Computer vil ikke starte med 2xRam

  • Hej,


    Min kammerat har et lidt mærkeligt problem. Han har købt en masse ny hardware og fået det til at virke så nogenlunde, dog vil computeren ikke starte med 2 ram blokke i.
    Hvis vi smider den ene Ram (a) i socket 1 vil den gerne, hvis vi smider b i socket 1 starter den også fint, smider vi a i 1 og b i 2 så vil den ikke, computeren dør simpelthen bare. Det samme hvis vi smider dem i de to andre c og d på samme måde. Rammene er ens og helt nye, det samme med alt andet hardware.


    Det virker lidt mystisk at de gerne vil starte individuelt men ikke sammen, bundkortet er kompatibel med rammene og alt det andet, og det er en ordentlig strømforsyning.


    Har i noget der kan hjælpe, vil jeg virkelige blive glad for vi har rodet med det længe.


    Mvh


    Jens

  • Ved ikke om i har prøvet alle kombinationer, men hvis der er 4 ram slots skal du ofte ty til manualen til bundkortet for at se hvor du skal sætte de to blokke. På min er det f.eks. A2 og B2, (eller 2. og 4. socket) :)

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • lyder som noget der skal tilbage til RMA :oops:
    held og lykke med det!

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har i prøvet at opdatere BIOS på bundkortet? det kan ofte hjælpe på RAM kompatibilitets problemer.


    Ellers, så tjek at rammen får den spændingsforskel den skal have og at frekvens og timings er sat korrekt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ved ikke om i har prøvet alle kombinationer, men hvis der er 4 ram slots skal du ofte ty til manualen til bundkortet for at se hvor du skal sætte de to blokke. På min er det f.eks. A2 og B2, (eller 2. og 4. socket) :)

    Har checket det med sockets, og har prøvet alle kombinationer.


    Har i prøvet at opdatere BIOS på bundkortet? det kan ofte hjælpe på RAM kompatibilitets problemer.


    Ellers, så tjek at rammen får den spændingsforskel den skal have og at frekvens og timings er sat korrekt.

    Forstår ikke hvis dette skulle være et problem, da det hele er helt nyt og ikke just noget vildt i udstyr, har checket både på hjemmeside og specs at de passede til bundkortet. Men prøver og se om vi kan få tjekket rammenes spændingsforskel. Begge ram virker når de sidder i individuelt, men sammen er no go.

  • Det er meget normalt at bundkorts producenter udsender BIOS opdateringer med det specifikke mål at forbedre kompatiblitet med forskellig RAM, det syntes jeg i skal starte med, før i tjekker de andre ting.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Som det er nævnt så prøv alle tænkelige muligheder. Jeg har selv lidt problemer med mit bundkort, når jeg kører med 4 stænger.


    Det er vidst også blevet nævnt at han/du skal sikre at rammene kører med de rigtige timings som står på den hvide label.


    Ydermere, så skal rammene have den rigtige spænding for at virke. Jeg har selv haft held med at give rammene +0.1v for at få dem til at køre flere sammen.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+