Køb af ny 1-2TB harddisk

  • Hej


    Jeg er ved at løbe tør for plads og skal have en ny 1-2TB harddisk - men jeg er i tvivl om hvilken det skal være.


    Styresystem og de fleste programmer har jeg på en ssd, så den skal bruges til "resten" - men disken må gerne være relativt hurtig da jeg laver noget 3d arbejde og det kan godt tage lang tid at læse texturer ind. Ideelt set ville det nok være bedst at have en ekstra ssd til projektfiler, men det bliver nok lidt for dyrt. Er det i øvrigt ikke en dårlig ide at bruge en ssd hvis man ofte skriver og læser store filer (1-2GB hver)?


    Og det er selvfølgelig også vigtigt at det er en pålidelig disk - men det er jo nok lidt svært at sige om den ene er bedre end den anden på det punkt. Den bedste løsning ville nok være noget raid 1 men jeg har ingen erfaring med raid, og det bliver nok også lige en tand for dyrt i første omgang.


    Jeg har kigget lidt på en WD Caviar Black 1.5TB (WD1502FAEX) eller 1.0TB version (WD1002FAEX) - sidstnævnte har jeg én af i forvejen - og den har kørt fint bortset fra en lidt irriterende resonans.


    Alternativt er der en Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - som også skulle være en god disk, men der er nogen der siger at det er gået ned af bakke efter at Seagate og Samsung har slået sig sammen? Derudover har den også 32MB cache fremfor 64MB på WD diskene - men om det har nogen stor betydning er jeg ikke sikker på.


    Hvad synes i jeg skal vælge? Budgettet er omkring 1000 kr.

  • Jeg ville nok gå efter den store cache i dit tilfælde, for at sikre stabilitet ved overførsel af store filer, så jeg ville vælge WD's alternativ.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for svaret :)
    Jeg håber dog lidt at jeg vil undgå denne resonans der opstår - det skulle ellers være en ok montering af harddiskene i mit Antec P182 der skulle dæmpe vibrationer - men den nye computer jeg får snart bliver med et nyt kabinet (regner med Corsair 550D), om det er bedre ved jeg ikke - kan jo være det bare er harddisken der larmer lidt.
    Jeg havde også kigget lidt på WD RE4 1TB (http://www.edbpriser.dk/Produc…aspx?pid=4198478&q=WD+RE4) da den skulle være mere stabil ?

  • Tak for svaret :)
    Jeg håber dog lidt at jeg vil undgå denne resonans der opstår - det skulle ellers være en ok montering af harddiskene i mit Antec P182 der skulle dæmpe vibrationer - men den nye computer jeg får snart bliver med et nyt kabinet (regner med Corsair 550D), om det er bedre ved jeg ikke - kan jo være det bare er harddisken der larmer lidt.
    Jeg havde også kigget lidt på WD RE4 1TB (http://www.edbpriser.dk/Produc…aspx?pid=4198478&q=WD+RE4) da den skulle være mere stabil ?


    WD's black caviar og deres server serie RE er ens, bortset fra en ganske lille ændring i firmware, som sikre at læse armen altid kører perfekt.
    Du kan selvfølgelig have været uheldig med den, som du allerede har, at det er netop der problemet med resonans ligger.
    Er der ikke den store pris forskel på dem, so ville jeg osse tage RE serien.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Altså hvis du kan leve med den lidt lavere hastighed på green serien så kan jeg anbefale dem, bruger dem selv har efterhånden en 6 stk 2tb diske og de spiller bare max for mig =)


    de er stabil og larmer efter min mening væsentlig mindre end black modellerne og lignenden "high-end" modeller, gik selv fra nogle hitaschi diske som var high-end og det som larmede mest i min computer til greendiske og det var dejligt kan jeg fortælle =P

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Ved ikke hvor meget hastigheden reelt vil betyde, men jeg tror jeg vil gå efter en hurtig disk, og så kan jeg jo altid fylde på med nogle lidt langsommere diske til ting jeg ikke bruger ofte, elller hvor hastigheden ikke betyder det store :)


    Jeg så dog at RE4 drev ikke anbefales i et setup med kun ét drev? Noget med at TLER forhindrer at den kan være længe om at skrive for at undgå skrivefejl (http://community.wdc.com/t5/Ot…unning-single/td-p/114622).

  • Jeg er lidt i samme situation, staar og mangler et enkelt 2TB drev til en start, men som nok bliver til en 2-3 stykker inden saa laenge.


    Hvad vil vaere bedst, WD RE4 eller Caviar Black?
    Jeg skal bruge dem i min NAS som engang skal udbygges til RAID1 eller 5, men starter bare med en enkelt disk.

  • Jeg er lidt i samme situation, staar og mangler et enkelt 2TB drev til en start, men som nok bliver til en 2-3 stykker inden saa laenge.


    Hvad vil vaere bedst, WD RE4 eller Caviar Black?
    Jeg skal bruge dem i min NAS som engang skal udbygges til RAID1 eller 5, men starter bare med en enkelt disk.


    Så ville jeg vælge RE serien, netop fordi den er lavet til server brug og fordi firmwaren er specielt sat op til 24/7/365 kørsel og raid brug.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Så ville jeg vælge RE serien, netop fordi den er lavet til server brug og fordi firmwaren er specielt sat op til 24/7/365 kørsel og raid brug.


    Ville en RE4-GP ogsaa vaere en god ide?
    Den ligger et sted imellem RE4 og Black, er mere stoejsvag end RE4 men er dog stadig et high-end drev som RE4.


    http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=40


    Jeg kan ikke helt se mig ud af om den er ligesaa godt egnet i RAID som en rigtig RE4 er.

  • Den er ikke lige så egnet som RE4 er, men til det står faktisk nederst lige her på siden


    link


    Dermed menes at, den ikke er lige så god til det, som RE4 når den skal køre 24/7/365. Til hjemme brug almindeligt, så burde der ikke være de store problemer, men jeg kan dog godt se, at der er en chance for at der går ged i den hvis ikke begge/flere diske spinder op og ned med nøjagtig samme hastighed.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.