extern hdd til intern hdd konvertering

  • hej jeg har en 1tb samsung spinpoint hdd som jeg i et stykke tid har brugt i en extern enclosure med usb.
    nu vil jeg så gerne bruge den som primær hdd i en ny pc, men når jeg sætter den til via sata stikket på mit bundkort bliver den stadig registreret som en extern usb lager enhed, og jeg kan ikke installere windows på den, hvordan får jeg den til at blive registreret som en normal intern sata hdd igen?


    specs på pc i tilfælde af at det er relavant.
    mobo: asus crosshair IV formula
    cpu: amd phenom II x4 955 black edition
    ram: mushkin enhanced 8gb 1333mhz


    håber i kan hjælpe mig, og yes jeg har googlet det så vensligt ingen lmgtfy.com links

  • jo sorry det tænkte jeg ikke lige over,
    men det viser sig at jeg ikke fandt ud af det alligevel, det jeg prøvede at gøre var at fjerne usb driverne fra disken inde i enhedshåndtering og fik da også disken til at registrere en enkelt gang som en samsung sata disk, men da jeg så prøvede at installere windows på den kunne den ikke registreres igen, så jeg gav op og brugte en anden disk som jeg havde liggende. ved ikke lige hvad der skal til, men nu vil jeg bare se om den kan bruges som ekstern igen da jeg kommer til at mangle noget lagerplads, men det har jeg ikke rodet med endnu.

  • Lyder sært - jeg har aldrig haft problemer med at skifte en harddisk fra USB til E-SATA ?(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Kan du ikke ændre det i boot manageren i bios, hvis du kun har tilsluttet den ene disk ?.


    Så fjerne parationen og oprette en ny og så få adgang til disken som almindelig SATA disk, den vej rundt ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • problemet er at den slet ikke registreres i boot manageren, hvis jeg f.eks slutter den til sata port 1 på bundkortet så står der bare ikke registreret inde i bios i sata oversigten, og jeg har haft den tilsluttet som den eneste hdd, måske den er gået i stykker, det er bare underligt for den virkede inden jeg pillede den ud af den eksterne enclosure og den har ikke fået slag eller noget.


    HerreMansen: det er heller ikke fra usb til E-sata det er fra usb til almindelig intern sata hvor den skal bruges som primær hdd


    EDIT: nu her efter jeg skrev dette inlæg prøvede jeg lige for at se om det var disken den var galt med, at sætte den tilbage i den externe enclosure, den virker nu 100% som en extern disk så jeg ved ikke lige hvad der sker for det...hvis jeg kan få den e-sata port den har til at virke (kunne jeg ikke på min gamle bærbare) så beholder jeg den som extern og køber en ssd som boot disk på et tidspunkt.

  • E-SATA og SATA er nu altså ens rent elektronisk, så din BIOS skulle være helt ligeglad. Og din BIOS skulle iøvrigt være 100% ligeglad med om den tidligere har været sat til via USB - den skal stadigvæk se disken hvis den kobles på en (E)SATA port.


    Lyder faktisk mere som en delvist defekt harddisk, eller en BIOS der trænger til et opdatering. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg syns også det er ret sært for den er nu tilbage som extern disk men tilsluttet via e-sata og der virker den 100% som den skal, jeg må prøve mig frem med en bios flash hvis jeg finder ud af at jeg gider rode mere ved det, men lige nu kører pc'en som den skal så jeg bruger bare den eksterne som lager ind til videre.