Lydniveau HDD <-> SDD

  • Hej


    Jeg vil gerne gøre min PC "lydløs" (og hurtigere) og derfor investere i en SSD og anvende den gamle HDD til datalager.


    I dag larmer HDD'en ofte.


    Men vil HDD'en holde op med at larme ved brug af en SSD (altså kun larme når der skrives/læses på den) ?


    Hvad er jeres erfaringer ?


    Mvh. Georgetown

  • en SSD er sådan set bare en forvokset USB nøgle - så den siger ikke lige særlig meget (den larmer lige så meget som et stykke rugbrød... aka den siger ikke noget). En normal HDD er jo mekanisk og vil derfor sige lyde når den arbejder meget.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • dkwolf, jeg tror du har misforstået hvad han spørger om :whistling:


    Det hjælper helt klart at sætte en SSD i computeren når det gælder støj, kontra en almindelig harddisk.
    Den burde "spinne ned" og ikke larme, men så kan du også forvente lidt ekstra larm ind i mellem når disken bliver "spinnet op"


    Men hvis du ikke holder styr på hvad der kan aktivere disken(antivirus og andre ting der scanner disken), kan du risikere at den kører ofte alligevel.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • dkwolf, jeg tror du har misforstået hvad han spørger om :whistling:


    har jeg? Nah det tror jeg da ikke. Spøgsmålet var jo om en SSD larmer i modsætning til en normal HDD - og det svarer jeg da på, at en SSD larmer lige så meget som et stykke rugbrød :T

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • har jeg? Nah det tror jeg da ikke. Spøgsmålet var jo om en SSD larmer i modsætning til en normal HDD - og det svarer jeg da på, at en SSD larmer lige så meget som et stykke rugbrød :T


    Som jeg tolker spørgsmålet, går det mere på om hvor meget støj man skal forvente fra den gamle harddisk.


    Men han spørger også kun efter erfaringer, så passer næsten alt alligevel :D

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nej - din Harddisk vil selvfølgelig stadigvæk spinne op og ned (hvis du bruger Windows). Den skal jo stadigvæk kigge disken igennem og holde indholdsfortegnelsen up to date så at Windows Search fungerer ordentligt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • som de andre siger hvis du kører alle dine programmer fra ssd'en (og jeg mener alt) så larmer det nada. men så snart du kører et program som er på hdd'en (det kan jo også være programmer der kører hele tiden som antivirus) så vil den jo selfølgelig larme.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Min HDD går automatisk i "sleep mode"
    når jeg skal tilgå den tager det ca. 2 sekunder at starte den op, hvilket den også gør automatisk :9xo

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit