Help: Hvad sker der hvis man splitter 1 fan power til 2 fans?

  • Jeg skal snart til at bygge en NAS og er derfor ved at finde et MB til formaalet. Det MB jeg har i tankerne supportere to blaesere men kabinetet jeg har taenkt at bruge har plads til tre stk. Dilemma.


    Hvad sker der hvis man splitter stroemmen med saadan en her:


    [Blocked Image: http://www.nzxt.com/new/images/_upload/product_gallery/IMG_8072_.jpg]


    [Blocked Image: http://www.nzxt.com/new/images/_upload/product_gallery/IMG_8077_.jpg]



    Vil det saa ogsaa nedsaette stroemmen til det halve og derfor faa blaeserne til at koere den halve hastighed?



    ?

  • bundkortet kan max levere x antal Amp's på hvert blæser stik da printbanerne ellers kan brænde af, kan ikke huske hvor meget det er, men det kan du undersøge og enten finde max Amp's eller Watt for hvert stik og så ser du bare om 2 af dine blæsere overstiger dette? du bør nok lige ligge 10% oven i hvad dine blæsere trækker bare lige for at være sikker. Men Ellers kan du jo finde dig en blæserstyring og modde ind i dit kabinet, eller en adaptor så de kan kobles direkte på din PSU.


    Og nej det nedsætter ikke noget til det halve, blæserne vil prøve at trække det som de normalt gør og så hvis de trækker for meget brænder du evt noget af på bundkortet.


    Begge blæsere for forsat 12v som normalt, de skal nu bare deles om de amp's som der er til rådighed


    Men er det lownoise 120mm blæsere burde bundkortet godt kunne trække 2 fra et stik. Corsair H70 leveres faktisk med et y-kabel ala det der til og drive dens 2 blæsere så tror bestemt ikke du får problemer med det =)


    Håber dette er svar nok for dig =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Atomac


    Det som du egentlig spørger om, er om du kan lave sådan en fætter, ikke ?


    adapter


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ofte vil man finde sådan en som Ebo har linket til. Altså en hvor den går fra 3 og så har den ene ende 3 og den anden 2. For man er jo ikke interesseret i, at aflæse RPM på begge blæsere, da de vil køre med samme hastighed.


    Men som nævnt, du kan sætte så mange blæsere på du vil, så længe bundkortet kan føde blæserne med nok ampere.


    En Noctua NF-S12B FLX blæser skal bruge 0,1 A og lad os sige bundkortet kan levere 0,35 amp til hver 3-pin stik på bundkortet, så kan du i teorien tilslutte optil 3 blæsere pr. 3-pin stik.


    Men du skal finde ud af hvor mange amp hvert stik kan trække. Og det kan godt blive svært, at finde ud af. For det står ikke lige umiddelbart i nogen manualer.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • der er også flere små vandkølnings kit hvor der måde sidder pumpe og blæsere i et 3 pins, det er aldrig noget jeg har haft problemer med eller tænkt over...


    bruger selv en der fordeler til 3 blæsere og det køre skam fint :D

  • har også set dem med en fordeler til 4, så medmindre vi snakker noget 240mm tror jeg heller ikke der er nogen risiko :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Alternativet kan være at finde et molex > 2x3pins fan stik, der er 100% chance for at møllerne får det de skal bruge. Ingen af metoderne er dog optimale hvis du vil monitorere fanspeed. BIOS vil fx. lægge begge RPM tal sammen eller kun vise den ene fan's RPM alt afhængigt af hvordan SENSE ledningen er sat op og hvordan bundkortet behandler datene.
    Alternativet kan i så fald fx. være en fancontroller.


    Nogle lownoise fans har også molextilslutining og molex passthrough stik sammen med 3pins stikket så de kan trække strøm begge steder fra, de kunne også være værd at se på, især hvis du får et overskud af molex stik...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Alternativet kan være at finde et molex > 2x3pins fan stik, der er 100% chance for at møllerne får det de skal bruge. Ingen af metoderne er dog optimale hvis du vil monitorere fanspeed. BIOS vil fx. lægge begge RPM tal sammen eller kun vise den ene fan's RPM alt afhængigt af hvordan SENSE ledningen er sat op og hvordan bundkortet behandler datene.
    Alternativet kan i så fald fx. være en fancontroller.


    Nogle lownoise fans har også molextilslutining og molex passthrough stik sammen med 3pins stikket så de kan trække strøm begge steder fra, de kunne også være værd at se på, især hvis du får et overskud af molex stik...

    vil også klart anbefale at benyttet et molex stik med splitter til fan


    det er sku surt at brænde bundkortet af

  • vil også klart anbefale at benyttet et molex stik med splitter til fan


    det er sku surt at brænde bundkortet af


    Det gør han da heller ikke..har selv kørt 2x120 af flere omgange,3x120 er heller ikke et problem på moderne bundkort,spændingen er øget med tiden:)


    Og hvad er der galt med den ATOMAC selv har fundet,ser da fin ud til et stilrent build.


  • Det gør han da heller ikke..har selv kørt 2x120 af flere omgange,3x120 er heller ikke et problem på moderne bundkort,spændingen er øget med tiden:)


    Og hvad er der galt med den ATOMAC selv har fundet,ser da fin ud til et stilrent build.


    Nu ikke det jeg mente...
    Bare en 110% sikker-løsning...
    y-splitters er ikke noget jeg personligt har brugt, i al fald ikke dem man sætter direkte på mobo. Det er bare det at hvis en blæser sidder direkte til PSU, så har man fuld garanti for at den vil virke, derfor hælder jeg som regel til fancontrollers eller molex-fans når der skal installeres flere blæsere end bundkortet har plads til. Det kan godt være min holdning er blevet lidt forældet siden 2003-04 stykker hvor jeg lærte at samle computere... ovenikøbet på stramt budget.


    I visse tilfælde kan det stadig ske med billige og OEM boards at blæserstikket kan brænde af hvis der bliver hevet for meget strøm. Til gengæld er skaden som regel begrænset til stikket selv.
    Visse kabinetter bruger også y-splittere til fx. at drive to frontblæsere, så der er skam ingen skade i at bruge en y-splitter... man skal bare gøre det med måde, og sikre sig at ens blæsere holder sig inden for i al fald 0.3A samlet. De flestte jeg er stødt på bruger som regel 0.1-0.15A.
    Hvis man til gengæld sætter pumper osv. til, så skal man ikke give sig i kast med y-splittere, da pumper som regel i sig selv udnytter stikkets fulde strømstyrke.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Foxx nu vi snakker 2003 kan du så huske "extreme scream" blæserne? 80mm modellen trak 12W, kan huske den lige nakkede 2 stik på en af mine venners bundkort inden fjolset fandt ud af hvad der skete ;) hehe


    @Atomac, som du kan se siger folk at det ikke burde være noget progrem så længe du holder dig til blæsere der ikke trækker alt for mange Watt. men se lige om om du ikke kan finde en y-splitter hvor der kun går RPM ledning ud til den ene blæser, det kan næsten kun give problemer/fuckup hvis bundkortet får signal fra 2 blæsere ind i en indgang.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • PsyCho: Har ikke hørt om lige de blæsere... det var inden jeg kom i gang med OC, overdreven køling og den slags... det skete først sent i 2003 da jeg fik mit asus a7n8x-x bundkort med OC stuff i BIOS... Det jeg havde inden var med dip switches :D


    ren nostalgi :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hvis du bruger et 3-pin y-splitter, så vil den lægge omdrejningstallet sammen. Det gør den nemlig på den ene af mine.


    Har 2 x 3-pin og de kører begge med to blæsere. Den ene er sat op med en 3-pin --> 3-pin+2-pin
    Den anden kører med 3-pin --> 3-pin+3-pin.


    Den med dobblt 3-pin lægger RPM sammen og den uden viser bare den korrete hastighed for den ene (det er samme RPM de kører med - dåsette giver det meste korrekte billede).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har nu fundet ud af jeg nok skal have 3 blaesere istedet.
    Har derfor i foerste omgang bestilt en adapter med 3x3pin stik, men egentlig aendret mening, sendte butikken en mail og haaber de kan aendre til en 3x3pin -> molex adapter istedet,


    I sidste ende bliver det nok noget med at koere den ene blaeser fra bundkort og de to andre via adapteren, kunne bare ikke finde nogen sleevede adaptere med kun to outputs (1 output eller 3 ser ud til at vaere mest normalt medmindre man vil goere det selv sleeve eller have unsleeved).


    Startede igaar en bygge traad ovre hos Bit-Tech. Regner med den snart formere sig og faar en tvilling her paa Tweak ;)