Videnskab: Hvilket netværkskabel

  • Jeg sidder og skal købe netværkskabel, men hvad skal det være?


    Jeg har en yousee router, og lige nu har jeg et cat6a men det er lige kort nok. Ville gerne have det langs panelerne og over to døre.


    Får jeg noget ud af at købe et længere cat6a? Eller kan jeg nøjes med at købe et længere cat5 fra Harald Nyborg? ( Link )


    Eller evt købe og lave selv? Hvis ja hvilket vil i anbefale? :)


    Myzzar
    Christian :9xo

  • Det kommer jo an på den hastighed du vil køre med.


    CAT5 er principielt kun 100Mbps mens CAT6 er 1000Mbps.


    Over kortere afstande bør CAT5 også kunne håndtere 1000Mbps.


    Jamen så tror jeg det skal være CAT6 da jeg har en NAS stående og generelt bruger mit LAN hele tiden..
    Men så er der grund til at tage et cat6 kabel da jeg skal have så hurtigt LAN som mulig?


    Hvor langt er kortere afstande? :P


  • Jamen så tror jeg det skal være CAT6 da jeg har en NAS stående og generelt bruger mit LAN hele tiden..
    Men så er der grund til at tage et cat6 kabel da jeg skal have så hurtigt LAN som mulig?


    Hvor langt er kortere afstande? :P


    Well du skal bare købe Cat6 så er du sikret Gigabit over afstande op til 100meter, det kræver så også en Gigabit switch enten ved siden af eller i din router - en switch koster ca et par hundrede kr.
    Med Cat5 og Gigabit skal man som regel holde sig under de 10-15 meter ellers kommer der for meget støj.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Cat5e overfører med 1GBit op til 100meter i følge standarten, så hvis det IKKE er en fast installation ville jeg bare købe Cat5e.


    Grunden til at jeg siger hvis det IKKE er fast installation, er at ved en fast installation er det som regel noget mere bøvlet at skifte senere, og derfor bør man sikre sig en så stor fremtidssikring som muligt (Cat6 eller muligvis Cat7, som begge giver 10GBit - der er dog ikke rigtigt noget consumer udstyr der kan udnytte dette endnu).


    /ask


    EDIT: Jeg var lidt langsom, men kan sige at min faste installation er med 5e og det kører fint over 20-40m