Byg-selv NAS?

  • Hey Tweaks!



    Jeg overvejer at gaa igang med et lille nyt byggeprojekt, byg en NAS!
    Simpelthend fordi jeg er lidt kraesen med min hardware og der er lidt svaert at finde en NAS der opfylder mine krav:


    • Jeg vil have RAID1 for optimal data beskyttelse
      [list]
    • GigaBit kabel forbindelse
      [list]
    • Understoettelse af SMB for brug med Sonos
      [list]
    • Diskret design uden for mange lamper og lys
      [list]
    • Passiv koeling (0 dB!)



    Jeg har dog en stribe spoergsmaal:


    Jeg har umidelbart fundet frem til at et Intel MB med Atom ville vaere en god ide, specielt har jeg deres D525MW i tankerne - nogen andre billige ultra paalidelige MB kort med indbygget CPU I kan anbefale?



    Diske har jeg Samsung M8 1TB i tankerne, 2 stk. - andre mere stoejsvage, bedre og billigere HDDs I kan anbefale?
    Jeg er noed tll at have minimum 1TB pr. disk da jeg allerede har 600GB film/musik som nu er lagret paa min firewire eksterne disk som NASen er taenkt at erstatte.



    Jeg fandt ved en lille hurtig soegning paa gO.ogle et engelsk firma der hedder Pulse Eight der har nogen ret fixe Mini ITX kabinetter med indbygget 0dB PSU!
    Kender I andre kabinetter uden alt for mange dioder/lys, passivt koelede og plads til 2x 2.5" HDDs (eller 2x 3.5")?



    Et lille minus med det kabinet er at PSU kun har 1x SATA power - og jeg skal bruge to...
    Har fundet den her dims, er det noget der vil virke eller skal jeg traekke stroemmen fra evt. en USB port istedet?



    Software/interface taenker jeg FreeNAS 8 er ideelt - andre server loesninger I har bedre erfaringer med? Et krav der er at de kan software raide i RAID1



    Noget jeg har glemt for at faa det op at koere? :ph34r:



    EDIT: Jeg har 2x2GB DDR3 1333 Hynix RAM liggende fra min Mac, de burde vel koere fint i det MB selvom de koerer noget langsomere?

  • Fandt selv lige et alternativ:


    Thermal Take Q kabinet


    Med plads til 2x Seagate PipeLine HD


    Hvilket setup ville du ud af de to foretraekke?
    De har begge sine plusser og minuser... Jeg kan virkelig godt lide at Seagate diskene er mere stoejsvage og rent faktisk lavet til 24/7 brug, derimod er kabinettet bare slet ikke ligesaa paent...



    EDIT: Oh no, glem det kabinet, fandt lige ud af det har en blaeser = ikke 0dB. http://www.youtube.com/watch?v=pTJ6mCTo5f8

  • det første setup ser ganske nice ud, så det er nok ikke helt dumt at gå med. Skal nok kunne komme op at køre ganske ok, dog ikke noget fart monster, men vil nok kunne køre ok. Men at bruge 2,5" i en server som måske kommer til at køre 24/7 er lidt risikabelt, så søg lidt rundt om folk rent faktisk har prøvet det før. Ellers så ville jeg nok gå med setup nummer 2, pga. usikkerheden med dine små diske.
    Af setup vil jeg altid anbefale at man kører OS på en diske også har sine data på en anden (RAIDet), dette løser så mange problemer hvis man bliver nød til at lave en reinstall af ens OS.
    Af OS til din server kender jeg desværre ikke FreeNAS, men har kun hørt ok ting om det. Kører selv med Ubuntu Server på min egen og det er jeg også ganske tilfreds med. Det gode ved det er at jeg selv bestemmer alt, der er ikke noget for konfigureret. Det kræver lidt mere setup tid end med FreeNAS f.eks. men det har jeg nu ikke noget imod :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg ville også gå efter 3.5" diske da disse er væsentligt billigere per GB, derudover ville jeg hvis jeg selv skulle bygge en NAS gå efter plads til MANGE diske. Det er en rimelig bekostelig NAS så jeg ville gå efter min 4 diske, gerne flere!


    Hvis du skal bruge den til f.eks film så løber man hurtigt tør for plads, specielt med 1:1 rip af blue-rays.


    /ask

  • Jeg ville også gå efter 3.5" diske da disse er væsentligt billigere per GB, derudover ville jeg hvis jeg selv skulle bygge en NAS gå efter plads til MANGE diske. Det er en rimelig bekostelig NAS så jeg ville gå efter min 4 diske, gerne flere!



    Fik praecist samme anbefaling ovre paa Bit-Tech hvor samme traad ogsaa koerer.
    Har lige siddet og kigget paa den slags loesninger...
    Copy-paster lige hvad jeg postede derovre:


    Setup 1:
    Fractal Design Array R2 case
    Seagate ST320005N4D1AS 2TB drives, 2x 3.5"
    Asus E35M1-i AMD E350 ITX board
    Corsair Nova Series 2 30GB boot drive
    WD IcePack 2.5 to 3.5 mount frame
    AMD Memory Enternaintment Edition 4GB


    Total Price Setup 1: £577
    A minus is that it only have DVI and not HDMI if I one day want to use it as HTPC.



    Setup 2:
    Fractal Design Array R2 case
    Western Digital AV-GP 2TB drives, 2x 3.5"
    Asus E45M1-i Deluxe AMD E450 ITX board
    OCZ Octane 64GB boot drive
    OCZ Drive Adapter from 2.5" to 3.5"
    Corsair XMS3 4GB


    Total Price Setup 2: £595
    I like the faster CPU and the HDDs compared to what I get for less in Setup 1.
    Wondering what SSD would be best for boot drive, the Nova or the Octane?



    Setup 3:
    Fractal Design Array R2 case
    Western Digital AV-GP 2TB drives, 2x 3.5"
    Asus E45M1-i Deluxe AMD E450 ITX board
    Corsair Nova Series 2 30GB boot drive
    Akasa 2.5 to 3.5 mount frame
    Corsair XMS3 4GB


    Total Price Setup 3: £606
    Really really nice setup in all aspects, except it's the most expensive - is it worth it?



    Setup 4:
    Fractal Design Array R2 case
    Seagate Pipeline HD 2TB drives, 2x 3.5"
    Asus E35M1-i Deluxe AMD E350 ITX board
    OCZ Octane 64GB boot drive
    OCZ Drive Adapter from 2.5" to 3.5"
    Corsair XMS3 4GB


    Total Price Setup 4: £542!!!
    For this crazy price I really really prefer this system, the Deluxe 350 board gives me exactly that HDMI I might miss one day.
    Still wondering, is Octane or Nova the better boot drive? Nova looks faster but Octane is cheaper.



    Hvad siger Tweak, hvilket setup har mest at byde paa og evt. noget jeg kan aendre for at goere det bedre?



    EDIT: Jeg ved at det her kabinet ogsaa har intet mindre end 2 blaesere, men laeste en test her paa Tweak af netop denne kasse og det lyder ikke som om det er noget problem med stoej.

  • Alle dine links fungerer ikke uden manuel modifikation, men umiddelbart ser det fornuftigt ud.
    De ram du vælger bør vel være de samme uanset hvad, jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at de varierer samme gælder for monteringsramme til SSD, WD icepack er alligevel ikke beregnet til SSD montering, men derimod til WD velociraptor harddisk montering (så kan være lidt med højden).


    AMD cpuen er ca. lige så hurtig som en intel Atom, men har en bedre grafik processor.


    Med hensyn til de 2 SSDs, vil jeg umiddelbart holde mig fra den Corsair SSD, den indeholder en controller fra Phison (aldrig hørt om dem) og Corsair har vidst ikke helt styr på firmwaren.
    Jeg har ikke lige undersøgt den Octane S2 grundigt, som du (måske) linker til (dit link indikerer S2, altså Sata-2 udgaven), men den skulle indeholde en Indilinx Everest controller, men prøv at undersøge den.


    Ellers ville jeg personligt undersøge markedet grundigt og nok gå efter en SSD af bedre kvalitet når nu computeren skal være tændt 24/7 (intel og samsung har ry for at lave SSDs af god kvalitet, de ville nok være mit personligt første valg til sådan et setup).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Skulle have fixet links nu.


    At RAM og 2.5 montering ikke er den samme er fordi hvert setup er fra hver sin webbutik hvor ikke de samme dele er tilgaengelige.


    Jeg har valgt at kigge mest paa AMD da de har flere SATA porte samt lidt bedre grafik hvis jeg en dag vaelger at bruge den som HTPC/smartTV box.


    Octane disken ser paa papiret rigtigt fint ud, men Corsair er ifoelge dem selv hurtigere. Kan ikke finde nogen tests af Nova2 :(


    Har selv Intel 520 serie i min Mac, men deres diske er simpelthend for dyre til det her formaal, vil maks give 400-500 for en OS SSD.



    EDIT: Fik lige kigget igen, Intel 320 40GB passer faktisk fint ind i budgettet, de findes nemli ret billigt som OEM pakke, har en Intel 2.5 monterings adapter fra mine 520 diske :)

  • Hvis du ligger dig fast på FreeNAS, så kan det SVJH kører direkte fra et SD-kort, så sparer du en SSD til senere hvis du skulle få brug for mere umpf med større systemer.


    Mht resten så har jeg s** ikke meget styr på det.


    Pointen med HDMI er valid hvis du kan se at du inden for det næste års tid eller to får brug for en HTPC.


    /ask

  • Hvis du ligger dig fast på FreeNAS, så kan det SVJH kører direkte fra et SD-kort, så sparer du en SSD til senere hvis du skulle få brug for mere umpf med større systemer.


    Men der findes jo evt. ogsaa Ubuntu 11 server eller Windows Home Server 2011.
    Jeg skal saadanset bare soerge for at den kan styres via remote desktop fra min mac og at den virker med SMB til f.eks. et Sonos multirum lydsystem. Derudover er det bare en filserver.


    Naar ikke jeg er helt 100% sikker paa hvilket OS jeg ender med, saa taenker jeg det er bedst at have en SSD med en fin plads paa istedetfor at vaere begraenset af maaske 4-8 GB paa en lille USB noegle.

  • Hvad siger Tweak, hvilket setup har mest at byde paa og evt. noget jeg kan aendre for at goere det bedre?


    EDIT: Jeg ved at det her kabinet ogsaa har intet mindre end 2 blaesere, men laeste en test her paa Tweak af netop denne kasse og det lyder ikke som om det er noget problem med stoej.


    Af de setups der ville jeg selv gå efter 4. Men det er mest pga prisen på det, det er billigere og power mæssig får du ikke super meget ud af den cpu upgrade. Så der ville jeg hellere spare de penge man kan. Jeg kører selv med en OCZ Core 2 SSD i min og den spiller ganske fint. Så jeg ville ikke være super bekymret over for at bruge en OCZ Octane som boot.
    Jeg er dog ikke meget for ideen med at bruge ens NAS som HTPC, det virker for mig en kende fjollet. Men det kan være det bare er mig :) Jeg bruger selv en WD TV HD Live (2. generation) og den spiller perfekt. Det hele med at man så skal smide et User Interface på en NAS gør det kun lidt mere kompliceret end hvad det burde.
    En NAS/Server skal gå i et skab, eller hjørne og passe sig selv 8)


    OS valget er ikke noget nemt - så der skal du eventuelt læse lidt op omkring de valg du står for også tage en beslutning. Det er svært for andre at sige hvad der vil være perfekt for dig. Dog vil FreeNAS eller Ubuntu Server nok ikke være dårlige valg, pga SMB kører super lækkert fra dem. WHS2011 er nu heller ikke så dårligt, i at du får en remote desktop og ikke bare en SSH terminal mod din server. Så alt efter hvad man er til, må man tage sit valg.
    Da så længe at du skal køre så få ting fra den som du beskriver, er det fuldstændig lige meget hvad du egentlig kører på den. Mit valg kom fordi at jeg har en del andre services på min og jeg ønskede at det skulle være fra for User Interface - dog har jeg et par web UI til et par enkelte services.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg overvejer selv at lave noget RAID5 en dag, evt 5+0 som du ogsaa koerer.
    Sad lige og kiggede paa dit RAID kort, det ser super laekkert ud - men ogsaa ret dyrt...


    Asus kortet i Setup 4 har en 1 x PCIe 2.0 x16 (at x4 mode, with latch). Jeg bruger normalt Mac saa lige det term er jeg ikke super meget inde i. Nogen der kan anbefale et kort der passer deri der kan koere RAID5?

  • Jeg overvejer selv at lave noget RAID5 en dag, evt 5+0 som du ogsaa koerer.
    Sad lige og kiggede paa dit RAID kort, det ser super laekkert ud - men ogsaa ret dyrt...


    Asus kortet i Setup 4 har en 1 x PCIe 2.0 x16 (at x4 mode, with latch). Jeg bruger normalt Mac saa lige det term er jeg ikke super meget inde i. Nogen der kan anbefale et kort der passer deri der kan koere RAID5?


    oh yes det Adaptec kort er super lækkert men dyrt ja. Tror min NAS løb op i lidt over 10.000kr vel. Men det var det værd for mig :)
    Dog skal man være lidt forsigtig med hensyn til Raid kort - man skal huske at tjekke op på compatibility for den controller man kigger på. Jeg løb ind i problemer med en lidt ældre Adaptec controller og mine diske, så endte jeg med at give op og sælge den igen også købe den jeg nu bruger for at undgå problemer igen.
    Det begynder at bliver dyrt ved RAID5 også endnu mere ved RAID50 - så er controllere normalt ret komplekse og koster der efter.


    Det billigste jeg lige kan finde er en Promise FastTrack4660 til ca 1100kr på edbpriser - men om den kan sammen med dine diske ved jeg ikke. Men RAID5 koster.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • Det billigste jeg lige kan finde er en Promise FastTrack4660 til ca 1100kr på edbpriser - men om den kan sammen med dine diske ved jeg ikke. Men RAID5 koster.


    Den ser faktisk rigtig fin ud til engang der skal opgraderes, tak :thumbsup:


    Fandt lige en anden der kommer paa huskelisten ogsaa, den er smaa 500 dyere men ser paa papiret hurtigere ud


  • Den ser faktisk rigtig fin ud til engang der skal opgraderes, tak :thumbsup:


    Fandt lige en anden der kommer paa huskelisten ogsaa, den er smaa 500 dyere men ser paa papiret hurtigere ud


    Well den Adaptec har ikke RAID5 eller RAID50 support :) det er den lidt nedgraderet version af min 6805 controller. De har barberet RAID5/50 samt en omgang ram væk fra den og sælger den så biligere. Men den er hurtig ja :)
    Den Promise controller ser ud til at supportere de diske du har kigget på men for at være sikker så kig her http://www.promise.com/storage…b_m=sub_m_6&rsn1=5&rsn3=9

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Well den Adaptec har ikke RAID5 eller RAID50 support :) det er den lidt nedgraderet version af min 6805 controller.


    Jeps, men maaske RAID10 ville vaere ok ogsaa, med 4 af de diske jeg kigger paa bliver det stadig til 4TB plads... Det gode ved den er nemli den understoetter SATA6 hvis jeg vaelger at bruge endnu hurtigere diske. Den anden controller understoetter kun SATA3.
    Om SATA6 eller RAID5 ville vaere sjovest, det er nu et svaert valg - men ikke noget jeg skal bruge pt alligvel.

  • Jeps, men maaske RAID10 ville vaere ok ogsaa, med 4 af de diske jeg kigger paa bliver det stadig til 4TB plads... Det gode ved den er nemli den understoetter SATA6 hvis jeg vaelger at bruge endnu hurtigere diske. Den anden controller understoetter kun SATA3.
    Om SATA6 eller RAID5 ville vaere sjovest, det er nu et svaert valg - men ikke noget jeg skal bruge pt alligvel.


    SATA3 vil sådan set være lige meget, da du alligevel rammer loftet for dit Gigabit LAN hurtigt :) Mit RAID50 spytter 400+MB/sec ud og tjaa det er lidt mere end mit Gigabit LAN. Så du behøver ikke bruge de ekstra penge på at købe en SATA3 controller. Selv med RAID10 vil du sikkert ramme loftet for Gigabit LAN selv med SATA2 diske og controller.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Gigabit LAN giver dig typisk kun ~80-90 Megabyte i sekundet. Varierer lidt alt efter hardwaren i alle klienter/servere i transaktionen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Er hele fidusen i GigaBit ikke at man kan sende 1.024MB/s maksimalt set?
    400MB og der er da stadig langt endnu... Eller noget jeg har overset?


    Gigabit giver maks på 125MBps (Megabyte pr sekund), så når mit RAID50 kan smide 400MBps ud, så kan mit netværk ikke lige følge med længere.
    Du har sikkert Mb eller Megabits i hovedet lige nu :) der er Gigabit 1000Mbps eller 125MBps.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Det giver måske ikke det vilde ydelse det som jeg her vil foreslå dig, men tag evt et kig på Unraid og den "sikkerhed" og lethed som det tilbyder.


    Jeg bruger det selv og det spiller altså, jeg kan smide alle mine gamle diske i maskinen som det passer mig og det har samme sikkerheds level som et raid 5 faktisk, men den forskel at mister jeg 2 diske mister jeg ikke hele raidet, men kun de 2 diske =)


    Ligger med hastigheder på omkring 40MBps over GB lan =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW