Hvor kraftig skal min blæser være?

  • Hej Tweakere!


    Jeg går og leger lidt med tanken om at skifte blæseren (ja, der er kun én) i min laptop (HP Pavilion DV-3090eo med Core i7) med en der larmer mindre under load. Jeg har fundet ud af, at man måler blæserens effektivitet i CFM, så nu er spørgsmålet: Hvor højt skal CFM være for, at kølingen bliver på højde med min nuværende? Jeg ved godt, at det er lidt et elite spørgsmål, men det kunne jo være, at der var nogen der havde lavet samme stunt før mig :)

  • Blæsere som sidder i en bærbar er mig bekendt jo ikke bare lige noget du skifter ud med en anden blæser, og hvilke temps ligger din cpu på ved max? Her skal du teste hvor både CPU og GPU er belastet max da cpu-køleren godt kan være med til at holde GPU'en kold alt efter opbygningen.


    Men generelt mener jeg alt det med og pille ved blæsere og smide en større CPU i en bærbar er totalt tosset, delene koster tit så meget så man var bedre tjent med og spare sammen til en ny og større model end selv og begynde og pille.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • PC'en bliver ret varm under fuld load (op til 80 grader).. Der er kun den ene blæser i PC'en så den skal klare det hele. Jeg tror nu godt at min bærbar kunne klare lidt ekstra køling..


    Det er blot blæseren jeg vil skifte, så det er tvivlsomt at det bliver voldsomt dyrt. Idéen var at købe en low noise blæser og en SSD harddisk for at få computeren til at være helt stille.

  • Nogen har held med at skifte til noget andet kølepasta på cpu og gpu, men det er som sagt ikke den nemmeste opgave ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • 1, hvor henne vil du finde en ny blæser som passer i din bærbar? det er jo ikke bare en eller anden stardard 40mm som sidder i dem, ikke dem jeg har haft skiftet i hvert fald.


    2. Tag og start med og skifte kølepasta til et ordentlig mærke og lav en burnin af det og se om det ikke hjælper og så sørg for at rens din bærbar for støv.


    3. overvejet og undervolt din cpu lidt? de gange jeg har gjord det har det let givet 5 grader =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det kunne også være en mulighed at maskinen bare trænger til at blive renset. Støv på blæser og i "luftveje" kan godt nedsætte kølings effekten meget.


    /ask

  • Det kunne også være en mulighed at maskinen bare trænger til at blive renset. Støv på blæser og i "luftveje" kan godt nedsætte kølings effekten meget.


    /ask

    lol rigtigt nok. have ikke lige tænkt på det

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg tror sgu i ser de samme emner lidt for ofte drenge :)


    Der står ingen steder at min PC overopheder og naturligvis er den ikke snavset indeni, det overlader jeg til de almindeligt ignorante. Formålet var, at få en lydløs PC. Jeg har målt blæseren til 60mm, men jeg kan ikke få fat i tykkelsen uden at skulle skille den helt ad. Det venter jeg lige til efter mine terminsprøver med, da jeg skal bruge den der og der derfor ikke må være noget galt.