SSD i Raid0

  • Hej der ude...


    Jeg har bestilt nyt gear.

    • MB - ASUS P9X79 PRO - ATX LGA2011
    • CPU - Intel Core i7 3820 / 3.6 GHz
    • HD - 2 * OCZ Agility 3 Series SSD

    Jeg får udstyret efter weekenden. Planen var og er stadig at smide SSD'erne i Raid 0.
    Begyndt dog at blive lidt usikker i forhold til data sikkerheden når man køre Raid 0 på 2 disk.


    Mit gamle rig havde jeg 2* Western Digital Raptor 10.000 rpm. diski raid 0 og maskinen har kort i 7-8 år uden problemer.


    Spørgsmålet er om SSD'er er for usikrere til Raid 0?
    Ville du gøre det?

  • Der er intet galt i, at sætte 2xSSD i raid 0, du kan læse lidt mere her


    link


    Jeg ved ikke om TRIM er blevet understøttet i raid endnu, ellers kan du bare bruge garbage muligheden, det er sådan set det samme, så du ikke mister hastighed over tid.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for jeres svar.


    Jeg har selv prøvet at sætte mig ind i tingende og finde ud af hvordan tingende fungere.


    Lige nu er der ikke TRIM til Raid men så vidt jeg kan se er planen at der kommer TRIM Det har INTEL sagt tror bare det er lidt kompliceret fordi at SSD diske køre i Raid 0 internet, SÅ det bliver Raid oven på Raid.


    SÅ vidt jeg har forstået det så Fungere TRIM og Garbage Colletion i sammenspil.


    Man kan kun slette slette en hel blok data fra Disken. Så hvis man skrive data i en halv blok med noget data derefter udfylder resten af blokken men noget andet data. Når man så slette det første data vil man ikke kune skrive til det igen uden Garbage Colletion. GC flytter data fra bloken så blokken kan "formateres" og være ren til at modtage data.


    Problemet er at for at GC kan fungere er at der skal være plads på disken. Og GC fytter ikke rundt på data til blocke som TRIM ikke har noteret som tomme.


    dvs GC kan ikke fungere optimalt i en disk uden TRIM uden at der er godt med plads på disken. OG med Tiden vil en disk blive langsommere Uden TRIM.


    Jeg vil afprøve det og se hvordan det bliver og teste over tid de forringelser i hastighed der må komme.