Er min HTPC overkill?

  • Hej alle.


    Er denne HTPC overkill? Kan det gøres billigere og er delene godt nok sat sammen?

    Den skal jo ikke være dårlig og den skal heller ikke koste en helvedes masse.
    Den skal kunne køre MediaPortal eller lign. Dvs. der kommer windåse på.


    Skal måske bruge den som NAS også.. Har lageringsdiske herhjemme...


    Mvh
    Chriz L

  • Processoren behøver måske ikke være så kraftig.


    Har selv noget tilsvarende, og den har jeg med vilje clocket vildt ned, så den næsten ikke kræver nogen køling. Har så dobbelt op på hukommelsen.



    Du vil benytte den indbyggede grafik core i processoren?


    Ved ikke om det er noget du vil benytte, men husk at der skal to tuner kort og CAM til hvis du vil kunne se og optage på samme tid.

  • ville nok gå ned i en I3 eller måske et enda gå over i et server board (kan godt fås billigt) og så putte en xeon prosessor i. men igen kommer helt an på hvad du skal med den.


    evt http://www.edbpriser.dk/tilbeh…d-s1200kp-id-5502087.aspx


  • Hilken CPU vil du mene der ville være god.. Og ja vil bruge onboard grafik :)
    Det skal siges jeg også Skal have 1080p film på som skal afspilles i mediaportal.


    Kan den Tv tuner jeg har fundet ikke bruges til at optage og se tv på samme tid? :/
    Havde endelig fundet en PCIe tuner der har kortlæser til yousee :/
    (Hvad er CAM?)


    Quote

    Bruger selv DVBViewer, som jeg synes fungerer bedre


    Hvad bruger du det til? :) Ligesom MediaPortal?

  • Umiddelbart ville jeg nok vente lidt med den løsning indtil at Intel får leveret deres næste generation af CPUer (hvilket der nok går lidt tid på, for de billige udgaver), da Ivy bridge skulle inkludere et fiks af video indspillet ved 23.976fps bliver afspillet ved 24fps (dvs. en gentaget frame ind i mellem, hvilket kan ligne en form for hakken for visse personer).


    Jeg kører selv med et lignende setup dog, hvis du vil spare lidt penge og ikke har brug for nogle af de funktioner som i3eren tilbyder (intel quick sync), kan du sandsynligvis nøjes med en pentium/celeron (jeg kører selv med en pentium g620t).


    Derudover kan jeg anbefale at skifte rammene, kingstons value ram er ofte (kan ikke love altid, men det er sandsynligt for de almindelige udgaver) i halv højde af almindelig RAM, hvilket kan hjælpe med at minimere luftmodstanden over bundkortet udover at de er billige ^^
    Jeg har sådan et sæt i min HTPC: LINK, dog kun 4GB, da den er lavet med fokus på lav pris, de er i halv højde og CPUen kan alligevel ikke køre rammene ved fuld clockfrekvens.


    Ellers, så vidt jeg kan se er der ikke noget PCI slot i det shuttle bundkort, så du kan ikke bruge det tuner kort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du skal enten have et dual tuner kort eller to tunere


    NEOTION CAM VIACCESS ACS 3.x eller lignende hvis du skal have kort i den. Hvis du ikke skal bruge kort for at se de digitale kanaler har du ikke noget at bruge det til. Hvis du har noget at bruge kort til, skal begge tunere jo have kort og CAM.



    Har selv YouSee og her er alt frit med mindre man vil tilkøbe ekstra kanaler.


    Ja bruger DVBViewer i stedet for MediaPortal. Synes at det er hurtigere og mere stabilt. Har kørt med MediaPortal men hold da op hvor har jeg reninstalleret mange gange.


  • For mig gør det ikk det store at CPU'en har den 24fps fejl. Men glad for at du siger det :)


    Du har ret i rammene skal være lave.. Men tvivler på der er den store airflow i dette kabinet/shuttle.


    Dammit... troede det var PCIe tuner :'( ååårh giver snart op.....


  • Så jeg skal slet ikk bruge mit kort til noget? Har ingen ekstrakanaler hos yousee... For det gør det jo MEGET nemmere at finde et kort med Dual tuner til PCIx1 :)
    Har ikke hørt om DVBviewer før. Jeg vil helst ikke skulle skifte mellem programmer når jeg skal se film, serier og tv.. Vil helst have en samlet løsning. For mig ser det ud som om DVB kun er til TV !?


  • Hold da endnu mere op...... :( Sender de ikke bare samme signal til pc'en alle de forskellige mærker?
    Det bliver sværer og sværer :( Føler bare jeg ikke kan finde ud af computere mere -.-"


  • Bliver det ikke hurtigt dyrer end den shuttle barebone jeg har fundet?

    Tror det bliver omkring det samme.

  • Tror det bliver omkring det samme.


    Jeg tænker bare det er dumt at betale det samme for mindre performance ?!


    Derudover kan jeg anbefale at skifte rammene, kingstons value ram er ofte (kan ikke love altid, men det er sandsynligt for de almindelige udgaver) i halv højde af almindelig RAM, hvilket kan hjælpe med at minimere luftmodstanden over bundkortet udover at de er billige
    Jeg har sådan et sæt i min HTPC: LINK, dog kun 4GB, da den er lavet med fokus på lav pris, de er i halv højde og CPUen kan alligevel ikke køre rammene ved fuld clockfrekvens.


    Jeg har kigget lidt på disse ram, er det sådan nogle du mener?:

    Jeg må indrømme jeg er lidt lost på CPU'en. Hvad vil være godt at vælge til LGA1155 som kan kører NAS programmer samtidig med MediaPortal eller andet MediaCenter program?
    Den skal helst kunne køre som HTPC og NAS på samme tid.. :)

  • Hvis nu i skulle lave en HTPC/NAS fra bunden og den skal kunne vise yousee tv. Dvs der skal være Dual DVB-C MPEG4 tuner i.


    Så helst det bliver noget Intel i3/5/7 processor. Så også helst der var en lille SSD med på omkring de 60-80GB.


    Kabinettet skal være "small-factor", altså ikke et Tower. Gerne desktop model.


    Mit budget er omkring 4000 kr. +/-..


    EDIT:
    Den skal heller ikke stå og BRØLE i hjørnet i stuen. Heller ikke sluge alt strømmen i hele min lejlighed :P


  • Jeg har kigget lidt på disse ram, er det sådan nogle du mener?:

    Jeg må indrømme jeg er lidt lost på CPU'en. Hvad vil være godt at vælge til LGA1155 som kan kører NAS programmer samtidig med MediaPortal eller andet MediaCenter program?
    Den skal helst kunne køre som HTPC og NAS på samme tid.. :)


    Jeg tænkte mere på at købe sådan et sæt: LINK
    Bemærk dog at mine erfaringer kommer ikke fra sådan et kit, men et tilsvarende 2x2GB kit (og tidligere indkøb af Kingston Value RAM), så der er ingen garantier for at de er lavere, men jeg kan næsten kun forestille mig det, hvis de skal bruge mindre printkort materiale er der en god chance for at de kan gøre det billigere (og anvende mindre emballage).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Her er 2 hurtige bud


    core I3 866,-
    kingston value ram 371,-
    Gigabyte Z68MA-D2H-B3 739,-
    OCZ 2 SSD 600,-
    Silverstone SUGO SG02-f 542,-
    PSU 469,-


    totalt 3587,-


    Alternativ:


    Skiftet Silverstone ud med Lian Li


    Lian Li 1076,-


    totalt 4121,-



    I begge tilfælde har du fået et fint system, som osse vil se godt ud, at have stående fremme.( noget kvinder godt kan lide), da begge kabinetter er i børstet aluminium og der er kræset for detaljerne .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.