PC "Fryser" i halvt sekund

  • Jeg er begyndt at få "lag spikes"


    Det er begyndt inden for den seneste uge X(


    Det er forskelligt, hvor ofte de forekommer.. Lige nu, hvor jeg sidder og skriver dette indlæg, kommer de hvert 2-10 sekund, hvor den fryser i ca. et halvt sekund, og derefter fortsætter den igen....


    Det er lige gyldigt hvad jeg laver, selv når jeg bare køre musen frem og tilbage på min skrivebordsbaggrund, og ligeledes når jeg gamer....


    WHAT TO DO ?(

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • ville umidlbart gætte på at det der dine ram der ikke har det for godt. Prøv at kør en ram test.

  • Hvilken kan anbefales? ?(

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • Kan være flere ting - men Memtest er en god start at prøve at teste med. Prøv evt. at teste RAM klodserne alene en efter en for at sikre at de alle er i "tip top" stand.


    Har du antivirus? Det kan også være malware der laver rav i system resourcerne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Rigtigt mange ting kan forårsage det, det jeg umiddelbart ville gøre (efter diverse standard tests og diagnosticering er kørt) er at frakoble ALT der ikke er absolut nødvendigt for at computeren kan fungere.


    Dvs. kun 1 stick RAM, ingen indstikskort, kun 1 HDD, ingen optiske drev, ingen USB nøgler eller lignende osv.


    I visse tilfælde kan det være BIOS der skal opdateres, men taget i betragtning af at det er noget der er sket spontant tror jeg ikke rigtigt at det er det.


    Det vil i øvrigt hjælpe, hvis du kan svare på om du har lavet noget nyt ved computeren for nyligt (hardware og software).
    Samtidigt må du gerne nævne hvad der sidder af hardware i computeren.



    Standard tests:
    RAM: memtest86/memtest86+
    CPU: Prime95 - huske at holde øje med temperatur for CPUen samtidigt.
    Grafikkort: Spil og eventuelt furmark.
    Harddisk: find det specfikke værktøj som producenten af disken stiller til rådighed på deres hjemmeside.


    Diagnosticering er generelt varme:
    CPU: der findes mange, personligt bruger jeg coretemp
    GPU: samme som ovenfor, personligt bruger jeg GPU-Z

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Kan det ske når ens CPU bliver for varm?


    det tager under 5 minutter at komme på på 75 grader, når jeg tester med prime95 :/


    Mit airflow er der intet i vejen med, da jeg ar 8 blæsere, som sidder i mit storm trooper kabinet, og alle ledninger gemt væk :-)


    Jeg kan ikke mærke "laggene" lige nu, men jeg er bare for, at det sker, når jeg skal til SLZ (LAN) om en uges tid :thumbdown:

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • "Kan det ske når ens CPU bliver for varm?


    det tager under 5 minutter at komme på på 75 grader, når jeg tester med prime95 :/"




    Det kan sagens være derfor, under alle omstændigheder skal du ha' kølet din CPU bedre.

  • Det ser også ud til at mit bundkort bliver rigtig varmt :-(


    Den der "passive køler klods", som sidder i midten, bliver 50 grader... er det normalt?
    Jeg tror, at det er fordi, at alt den varme luft fra CPU-køleren blæser lige derned på...


    Jeg tænker at jeg måske skal ud i noget like this?
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=638849


    Min CPU ligger idle på 40+ grader :thumbdown:



    BTW, mit setup:
    AMD Phenom II x6 1100t @ 3,3GHz
    HyperX 1600Mhz RAM @ 1333
    AMD Radeon HIS 6870
    Corsair Force 3 series 120GB SSD
    Seagate xxxxxxxx 1TB lager..

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit


  • Det lyder fuldstendigt sindsygt at en Phenom II x6 1100T skulle blive så varm - Jeg tror du har et elendigt kabinet? eller du har for meget eller for lidt køle pasta på? - En for lille strømforsyning giver også varme problemer på AMD.


    Nåe ja... Og visse bundkort understøtter ikke CPU'en ordentligt - Hvilken strømforsyning, bundkort, og kabinet har du?


    Hvis der er 20 grader i rummet - Så skulle din idle helst ligge under 30 grader.... og hvis både bundkort og cpu bliver for varmt, så peger det meget på dit kabinet. Hvis du køre med AMD's standart køler, så bør du selvfølge skifte den - Men det forklare stadigt ikke så høje temperature..


    Det her er en god støjsvag køler: http://www.bj-trading.dk/bjsho…tic%20Cooling&vare=495958 Nok alt for stor til dit brug, men ja - Så mangler du da ikke CPU køling:)

  • Lige nu har jeg denne køler:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4193816


    Computeren er fra sharkgaming, dog er den blevet sat over i et Cooler Master Storm Trooper Kabinet, så airflow, skulle ikke være noget problem...


    Jeg kører dog uden side på mit kabinet lige pt, da jeg er ved at modde et vindue i siden..

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • Det ser vidst ud til at det er min CPU, som er problemet...
    meeen den lagger også når mit cpubrug ligger på 10%, og den er 41 grader ?(


    Når jeg spiller CSS er det næsten kun en af mine 6 kerner, som yder (#0)


    Jeg tænker måske Malware?


    hvad ville i evt. foreslå til at cleane ens PC 100%? ?(

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

    Rettet en gang, sidst af MrStaun ().

  • Når jeg spiller CSS er det næsten kun en af mine 6 kerner, som yder


    Ja det er normalt, det er derfor AMD er noget nær lige så hurtig i spil test som intel, AMD's CPU'er har mange kerner og spillene bruger max. 4 kerner endnu.




    Dit kabinet har ikke specielt god køling - Men det burde kunne klare den CPU, så længe du ikke overclocker alt for meget osv...


    Det er en ELENDIG! CPU køler du har... Det havde været bedre at du havde beholdt AMD's originale køler... Den SKAL skiftes, og du har nok ret, det er dit største problem.


    sharkgaming har vist ikke særligt meget styr på tingene... :-P




    Hvis du stadigt har problemer efter den cpu køler er blevet skiftet, så må du sige til - Undgå vandkøling, dit kabinet har ikke specielt godt airflow i forvejen, og en vandkøling vil gøre det værre(Sorry).




    Mvh.

  • Som Dnope har fat i, er den CPU køler ikke god nok, i følge Arctic coolings hjemmeside (LINK), har v2 udgaven(jeg har ikke været i stand til at finde info på en eventuel V1 udgave, men den er nok det samme) en køle kapacitet på 90W.


    Din 1100t er rated til 125W TDP, i følge AMD: LINK


    Altså det lyder som om Sharkgaming har fusket, måske vil det være en god ide at kontakte dem for at høre om de kan give dig en bedre køler, det holder ikke at levere et produkt med en alt for underdimensioneret køler!

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det værste er, at jeg betalte 250 kr. ekstra for at få køleren sat i :-(


    men jeg må prøve at kontakte dem..


    Jeg tænkte bare at en billig vandkøler ville være bedre, da den med push 'n' pull ville trække meget varme ud af kabinettet, og den ikke fylder ret meget i selve kabinettet ?(


    BTW:
    Vores stue temperatur er 27 grader :$
    måske det har lidt med varmen at gøre 8|

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

    Rettet en gang, sidst af MrStaun ().

  • Spørgsmålet må næsten være om du overvejer at overclocke CPUen, hvis du selv ender med at skifte køleren kan du lige så godt købe en rigtig god køler så du kan få mere ud af at overclocke.


    27 grader.... lyder rædselsfuldt, jeg ville nok smelte :razz:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Vores stue temperatur er 27 grader :$
    måske det har lidt med varmen at gøre 8|

    Det hjælper ihvertfald ikke - jeg har været ude for at mine overclock indstillinger har været for meget til den højere temperatur der typisk er til LAN komsammen. :wacko:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • I mine øjne er du blevet taget røven på - Betale ekstra for en dårligere køler, der er noget helt galt der...


    Jeg ved ikke med den vandkøling... Den skal nok køle cpu'en, men den blokere også automatisk for en del luft.... Og dit bundkort og dine ram skal jo også køles... På grund af kabinettet ville jeg holde mig til en god luftkøler.


    27 grader i stuen, og Phenom II x6 1100T - Det kan den luft køler jeg forslog godt klare, op til mindst 3,6ghz;-)

  • PSU: energon eps-750w
    MOBO: M4N75TD


    Grunden til den meget høje stuetemperatur, er at vi har fået brændeovn, samt en masse gratis brænde, som min far mener der skal være tændt 24/7 :thumbdown:


    Dnope:
    Jeg ville da mene, at en stor luft køler blokerer mere for luft gennemstrømningen, end en "vandkøler" som trækker luften ud af kabinettet?


    En luftkøler varmer jo hele kabinettet op? 8|

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit