad, kan det være en ide at resette routeren, hvis du ikke allerede har gjort det.


    Hvis det viser sig at være firmwaren, kan du overveje at installere en tredjepartsfirmware som f.eks. openwrt (som understøtter den via Trunk branchen).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja der må helt klart være noget galt med enten kabel eller Router hvis den defaulter til den gamle 10Mbit standard. Dit modem kan ikke fungere som Router vel? Det hænder jo at Fiber/ISP firmaer bruger rigtige routere som bare skal låses op for at køre unbridged.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |